Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!
  • 0

Hvor begynner jeg når huset er ferdig?


doubles

Spørsmål

Hei

Vi er i planleggingsfasen av nytt hus, og i første omgang skal vi kun ha styring av lys og varme. Vi har landet på Fibaro Dimmer 2 + impulsbrytere og Heatit Z-TRMfx.

Jeg har ingen erfaring med smarthus, så det dukker opp noen spørsmål med jevne mellomrom:

 

1. Hvilken sentral bør vi gå for? Jeg er ute etter noe forholdsvis enkelt, men med mulighet for utvidelse. Hvilken er minst problemfri å sette opp av Fibaro HC eller Athom Homey Pro?

2. Huset er ferdig og elektrikeren har reist hjem. Hvordan kobler jeg opp hver enkelt dimmer og termostat til sentralen? 

3. Bør jeg tenke på hvor knutepunkt for nettverk (og sentral) plasseres i huset mtp. rekkevidde? Ca. 100 kvm grunnflate over 2 etasjer.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 svar til spørsmålet

Anbefalte innlegg

  • 0
4 timer siden, doubles skrev:

1. Hvilken sentral bør vi gå for?

HomeSeer, selvfølgelig. ;)

Nei, vet du, det er et veldig personlig valg. Fibaro HC, Homey og SmartThings gjør en utmerket jobb.

 

4 timer siden, doubles skrev:

2. Huset er ferdig og elektrikeren har reist hjem. Hvordan kobler jeg opp hver enkelt dimmer og termostat til sentralen? 

Først leser du manualen. :)

 

Kort oppsummert: Du setter hjernen i koble/parre-modus, og trippelt-trykker på bryteren koblet til Dimmeren. For termostaten er det enklest om du leser manualen selv, det er litt trykking i menyer.

 

4 timer siden, doubles skrev:

3. Bør jeg tenke på hvor knutepunkt for nettverk (og sentral) plasseres i huset mtp. rekkevidde? Ca. 100 kvm grunnflate over 2 etasjer.

Hovedregelen er "jo mer sentralt, jo bedre". Men det er ikke super-krise.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Svar på spørsmålet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.