Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Twinfresh Expert RW1-50 ventilator med Wifi


Anbefalte innlegg

19 timer siden, Moskus skrev:

Men da må man altså ha to kanaler? Det finnes ingenting som passer i 100 mm?

 

Ifølge produsenten (https://blaubergventilatoren.de/en/catalog/single-room-reversible-units-vento/form-ducts/2886), har følgende produkter 100mm rør:

 

ECO A30-4 S Pro

ECO A30-4 S11 Pro

ECO EXPERT A30 S10 W V.2

 

Jeg har tidligere fått veldig god hjelp fra Robin i Foris til å skaffe Blauberg-vifter som ikke er i standardsortimentet (pga kaldt klima og tynne vegger, trengte jeg vifter med selve motoren på innsiden). Alle Wifi viftene på versjon 2 skal være kompatible med Home Assistant plugin'en (som selvsagt er gratis). 

 

Tilsvarende fra Vents (https://ventilation-system.com/catalog/single-room-reversible-twinfresh-units/form-ducts/7450) :

Twinfresh Comfo RA1-25-2

Twinfresh Comfo RA1-25-14

Twinfresh Expert RW-30-14 v.2

 

Og Duka (https://dukaventilation.dk/produkter/1-rums-ventilationsloesninger?Dimension=Ø 100mm) :

 

Duka One Mini

Duka One R25

(ser ikke ut tilk at noen av disse har Wifi)

Endret av nilst
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...
@nilst vet du noe om pris på disse modellene? Og eventuelt kjøper man blaugberg via foris, men hva med de andre merkene? [emoji4]
Duka har jeg ikke sett i Norge, men mener Foris har både Vents og Blauberg. Hold deg til v2 av wifi grensesnittet. Fullt støttet i Home Assistant. Når det gjelder priser, vet jeg ikke. Jeg har kjøpt mine fem hos Foris og fått topp service hele veien, men du finner dem jo også hos andre leverandører.

Sent fra min SM-G973F via Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, hjemmedude skrev:

Takker! Planen var flere mitsubishi vl-50, men når den ikke passer i ett rom pga størrelse så velger jeg nok bort alle og kjøper likt. De ø100 har litt høyere db enn ø160, men er det noe plagsomt? Er til soverom..

 

Jeg har bare ø160, så det tør jeg ikke uttale meg om. Men vi er jo alle forskjellige når det gjelder lyd og søvn 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så blauberg, twinfresh, vents og flexit er samme produkt i bunn og grunn?

 

H os https://ventilasjonost.no/twinfresh-easy/ så dukker denne meldingen opp;

 

"Vi anbefaler nå å bruke Roomie fra norske Flexit når det du har behov for romventilasjon og har derfor sluttet å selge Twinfresh fra Vents for en periode fremover.

Velg trygge aktører igjennom et et norsk firma med full reklamasjon og garanti."

 

Jaha?

 

Endret av hjemmedude
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 hours ago, hjemmedude said:

Så blauberg, twinfresh, vents og flexit er samme produkt i bunn og grunn?


Usikker på om hardware er identisk, men det virket som at styringen er lik, iallefall. Og de ser veldig like ut.

 

Jeg bruker en custom component i HA som heter Ecovent til å styre min Flexit Roomie Duo Wifi. og den har funket uten problemer siden første stund. Ecovent-integrasjonen er skrevet basert på dokumentasjonen til tilsvarende Vento Expert. Man finner den her: https://blaubergventilatoren.de/uploads/download/ventoexpertduowsmarthousev11en.pdf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for info, det høres jo helt utmerket ut.

Tror kanskje jeg venter til flexit er på tilbud igjen og slår til på x antall da.

Billigste roomie one wifi til 5490 den gang i desember.

Dual har separert luftstrøm og to vifter, men koster litt mer og er sjeldent på tilbud.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 30.1.2021 den 11.40, nilst skrev:

 

Grensesnittet for IP-kommunikasjonen er ulikt på versjonene. 

Bruker Dukaone mot V2 i Home Assistant, og Ecovent mot V1. 
Rogergl har laget Homeseerplugin og mqtt-itegrasjon til begge(som jeg kjøpte før noen lagde integrasjon mot Home Assistant. 
Tror ikke de som selger Blauberg og Twinfresh har så voldsom stor fortjeneste. 
Coop har nok litt andre innkjøpsavtaler, så  fler tilbud på Flexit vil jeg tro er sannsynlig. 

