Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!
  • 0

Sigve

Spørsmål

Heisann! 

 

Skal bygge meg hus nå snart å skal selvfølgelig ha så mye smarte dippedutter som mulig. Jeg er utdannet elektriker så jeg har en god del erfaring med xComfort og Futurehome. 

Enkelte har tipset meg om at KNX er veien å gå i et nybygg, men på grunn av at jeg har minimalt med erfaring med dette systemet er jeg litt tilbakeholden med å installere det. 

Det jeg rett og slett lurer på er om det har noe for seg å installere KNX basert på brukererfaringer og ikke bare med de fordelene og ulempene som er viden kjent.

Samtidig så lurer jeg på om noen har smarte tips til ting som burde være med i ett smarthus som ikke er helt vanlig, f.eks. varsling når det er kommet post i postkassen ?

 

Er helt ny på forumet så dere får være snill om dette er postet i feil kategori. ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 svar til spørsmålet

Anbefalte innlegg

  • 0
1 time siden, Sigve skrev:

Enkelte har tipset meg om at KNX er veien å gå i et nybygg, men på grunn av at jeg har minimalt med erfaring med dette systemet er jeg litt tilbakeholden med å installere det. 

Det jeg rett og slett lurer på er om det har noe for seg å installere KNX basert på brukererfaringer og ikke bare med de fordelene og ulempene som er viden kjent.

Smarthusverdenen er, som mange andre tekniske fag, også plaget av "fanboy-ism". Ingen av oss vil være unntatt det. Ikke engang jeg. :P 

 

KNX har fordeler med at det er kablet og desentralisert. Kabel gir 100% dekning uansett, trådløst KAN teknisk sett bli blokkert av annen trafikk. KNX har ingen hjerne som må være operativt for at en dimmer kan styres fra en annen bryter. Men sånn er det jo heller ikke i Z-wave (eller xComfort-verdenen). Dessuten er det jo typisk i hjernen det smarte faktisk skjer: Vil du gjøre noe smart utenom lys og varme (og det vil man jo! :) ) må man ha et sted å integrere f.eks. Alexa eller Google Home, musikk-systemer, etc, etc.

 

Vi har nettopp vært gjennom et betydelig om- og påbyggingsprosjekt. Jeg lurte leeeenge på om jeg faktisk skulle gå for KNX i den "nye" delen (som i praksis ville være 70% av huset). Men fant ut at det ikke var verdt prisen for min del. Og så har jeg vært så fornøyd med Z-wave ellers. :) 

 

1 time siden, Sigve skrev:

Jeg er utdannet elektriker så jeg har en god del erfaring med xComfort og Futurehome. 

Jeg mener du gir svaret selv her. Jeg hadde gått for Z-wave med FutureHome, og så hadde jeg kastet ut FutureHome senere hvis du har behov for noe smartere. :) 

 

 

1 time siden, Sigve skrev:

Samtidig så lurer jeg på om noen har smarte tips til ting som burde være med i ett smarthus som ikke er helt vanlig, f.eks. varsling når det er kommet post i postkassen ?

Vel... på dette forumet er vel ikke det akkurat uvanlig. :P 

Her er kort-versjonen over det vi gjør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Svar på spørsmålet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.