Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Røykvarslere - pris og funksjoner


Anbefalte innlegg

Hei,

 

Vet det er en annen tråd liggende her, men ville starte ny for å kanskje få litt flere innspill :)

 

Jeg syns røykvarslere er dyrt. Man skal absolutt ikke kimse av viktigheten, men det er flere som skor seg godt her. De har begrenset levetid (inntil 10 år), og i et hus hvor jeg trenger 11stk blir det 120kr/mnd for Nest som jeg syns er for mye. Veldig mange virker også bare å være ulik rebrands av samme Kina-opphav.

 

Magefølelsen sier at direktiver og krav på det norske markedet betyr at uavhengig av hvilken man kjøper så vil de utløse ved brann/røyk. Dette vises også i test av røykvarslere hos IFs sikkerhetssenter, forutsatt at man velger optiske varslere. Jeg har opplevd en del falske alarmer på mine KD-101, men 

 

Forskjellen på varslerne er derfor ikke direkte varsling/sikkerhet, men et utvalg av funksjoner som i ulik grad er inkludert:

  1. Seriekobling - et absolutt must hvis man ikke bor i mindre leiligheter
  2. Støtte for 230V - et krav i nye boliger. Noen produsenter har serier både batteri og 230V som seriekobles
  3. Identifikasjon av utløst alarm. Med 11 "soner" er det greit å vite hvilken alarm som er årsaken til spetakkelet. Kan ofte løses gjennom:
  4. Integrasjon mot smarthus - eksempelvis skru på alt lys, lås opp dører, varsle om vinduer som står åpne, varsle om hvilken alarm som har utløst
  5. Kombinasjon av ulike andre sensorer; CO, CO2, temperatur. For kjøkken/vaskerom kan ren temperaturføler være best
  6. "Hysj"-funksjon hvis man virkelig freser bacon og det vil ta tid for å lufte ut kan man avstille alarmen i f.eks 10 minutter
  7. Pre-alarm med mulighet for avstilling
  8. Talevarsling/nattlys etc.

 

Hvilke funksjoner er need-to-have for deg, og hvilke er nice-to-have? For min del er 1 og 2 need-to-have, og resten er i prioritert rekkefølge. Noen funksjoner jeg har glemt?

 

Hvor mye er du villig til å gi for røykvarslere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Fredrick skrev:

Magefølelsen sier at direktiver og krav på det norske markedet betyr at uavhengig av hvilken man kjøper så vil de utløse ved brann/røyk. Dette vises også i test av røykvarslere hos IFs sikkerhetssenter, forutsatt at man velger optiske varslere. Jeg har opplevd en del falske alarmer på mine KD-101, men 

 

For noen år siden mener jeg jeg så en test som viste enorme forskjeller i deteksjonstid, selv om alle var optiske og godkjente. Dessverre finner jeg ikke igjen teste nå... :(

 

1 time siden, Fredrick skrev:

Hvilke funksjoner er need-to-have for deg, og hvilke er nice-to-have?

 

Need-to-have:

1

3

5 (altså at man kan seriekoble en optisk med en termisk f.eks)

 

Nice-to-have:

2 (for om man bytter batteri 1. desember hvert år så mener jeg kravet om 230v er unødvendig - det er der for "sløvsekkene" som aldri bytter batteri)

4

6

 

Når jeg kjøpte røykvarslere i vårt nykjøpte hus for 3,5 år siden så gikk jeg for Housegard System1:

Stue, soverom og gang, totalt 7 stk: https://www.sikkerheten-selv.no/product/393/housegard-system-1-sa420ws-trådløs-optisk-røykvarsler-2pk

Kjøkken og vaskerom, totalt 2 stk: https://www.sikkerheten-selv.no/product/394/housegard-system-1-ha220ws-trådløs-termisk-brannvarsler

Disse har pkt 1, 3 og 5. :) 

Savner dog pkt 4... så jeg har kjøpt et Roost batteri jeg tenker sette i den ene røykvarslere og se om det kan la seg integrere på noe vis. :) 

 

1 time siden, Fredrick skrev:

Hvor mye er du villig til å gi for røykvarslere?

 

Jeg ga 3329 kr for 9 stk, så minst det i hvertfall... :P 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser litt på Cavius sitt system, de har mange av funksjonene (usikker på eventuell integrasjon med Homeseer). Ender opp å koste rundt 8 000 som er ca. 5 000,- mindre enn tilsvarende dekning med Nest:

image.png.9e717ce0a08575b2a55e071561b14731.png

 

Hvilke funksjoner får man med Popp sine?

 

 

Housegard System 1 ser ut til å være utgått dessverre.

Endret av Fredrick
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
På 4.7.2019 den 10.42, Fredrick skrev:

Ser litt på Cavius sitt system, de har mange av funksjonene (usikker på eventuell integrasjon med Homeseer). Ender opp å koste rundt 8 000 som er ca. 5 000,- mindre enn tilsvarende dekning med Nest:

image.png.9e717ce0a08575b2a55e071561b14731.png

 

Hvilke funksjoner får man med Popp sine?

 

 

Housegard System 1 ser ut til å være utgått dessverre.

Det du bør sjekke er om de virker sammen uten gateway (hvis strømmen går før de detekterer brann).
Jeg mener å ha lest at Nest sine vil lage et mesh-nettverk mellom seg, men jeg har lest at noen Z-Wave er avhengig av hub.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Cavius er samne som elektroimportøren selger for homey systemet. De er ekstremt små og vil ikke dekke over eksisterende detektorer.

 

jeg gikk for popp, batteri pluss mulighet for 220v, seriekobling mellom dem uten behov for operativ smartsystem, mulighet for å trigge dem fra smarthjem, ok pris.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.