Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!
  • 0

Migrering til HS3-Pi3


mrhaugland

Spørsmål

Etter å ha vært innom Futurehome, SmartThings og to uker med Homey så våger jeg meg på HS3. Kort fortalt så tenker jeg å la HS3 være systemet som gjør jobben, mens HomeKit (gjennom Homebridge) blir det visuelle hvor man kan sette ulike scener. 

 

Jeg har en NUC på vei, men ettersom det er en stund til 50% rabatt på software så tenker jeg å starte med Pi`en jeg har liggende, ettersom software er gratis denne uken. Mitt første spørsmål blir da: Er det mulig å «overføre» backupen (innstillinger, events o.l.) fra Pi til Windows-PC når den tid kommer? 

 

Mitt andre spørsmål er kanskje litt mer preferanse. Jeg har en del IKEA-utstyr, heriblant lyspærer, vegguttak, av-og-på-bryter og bevegelsessensor, samt en del Aqara-utstyr på vei. Støtter HS3 bryterene og bevegelsessensorene? Eller bør jeg la disse være koblet gjennom IKEA-hub`en som støtter direkte inn i HomeKit? Ideelt sett så ønsker jeg egentlig at Homekit bare skur på og av en virtuell «modusbryter» og lar HS3 kjøre eventet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 svar til spørsmålet

Anbefalte innlegg

  • 0

Kan godt hende homeseer er det beste valget for deg, men har du vurdert Homeassistant? Om ja, bare ignorer innlegget mitt :)

 

Når det er sagt, så har jeg en HSpro-lisens, er det lov med kjøp og salg av slikt her?

Endret av ATWindsor
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Å si at jeg har vurdert det er kanskje å ta litt hardt i, men slik jeg har forstått det så er Home Assistant tyngre å sette opp, involverer mer koding, og en eller annen plass langs løypa har jeg fått for meg at det ikke er mulig med backup (stemmer dette?). Homeseer er grisestygt og fremstår lite intuitivt, men så lenge jeg slipper for mye koding, scripting og faktisk måtte se på UI`et (her kommer HomeKit inn) så virker det å oppfylle mine krav om et smarthus som kjører lokalt, er stabilt og fleksibelt både ifht plugins og automatisering. 

 

Men korriger meg gjerne. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Mitt tredje spørsmål blir forøvrig om enhetene mine støttes:

 

De jeg er usikre på: 

- Aoetec Garage Door

- ID Lock 150

- Sonos One

- Alexa Echo Dot

- Roomba 980

- IKEA av-og-på fjernkontroll og IKEA bevegelsessensor

 

Jeg jeg forstår er støttet:

- Fibaro Dimmer 2

- Fibaro Veggplugg

- Fibaro Single Switch

- IKEA lyspærer

- IKEA vegguttak

- Aqara Wireless Switch

- Aqara Dør/vindussensor

- Hue-pærer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
6 timer siden, mrhaugland skrev:

Er det mulig å «overføre» backupen (innstillinger, events o.l.) fra Pi til Windows-PC når den tid kommer? 

 

Det skal gå helt fint. :) 

 

4 timer siden, mrhaugland skrev:

Jeg jeg forstår er støttet:

- Fibaro Dimmer 2

- Fibaro Veggplugg

- Fibaro Single Switch

- IKEA lyspærer

- IKEA vegguttak

- Aqara Wireless Switch

- Aqara Dør/vindussensor

- Hue-pærer

 

Du trenger et Z-wave-interface og et ZigBee-interface (f.eks ConBee eller RaspBee, og programvaren deCONZ - den kan kjøre på samme Pi som HomeSeer). 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
5 hours ago, mrhaugland said:

Å si at jeg har vurdert det er kanskje å ta litt hardt i, men slik jeg har forstått det så er Home Assistant tyngre å sette opp, involverer mer koding, og en eller annen plass langs løypa har jeg fått for meg at det ikke er mulig med backup (stemmer dette?). Homeseer er grisestygt og fremstår lite intuitivt, men så lenge jeg slipper for mye koding, scripting og faktisk måtte se på UI`et (her kommer HomeKit inn) så virker det å oppfylle mine krav om et smarthus som kjører lokalt, er stabilt og fleksibelt både ifht plugins og automatisering. 

