Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

HJELP - alt er dødt, og bare feilmeldinger. Hva nå?


Anbefalte innlegg

Hei 

 

Jeg kjører (kjørte) HS på RPI, og merket under synk med Google Home, at den ga en feilmelding. Prøvde å logge meg på, men nei, den svarte ikke. Prøvde å restarte den, fortsatt ingenting. Koblet så opp HDMI for å se hva som skjer på boksen, og joda, her er det jo kaos. Jeg er ingen Linux-guru, så her skjønner jeg pent lite, det eneste jeg nå vet er at mye jobb henger i en tynn tråd :)

Kan du noen peke meg i rett retning hva jeg nå gjør? 

https://www.dropbox.com/s/lf0ae2r16ex9tpm/IMG_4938.MOV?dl=0

 

Rune

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror jeg innser at jeg kanskje må reinstallere alt?!?!

Jeg kjørte BLBACKUP men disse filene ligger vel på minnebrikken? Jeg har noen gamle offsite backups, men ikke av de siste, og vil jo helst ha tak i de.... 

Jeg har flyttet minnebrikken på en minnekortleser og prøvd å lese ut innholdet fra mcen min, og får opp mye, men dette er jo langt fra alt. 

Er det noe jeg kan gjøre, for å hente ut siste blbackup filer? 

 

R

Endret av Kubegutt
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Virker som enten filsystemet på minnekortet har deler som er korrupt eller så er det noe feil med RAM på RPi. Den klarer uansett ikke å laste filsystemet til systemet ditt.

Du kan evt kjøpe en ny raspberry pi og sette inn minnekortet i den og se om det booter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

35 minutes ago, sitelux said:

Virker som enten filsystemet på minnekortet har deler som er korrupt eller så er det noe feil med RAM på RPi. Den klarer uansett ikke å laste filsystemet til systemet ditt.

Du kan evt kjøpe en ny raspberry pi og sette inn minnekortet i den og se om det booter.

 

Ja, det er en mulighet, dersom det er RAMen, men feilmeldingen tilsier vel at det er noe helt annet? 

Fant denne; 

 

This unknown-block (179,7) problem has happened to me couple of times now after sudo reboot.

Both times I could fix it by connecting the SD card to MacBook Pro running Ubuntu and executing sudo fsck.ext4 -y /dev/sdc7.

 

Det tolker jeg som om det er en FIL det er noe feil med, ikke hardware? 

 

Rune

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å gjøre det på MAC, gir bare problemer p.t. Virtual box er greit å installere, men å mounte disken (minnebrikken) stoppes pga sikkerhet i OSX. Den kan disables, men det er litt kål. 

Hører fra flere andre at minnekortbaserte OS (som kjører fra minnekort) fort kan få problemer ved boots, som ikke blir gjort kontrollert. Tror det er sammenhengen i mitt tilfelle. 

 

Rune

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Virker som et korrupt filsystem/defekt minnekort. Siden du heller ikke finner igjen alle filene når du kobler minnekortet til mac'en. 

 

Det finnes diverse data recovery programvare som kanskje kan hjelpe deg å finne backup-filene. Kjenner ikke til noen for Mac, men det finnes nok en del der også. :) 

 

EDIT:

Slik? https://itstillworks.com/recover-sd-card-os-x-6776342.html

Endret av ZoRaC
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har kjøpt nye minnebrikker. 

Har lastet ned og fulgt HOMESEERS måte å laste inn deres ferdige image for RPI. 

Booter opp på nytt image, og får fortsatt feilmelding. 

Ligner veldig, men siste feilmelding er nå; 

 

"End kernel Panic - not syncing: No working init found. Try passing init= option to kernel. See documentation.... "

 

NYTT minnekort... 

Har jeg feil på min RPI?!

 

Rune

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som om det er noe feil med RPi her ja...

Et siste forsøk med å laste en ren Raspbian på minnekortet og koble fra alt som ikke er en del av RPi kan jo prøves...

Hvis det ikke virker tror jeg ikke det er så mye annet enn RPi som kan være årsaken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg også prøvd en helt ny RPI, - samme problem. Og det med et helt nytt minnekort med imaget til HOMESEER..... 

Nå skjønner jeg INGENTING!!

 

Ang strøm: Si det jeg benytter en usb kabel og en Apple plugg.... Er det noe der mener du? @ZoRaC

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Kubegutt skrev:

Ang strøm: Si det jeg benytter en usb kabel og en Apple plugg.... Er det noe der mener du? @ZoRaC

 

Det kan være problemet. Mange har hatt ustabilitet pga for svak/feil strømforsyning (en mobillader er ikke laget for 24/7-bruk). Det anbefales på det sterkeste å bruke original RPi-adapter. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, sitelux said:

Hvis laderen har gått veldig lenge kan elektriske egenskaper på en eller flere komponenter endre seg. Plutselig klarer den ikke å levere nok strøm lenger / ustabilitet.

 

OK, høres fornuftig ut. Jeg kjøper en original idag, så ser vi. 

I mellomtiden skal jeg forsøke med noen andre ladere, for å se.... 

 

Rune

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minute ago, sitelux said:

Er du 100% sikker på at image er installert riktig på minnebrikke? Så så vidt i et annet forum at det var en som fikk noe ala samme feilen da image ikke ble riktig installert på minnekortet.

 

Tja, når du følger denne (OPTION 1) så er det ikke rom for å gjøre feil; 

https://homeseer.com/guides/HomeSeer-HS3Pi-Guide-rev5.pdf

 

Og husk, - jeg har så og si samme problem på det kortet som har fungert fra dag 1..... på samme PI eller på en annen PI. Så uansett kombinasjon, samme resultat.... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@siteluxJeg ser ingen fellesnevnere? Eneste fellesnevneren jeg ser, er HOMESEER?

 

@ZoRaCJeg har koblet fra alt av USB-sticks eller andre enheter. Det eneste jeg har i, er HDMI. Men selv med den ute, så går den ikke videre, den stopper opp på samme sted. 

 

Tenkte å ta nok et nytt minnekort nå, og laste inn en NOOB distro, for å se hva som skjer da, - helt uten Homeseer... 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

NOOBS funka ihvertfall så langt at man får opp menyen om å installere Raspbian. Jeg orka ikke gjøre det, men ergo kan man nok utelukke at det er noe feil med PI eller med STRØM. 

Prøver på nytt ved å ta en dypformatering av minnekort, før jeg kjører over image. 

 

 

IMG_4943.JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da var jeg i mål. 

 

Oppsummert: 
Eksisterende minnekort har HW-feil. Som gjør at den ikke booter korrekt. 

Har reformattert på nytt nye minnekort (dyp formatering), og lagt over homeseer sitt image. Funker fint nå. 

Restore fra BLBACKUP fungerte også 99% (eget spm i ny tråd). 

Får fortsatt low-voltage feilmeldinger, men antar de forsvinner når jeg setter på original strømadapter. 

 

Takk for feedback underveis folkens. 

 

Rune

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.