Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Overstyre automatikken?


ElgeM

Anbefalte innlegg

Hei godtfolk,

 

Jeg er ganske ny i feltet, og har hatt et såkalt kjedelig, fjernstyrt hus ei stund.

Automatikken står på agendaen fremover nå, og støtte på et problem her om dagen.

 

Har satt opp tidsstatus, MDEN, og bruker dette for det det er verdt.

 

Om morgenen ønsker jeg at taklys på bad skal gå på 30% ved bevegelse.

Så fort samboeren står opp, ønsker hun 100% lys i taket + speillys på, uansett om jeg er der eller ei.

Lyset går av etter 15 min uten bevegelse.

 

Tenker da at den enkleste løsningen foreløpig må være å kunne bruke lysbryteren for å overstyre denne automatikken.

Har Fibaro Dimmer 2 på taklyset, og Fibaro Double Switch 2 på speillys.

Finnes det noen måte å skille om lyset er slått på fra bryteren, eller fra bevegelsessensoren?

På Fibaro Dimmer 2 har jeg kun enkel impulsbryter som er koblet inn på bryter 1. Er klar over at det finnes en bryter 2, som man brukes, men ønsker i hovedsak ikke doble brytere på alle dimmerne i huset.

 

Hvis det er en måte å skille om bryteren er trykket inn, eller om hjernen slår på bryteren, så er vi kommet langt, men er redd for at det ikke er det?

Jeg prøvde å løse det slik, uten suksess:

 

Lys på 30%

IF Bevegelse bad changes and becomes BEVEGELSE

AND IF Tidsstatus is MORGEN

AND IF Taklys bad has a value not equal to ON

THEN Set Taklys bad to 30%

THEN Remove delayed action for Taklys bad

THEN Remove delayed action for Speillys bad

 

Lys av etter 15 min

IF Bevegelse bad changes and becomes INGEN BEVEGELSE

AND IF Tidsstatus is MORGEN

THEN Set Taklys bad to OFF after a delay of 15 min

THEN Set Speillys bad to OFF after a delay of 15 min

 

Lys på 100%

IF Taklys bad had its value set to OFF

AND IF Tidsstatus is MORGEN

AND IF Taklys bad has a value equal to 30%

THEN Set taklys bad to ON

THEN Set speillys bad to ON

 

For å unngå at bevegelsessensoren tar over styringen igjen når lyset er satt til 100%, la jeg inn en condition på dette i første event.

Problemet her i siste event, er jo at når lyset er på 30%, og man trykker på bryteren, så går lyset av.

Da er ikke condition 30% aktiv lengre, og lyset forblir avslått.

 

Noen som har en løsning for nybegynneren i andre enden her, og evt kan forklare litt rundt dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, ElgeM skrev:

Har Fibaro Dimmer 2 på taklyset, og Fibaro Double Switch 2 på speillys.

Finnes det noen måte å skille om lyset er slått på fra bryteren, eller fra bevegelsessensoren?

 

Ja, på dimmer 2 kan du sette parameter 28 til 1 og ta en rescan av noden etterpå. Da får du en «scene»-device som vil kunne skille på f.eks 1x click, 2x click, osv og som du da kan bruke til å detektere at bryteren trykkes på. :) 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for det, Zorac, det skal testes!
Da blir automatikken litt enklere å jobbe seg gjennom.

Har lest litt om dette med å bruke virtuelle deciver for å overstyre automatikken, finnes det noen eksempler eller guider på dette, for å gjøre det enklest mulig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, ElgeM skrev:

Har lest litt om dette med å bruke virtuelle deciver for å overstyre automatikken, finnes det noen eksempler eller guider på dette, for å gjøre det enklest mulig?

Dette varierer veldig fra brukt il bruk.

 

Jeg har f.eks. disse for lyset i stua (som du ser blir de resatt hver dag kl. 05:00:03):

image.png

 

"Synkroniser lys" gjør at alle lys i stua stiller seg lik taklampa.

image.png

 

"Automatisk lys" styrer lys av og på mhp. Lux.

 

image.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.