Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Twinfresh Expert RW1-50 ventilator med Wifi


Anbefalte innlegg

Bare synd viftene er så dyre i utgangspunktet, spesielt mtp hva som faktisk er inni

Viften koster nok ikke stort i seg selv, men jeg sliter med å finne en vifte som kan reverseres og som blåser like bra begge veier.

 

Det keramiske elementet får man for noen hundrelapper fra Kina, men høy frakt (jeg betalte vel i underkant av 2000 for 4 stk, men de hadde for små hull/for høy luftmotstand).

Sikkert mye billigere ved større kvanta.

 

Elektronikken kan man fint bruke en ESP til, 40 kr.

Endret av Actibus
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 5.5.2018 den 18.02, Actibus skrev:

Bare synd viftene er så dyre i utgangspunktet, spesielt mtp hva som faktisk er inni

Viften koster nok ikke stort i seg selv, men jeg sliter med å finne en vifte som kan reverseres og som blåser like bra begge veier.

 

Det keramiske elementet får man for noen hundrelapper fra Kina, men høy frakt (jeg betalte vel i underkant av 2000 for 4 stk, men de hadde for små hull/for høy luftmotstand).

Sikkert mye billigere ved større kvanta.

 

Elektronikken kan man fint bruke en ESP til, 40 kr.

Sjekk denne: https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=120012463

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oppdatering: Vents Twinfresh Expert Wifi viftene ser ikke ut til å støtte Cloud kontroll. Dvs det er ikke mulig å kontrollere dem via appen når du er på reise.
Derimot er dette fullt mulig med Blauberg Vento Expert A50-1 W som nå er kommet til Norge! Disse viftene er bedre kvalitetsmessig. 

Dette har jeg testet da jeg har to Twinfresh vifter og en Blauberg Vento vifte.Det er mulig jeg finner flere ting Twinfresh ikke støtter.. Vi får se.
Min ECOFan plugin støtter likevel begge ventilatorene, men alle kommandoene er ikke tilgjengelige i Twinfresh desverre pga dette.

Denne pluigin'en tenker jeg å legge ut på Homeseer sin nettbutikk i tre forskjellige varianter: starter, standard og Pro. pluss en full trial versjon.

 

Mitt firma Blomkvist ITK as er nå forhandler av Blauberg ventilatorer, og de selges nå på kampanje  .

Da komplett med utendørs hette.

Ta bare kontakt om du ønsker mer info.☺️

 

Endret av Rogerbl
brutt link
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 7 måneder senere...

En oppdatering.
Har nå utviklet en modul for styring av disse wifi varmegjennvinnings enhetene(Bluberg Vento Expert Wifi, Vents Twinfresh Expert Wifi, Flexit Roomie Wifi) via MQTT protokollen.

MQTT(Message Queing Telemetry Transmission) er en lettvekt industri standard protokoll som støttes av de fleste automasjonsystemer på markedet idag.
Modulen kjører jeg på en Raspberry Pi og den kan styre en vifte eller et cluster av vifter satt opp i master slave modus.
Hvis man ønsker å styre flere vifter/cluster så kan man kjøre flere instanser av modulen på en eller flere controllere(pi,windows,Mac eller linux).
Det administreres lett ved å benytte Pm2(prosess manager) for linux.

Dette opplegget muliggjør at man kan kontrollere alle viftene i en etage eller seksjon av bygningen ved hjelp av en enkelt kommando.
Da er enkeltromsviftene plutelig blitt transformert til et fullverdig balansert ventilasjonsystem uten de ulempene disse har.

Har nå testet dette systemet og funnet ut at det kjører på hvilken som helst datamaskin med pyton 2 eller 3. Det være seg Windows, linux, Mac eller andre.
Mqtt protokollen er virkelig effektiv, og det er kontant repons.
Ved f.eks. brann i bygningen kan man med en enkelt kommando slå av alle viftene.
 

Ta kontakt hvis interesse. Legger ved cfg og doc fila.

 

 

mqtt2fan-doc.txt

Endret av Rogerbl
oppdatering
  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...
On 25/12/2018 at 20:21, Rogerbl said:

Ta kontakt hvis interesse. Legger ved cfg og doc fila.

 

 

mqtt2fan-doc.txt

Jeg har nylig installert en Flexit Roomie Wifi. Er det slik at du har en løsning for å få styrt den via MQTT, så vil jeg svært gjerne låne løsningen din!

Jeg kjører MQTT broker og Domoticz på en RasPi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
On 25/12/2018 at 21:21, Rogerbl said:

En oppdatering.
Har nå utviklet en modul for styring av disse wifi varmegjennvinnings enhetene(Bluberg Vento Expert Wifi, Vents Twinfresh Expert Wifi, Flexit Roomie Wifi) via MQTT protokollen.

MQTT(Message Queing Telemetry Transmission) er en lettvekt industri standard protokoll som støttes av de fleste automasjonsystemer på markedet idag.
Modulen kjører jeg på en Raspberry Pi og den kan styre en vifte eller et cluster av vifter satt opp i master slave modus.
Hvis man ønsker å styre flere vifter/cluster så kan man kjøre flere instanser av modulen på en eller flere controllere(pi,windows,Mac eller linux).
Det administreres lett ved å benytte Pm2(prosess manager) for linux.

