Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Fra system nexa til z-wave


Anbefalte innlegg

Hei, forrige eier av leiligheten min installerte downlights som blir kontrollert av nexa innfelte dimmer mottakere (433mhz). Mottakerne sitter i monteringsbokser i taket hvor Live og Nautral kablene er montert på mottakeren.

 

Jeg kunne ønsket å bytte ut disse mottakerene med tilsvarende i z-wave landskapet for å få litt flere muligheter for automatisjon, men etter litt graving rundt på nettet sitter jeg med inntrykket av at dimmer mottakerene med z-wave har langt flere innganger til ledninger (LS, 3V, S1) enn 433mhz systemet jeg har opplegg for nå.

 

Den korte versjonen av spørsmålet mitt: er det noe enkel måte å bytte ut 433hz mottakerene med z-wave mottakere ved å koble L og N kablene (som er alt jeg har tilgang på i monteringsboksene) over på nye z-wave mottakere og få det til å fungere, eller er det rett og slett for forskjellige systemer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det funker nok helt fint det. De ekstra tilkoblingene er for fysisk brytertilkobling der man setter enheten bak en eksisterende lysbryter. Nexa har ikke dette, men du må ikke ha det for å bruke den trådløst. :)

Husk å ringe fagfolk for montering da. ;)

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar:) Alle eksempler jeg finner på montering av disse z-wave dimmerene er gjort ved at den monteres bak fysisk bryterkobling som du nevner, er derfor jeg ble tvilende til om de i det heletatt kan brukes ved å kun koble på N og L, eller om de ikke er designet for dette. Er heller ingen wiring diagrammer som antyder at de kan kobles på den måten, legger eksempelvis ved diagrammene fra manualen til fibaro dimmer 2 her: 

 

Skjermbilde 2019-07-02 kl. 14.42.56.png

Skjermbilde 2019-07-02 kl. 14.43.11.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.