Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Strømforsyning innfelt Aeotec Multisensor


Anbefalte innlegg

Hei,

 

Har en Aeotec Multisensor som jeg ønsker å montere innfelt, veggmontert i Elko-ramme.

 

Har sett for meg å gjøre dette ved å bestille en slik:

https://norshapes.no/products/elko-adapter-aeotec-multisensor

 

For kontinuerlig strømforsyning så virker det litt knot for å få 5V til USB-kontakten. Etter å ha søkt litt fant jeg denne:

https://no.rs-online.com/web/p/chassis-mounting-transformers/0504612/

 

Noen som har noen erfaringer med å gjøre noe lignende? Tar gjerne i mot tips og er åpen for andre løsninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

51 minutter siden, ThomasC skrev:

Tar gjerne i mot tips og er åpen for andre løsninger.

Veggmontasje er erfaringsmessig bedre enn i himlingen, så der støtter jeg deg.

 

Jeg la inn spottkasser i veggene og trakk CAT6 ned til teknisk rom. Det hadde jeg gjort en gang til. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Multisensor går ikke på PoE, så du må i så fall omforme det.

 

Jeg regnet med at siden du skal montere innfelt i vegg så var dette før du gipset, men det er ikke sikkert er sant? 

Hvis det er, hadde jeg trukket nye rør. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
På 15.7.2019 den 18.28, Moskus skrev:

Veggmontasje er erfaringsmessig bedre enn i himlingen, så der støtter jeg deg.

 

Jeg la inn spottkasser i veggene og trakk CAT6 ned til teknisk rom. Det hadde jeg gjort en gang til. :) 

 

Hei! 

Jeg ska selv i gang med å legge inn Aeotec multisensorer i tak eller vegg.


Hvorfor er det erfaringsmessig bedre å sette sensor i vegg og ikke tak?   Eneste grunnen jeg kan tenke meg er at varmen stiger opp å gir kanskje en feil temp?

 

Hvordan terminerer man cat6 (PoE) til en micro USB som går inn i multisensoren på enklest mulig vis?  Jeg tenkte på å kjøre en BIGBOX eller Spottkasse og putte i noe slik:

https://www.amazon.com/UCTRONICS-802-3af-Splitter-Ethernet-Raspberry/dp/B01MDLUSE7/ref=pd_lpo_sbs_147_t_2?_encoding=UTF8&psc=1&refRID=65QP45XSXX38DBZYGW9A

 

Kan dette være en god løsning? Takk

 

 

Endret av Silencio
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare husk at hvis du skal bruke brakett for innfelling må det være klaring mellom vegg/tak og plate/panel for at fjærklemmer og sensor skal få plass. 

 

På det ene bildet ser du en liten led pære. I de fleste rom så har jeg brukt noen av de ledige lederne fra cat6 til nødlys hvis stømmen går, via et rele og 12v batteri som skal stå tekn.rom.

20190914_212918.jpg

15684894768934999048178721111967.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, RoRy skrev:

Bare husk at hvis du skal bruke brakett for innfelling må det være klaring mellom vegg/tak og plate/panel for at fjærklemmer og sensor skal få plass. 

 

På det ene bildet ser du en liten led pære. I de fleste rom så har jeg brukt noen av de ledige lederne fra cat6 til nødlys hvis stømmen går, via et rele og 12v batteri som skal stå tekn.rom.

 

 

 

Jeg klarte ikke helt å avkode om dette var på vegg eller tak (bildet ditt).  Kan du si meg hvordan du har terminert Cat6 kabelen til sensoren?  Jeg tenkte kanskje det er lurt å gå for en liten spottkasse uansett vegg / tak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har de fleste i tak og et par på vegg, men samme prinsipp hvis du skal bruke koblingsboks og innfellingsbrakett. Bruker du spottkasser så slipper du det problemet.

Mine er terminer ved å kappe den originale ledningen med micro usb, og lodde 2 ledere fra cat6 til hver enkelt leder for å minske spenningstap da de lengste trekkene er på ca 15m+. 

Alle trekkrør fra brannvaslere og div. sensorer, ringeklokke osv. går til eget strømskap med lavspente forsyninger.

 

NB. Den originale usb ledningen er litt lei å lodde og bør vel egentlig byttes..

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Når man har en Aeotec Multisensor montert i en recessor i horiontal himling - vil da bevegelsessensoren "se" stort sett rett ned i gulvet, eller har den noen grad av "sidesyn"? Eller kan man justere vinkelen på recessoren?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, DeVille skrev:

Når man har en Aeotec Multisensor montert i en recessor i horiontal himling - vil da bevegelsessensoren "se" stort sett rett ned i gulvet, eller har den noen grad av "sidesyn"? Eller kan man justere vinkelen på recessoren?

Den har et visst sidesyn (står i manualen, selv om det muligens er litt overdrevet) og den kan vinkles.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.