Dette opplegget muliggjør at man kan kontrollere alle viftene i en etage eller seksjon av bygningen ved hjelp av en enkelt kommando.
Da er enkeltromsviftene plutelig blitt transformert til et fullverdig balansert ventilasjonsystem uten de ulempene disse har.

Har nå testet dette systemet og funnet ut at det kjører på hvilken som helst datamaskin med pyton 2 eller 3. Det være seg Windows, linux, Mac eller andre.
Mqtt protokollen er virkelig effektiv, og det er kontant repons.
Ved f.eks. brann i bygningen kan man med en enkelt kommando slå av alle viftene.
 

Ta kontakt hvis interesse. Legger ved cfg og doc fila.

 

 

mqtt2fan-doc.txt

Hello Roger,

Could you please share python scripts with configuration files which together monitor and control the Blauberg Vento Expert to my mail yuriykuntyy@gmail.com?

Thanks in advance.

PS:Any help will be appreciated.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 12.4.2019 den 16.29, ArnieO skrev:

Jeg har nylig installert en Flexit Roomie Wifi. Er det slik at du har en løsning for å få styrt den via MQTT, så vil jeg svært gjerne låne løsningen din!

Jeg kjører MQTT broker og Domoticz på en RasPi.

Hei!

 Jeg har ikke testet løsningen på Flexit Roomie Wifi vifta men siden Appen på mobiltelefonen er kompatibel så regner jeg med at dette programmet er det også.

Har kompilert det for pyton2.7 på raspberry pi.

Jeg legger ut en prøveversjon i nettbutikken min. Prøveversjonen vil vare i fram til 1. juni. Dette kan jeg få gjort til over helga.
mvh Roger 

nettbutikk: http://www.blomkvistitk.no

 

Endret av Rogerbl
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 12.4.2019 den 16.29, ArnieO skrev:

Jeg har nylig installert en Flexit Roomie Wifi. Er det slik at du har en løsning for å få styrt den via MQTT, så vil jeg svært gjerne låne løsningen din!

Jeg kjører MQTT broker og Domoticz på en RasPi.

ok, da kan du prøve disse to prøveversjonene av kontroll og monitor programmene. De er kompilert for Pi pyton 2.7.
De varer ut mai 2019.

fan2mqttTrial-pi-27.zip

mqtt2fanTrial-pi-27.zip

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
18 timer siden, cp1983 skrev:

Er det sånn att denne plugin også fungerer for Flexit Roomie?

Hei!

 Den fungerer sannsynligvis siden appen til Flexit fungerer med Blauberg vifter.
 Jeg har ikke testet det, men hvis du har Flexit vifte så kan du kanskje gi meg tilbakemelding om det funker?

Da tester du bare med prøveversjonen av EcoFan plugin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei har testet prøveversjonen av EcoFan plugin. Fungerer! Fungerte ikke først da jeg hadde mikset de to siste siffer i IP adressen til viften :(

 

 

Har lagt merke til att pluginen henger seg ofte. Dersom jeg trykke på feks. to kommandoer i appen. Vifte full og regenerering, går plugin status til: CRITICAL: Plugin has disconnected. Samme dersom jeg trykket på flere kommandoer i HomeSeer. Dersom jeg venter 15 sekunder mellom går det som regel greit,  men hender den henger seg da også.


Kjører HomeSeer på Linux, har lagt merke til att det er ikke helt konsekvent bruk av store og små bokstaver i mappe navn til ikonene noe som gjør att mange av ikonene mangler. Ikke kritisk men greit å fikse. Kan alltids fikse det manuelt i HomeSeer.

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 24.5.2019 den 20.44, cp1983 skrev:

Hei har testet prøveversjonen av EcoFan plugin. Fungerer! Fungerte ikke først da jeg hadde mikset de to siste siffer i IP adressen til viften :(

 

 

Har lagt merke til att pluginen henger seg ofte. Dersom jeg trykke på feks. to kommandoer i appen. Vifte full og regenerering, går plugin status til: CRITICAL: Plugin has disconnected. Samme dersom jeg trykket på flere kommandoer i HomeSeer. Dersom jeg venter 15 sekunder mellom går det som regel greit,  men hender den henger seg da også.


Kjører HomeSeer på Linux, har lagt merke til att det er ikke helt konsekvent bruk av store og små bokstaver i mappe navn til ikonene noe som gjør att mange av ikonene mangler. Ikke kritisk men greit å fikse. Kan alltids fikse det manuelt i HomeSeer.

*************************

EcoFan er en Windows plugin, hvordan fikk du den til å kjøre på Linux? Dette er en overraskelse for meg da jeg antok at
det ville  måtte rekompileres for linux. Men en positiv overraskelse. ?
På Windows er det ikke problem med store og små bokstaver, skal sjekke opp dette slik at dette ikke blir noe problem.
Ellers har jeg selv HomeSeer på Windows og har ikke sett det problemet med at plugin'en henger seg opp.
Det kan være at det ligger noe forskjell mellom linux og windows der i UDP kommuniksjonen.
Jeg utviklet Python MQTT moduler for å handtere andre operativsystem enn windows..