 

Men korriger meg gjerne. 

 Den enkleste måten å sette opp HA i mine øyne er med YAML, det er en slags koding, det er sant. Er vel snakk om at de får noen bedre GUI-baserte måter med 1.0. Scripting vil jeg hevde er lite nødvendig, endel bruker også NodeRED. Du kan fint ta backup.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
5 hours ago, mrhaugland said:

Mitt tredje spørsmål blir forøvrig om enhetene mine støttes:

 

De jeg er usikre på: 

- Aoetec Garage Door

- ID Lock 150

- Sonos One

- Alexa Echo Dot

- Roomba 980

- IKEA av-og-på fjernkontroll og IKEA bevegelsessensor

 

Jeg jeg forstår er støttet:

- Fibaro Dimmer 2

- Fibaro Veggplugg

- Fibaro Single Switch

- IKEA lyspærer

- IKEA vegguttak

- Aqara Wireless Switch

- Aqara Dør/vindussensor

- Hue-pærer

 

Her har jeg ikke full oversikt utover at Alexa støttes. Men generelt vil jeg hevde utstyrsstøtten er bedre på HA, og også i større utvikling (nye ting kommer fort)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
19 timer siden, ATWindsor skrev:

Men generelt vil jeg hevde utstyrsstøtten er bedre på HA, og også i større utvikling (nye ting kommer fort)

Det tror jeg muligens er en sannhet med modifikasjoner. De støtter nok litt forskjellig utstyr, det kan hende. (Og Z-wave-støtten i Home Assistant er fremdels kun OpenZwave).

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Etter en del lesing så virker HA enten på  Pi3 eller NUC (Linux, docker etc) overkommelig. Må litt tenking til her, heldigvis ikke annen kostnad enn tid når det kommer til å prøve. 

 

Hva er forskjellen på open Z-wave og "vanlig" Z-wave? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
14 timer siden, mrhaugland skrev:

Hva er forskjellen på open Z-wave og "vanlig" Z-wave? 

Det er ikke noe "vanlig" Z-wave. Z-wave har sine klasser og metoder som skal implementeres, og alle gjør det litt forskjellig.

 

OpenZwave er, som navnet indikerer, en open source tilnærming. Den har fordelen med at det er community-bygget og skal teknisk sett kunne støtte ulikt utstyr med å lage eller endre tilhørende XML-filer. Mye fungerer, noe gjør ikke, og annet krever mye redigering (og banning) over disse XML-filene som ikke alltid gjør som de skal. SmartThings gjør mye det samme, med forskjellige "device handlers"; forskjellige DH'er har forskjellige egenskaper for samme enhet (dessverre).

 

HomeSeer sin Z-wave implementasjon er HomeSeer sin egen. Den er Z-wave sertifisert og det er de forholdsvis stolte av. Det er derimot ikke sagt at den er perfekt den heller. HS har den tilnærmingen at de generaliserer sin implentering så langt det lar seg gjøre. Det vil si at i teorien skal alle enheter som er Z-wave-sertifiserte kunne fungere helt ut av esken i HomeSeer. I praksis er det veldig mye som fungerer da rett ut av esken, men siden det er mulig å tolke en standard på flere måter er hender det at de også må tilpasse litt. Det resulterer i at veldig mye fungerer utmerket uten problemer, noe trenger av og til en justering (f.eks. sette opp assosiasjoner riktig) mens en sjelden gang finnes det ting som bare ikke fungerer (men det skjer ikke ofte).

 

Andre igjen, som FutureHome, er direkte selektive på hvilket utstyr de snakker med, og til og med selektive på hvilke firmware-versjoner av utstyr de snakker med. Det vil si at de må aktivt legge inn utstyr modell for modell.

 

 

Men skaff deg gratisversjonen av HS3 for Pi NÅ, så har du litt å leke med. Den vil helt sikkert holde fint til neste 50% salg. :)

https://shop.homeseer.com/products/hs3-pi3-free

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Svar på spørsmålet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.