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, Rogerbl skrev:

EcoFan er en Windows plugin, hvordan fikk du den til å kjøre på Linux? Dette er en overraskelse for meg da jeg antok at
det ville  måtte rekompileres for linux. Men en positiv overraskelse. ?
På Windows er det ikke problem med store og små bokstaver, skal sjekke opp dette slik at dette ikke blir noe problem.
Ellers har jeg selv HomeSeer på Windows og har ikke sett det problemet med at plugin'en henger seg opp.
Det kan være at det ligger noe forskjell mellom linux og windows der i UDP kommuniksjonen.
Jeg utviklet Python MQTT moduler for å handtere andre operativsystem enn windows..

 

Kopierte bare ut pluginen i Homeseer mappen og det fungerte. Homeseer i linux bruker mono så de fleste pluginer virker på begge plattormer.

 

 

Dersom du får dette til å fungere kjøper jeg en lisens :)

 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 26.5.2019 den 11.07, cp1983 skrev:

 

Kopierte bare ut pluginen i Homeseer mappen og det fungerte. Homeseer i linux bruker mono så de fleste pluginer virker på begge plattormer.

 

 

Dersom du får dette til å fungere kjøper jeg en lisens :)

 

Kjører nå HomeSeer på Ubuntu og Ecofan plugin'en kommer opp, men der er noe fuzzy med iconene.
 Det er bare Linux som skiller mellom store og små bokstaver så det problemet er ikke i windows.

Fant feilen med iconene. I Linux bruker de store og små bokstaver i filkatalogen for images. var homeseer og skal være HomeSeer.
Dessuten var det ei iconfil med samme issue. Så at der var endel andre små poroblemer som bør løses også.

Da tester jeg litt til før jeg legger ut en oppgradert versjon for linux.

Endret av Rogerbl
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 25.5.2019 den 21.37, Rogerbl skrev:

 

Lurte på om du har fulgt denne oppskriften på å installere Homeseer på linux:
https://forums.homeseer.com/forum/homeseer-products-services/system-software-controllers/hs3-hs3pro-software/hs3-pro-beta-releases/77288-hs3-linux-installation-instructions?t=162813

 

Funka for meg! ?

Endret av Rogerbl
Lenke til kommentar
Del på andre sider

52 minutter siden, Rogerbl skrev:

Er det ny versjon du har lagt ut nå? 

 

Har følgt instruksene over, men jeg har innstallert nyeste full versjon av mono.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, cp1983 skrev:

Er det ny versjon du har lagt ut nå? 

 

Har følgt instruksene over, men jeg har innstallert nyeste full versjon av mono.

ja, en ny versjon av EcoFan prøveversjon som fikser problemet med manglende ikoner.
For å få den inn deaktiverer du pluginen og erstatter den med den nye, så aktiverer du den igjen.
Deretter sletter du alle devicer uten ikon, de vil bli bygd opp på ny når du går inn på config menyvalget på nytt.
 

Har den på test her og for å se om jeg får samme feilmeldinger som du fikk.

Endret av Rogerbl
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøvde den nyeste versjonen, ikonene fungerer nå. Men EcoFan pluginen krasjer hvert minutt enten jeg gjør noe eller ikke.

 

Utdrag fra logg:

May-29 23:58:35   Warning I/O interface ECOFan is down, executable is not running, restarting ...
May-29 23:58:11   Info Plugin ECOFan with instance: has disconnected
May-29 23:57:35   Starting Plug-In Plugin ECOFan started successfully in 119 milliseconds
May-29 23:57:35   Starting Plug-In Initializing plugin ECOFan ...
May-29 23:57:35   Starting Plug-In ECOFan loaded in 15046 milliseconds
May-29 23:57:20   Info Plugin ECOFan has connected. IP:127.0.0.1:39936
May-29 23:57:20   Warning I/O interface ECOFan is down, executable is not running, restarting ...
May-29 23:57:11   Info Plugin ECOFan with instance: has disconnected
May-29 23:56:49   Starting Plug-In Plugin ECOFan started successfully in 90 milliseconds
May-29 23:56:49   Starting Plug-In Initializing plugin ECOFan ...
May-29 23:56:49   Starting Plug-In ECOFan loaded in 15064 milliseconds
May-29 23:56:34   Info Plugin ECOFan has connected. IP:127.0.0.1:39918
May-29 23:56:34   Warning I/O interface ECOFan is down, executable is not running, restarting ...
May-29 23:56:12   Info Plugin ECOFan with instance: has disconnected
May-29 23:55:33   Starting Plug-In Plugin ECOFan started successfully in 116 milliseconds
May-29 23:55:33   Starting Plug-In Initializing plugin ECOFan ...
May-29 23:55:33   Starting Plug-In ECOFan loaded in 15004 milliseconds
May-29 23:55:19   Info Plugin ECOFan has connected. IP:127.0.0.1:39882
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.