Endret av gullfrode
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...

Er det mulig å be om at en av dere som bruker "EcoVent" i Home Assistant kunne forklart litt mer hvordan dere har satt opp selve scriptet/automasjonen? Gjerne noen skjermbilder om mulig. 😇

 

Jeg kommer fra Smartthings, og er helt fersk på Home Assitant, så vet ikke helt om jeg er på vei mot noe, eller er helt på villspor.

Har fått installert EcoVent via Hacs, fått inn service (fan.ecovent_set_airflow), og får opp en "entity" som heter "fan.soverom_fan". Prøvde så å lage en "toggle-knapp" via Helpers(for å slå av vifte f.eks?), og forsøkte meg med noe script, men her merker jeg det stopper litt for min del. Noe eksempel på script/automasjon hadde hjulpet mye!

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 hours ago, DIYkastinering said:

Er det mulig å be om at en av dere som bruker "EcoVent" i Home Assistant kunne forklart litt mer hvordan dere har satt opp selve scriptet/automasjonen? Gjerne noen skjermbilder om mulig. 😇

 

Hei!

 

Jeg har et kort som ser slik ut for å styre min vifte:

image.png.297ed0516690603f89ebc2e722acfd77.png

 

Den benytter følgende:

- 'custom:fan-control-entity-row' - kortet som du finner i HACS - denne gir deg de knappene med "HIGH", "MED" osv...

- Template-sensor som trekker ut aktiv "Airflow"-attributt. 

- Template-sensor tar verdien i sensoren ovenfor og presenterer på norsk. (Man kan greie seg kun med den her og ta det direkte, men jeg hadde et annet behov i tillegg så da gjorde jeg det sånn)

- Tre script som aktiverer hver sin airflow. Disse har jeg på den nederste rekken som knapper med <tap_action: togggle>

 

Kortet i kode:

cards:
  - cards:
      - entities:
          - customIsOffSpdColor: white
            customTheme: true
            entity: fan.kontor_vifte
            sendStateWithSpeed: true
            type: 'custom:fan-control-entity-row'
            name: Ventilasjon
          - entity: sensor.kontor_vifte_aktivt_modus
            name: Aktivt viftemodus
        show_header_toggle: false
        title: null
        type: entities
      - cards:
          - entity: script.fan_kontor_vifte_heat_recovery
            hold_action:
              action: more-info
            icon: 'mdi:cached'
            icon_height: 25px
            name: Varmegjenvinning
            show_icon: true
            show_name: true
            tap_action:
              action: toggle
            type: button
          - entity: script.fan_kontor_vifte_air_supply
            hold_action:
              action: more-info
            icon: 'mdi:home-import-outline'
            icon_height: 25px
            name: Lufttilførsel
            show_icon: true
            show_name: true
            tap_action:
              action: toggle
            type: button
          - entity: script.fan_kontor_vifte_ventilation
            hold_action:
              action: more-info
            icon: 'mdi:home-export-outline'
            icon_height: 25px
            name: Ventilasjon
            show_icon: true
            show_name: true
            tap_action:
              action: toggle
            type: button
        type: horizontal-stack
    type: vertical-stack
type: 'custom:vertical-stack-in-card'

 

Template-sensorer:

  - platform: template
    sensors:
      kontor_vifte_current_airflow:
        friendly_name: 'Kontorvifte - current airflow'
        value_template: "{{ state_attr('fan.kontor_vifte', 'airflow') }}"
  - platform: template
    sensors:
      kontor_vifte_aktivt_modus:
        friendly_name: 'Kontorviftemodus'
        value_template: "{% if is_state('sensor.kontor_vifte_current_airflow', 'ventilation') %} Ventilasjon
                        {% elif is_state('sensor.kontor_vifte_current_airflow', 'heat recovery') %} Varmegjenvinning
                        {% elif is_state('sensor.kontor_vifte_current_airflow', 'air supply') %} Lufttilførsel
                        {% else %} Ingen info
                        {% endif %}"

 

Script som aktiverer de tre forskjellige viftemodusene:

fan_kontor_vifte_heat_recovery:
  alias: Kontorvifte varmegjenvinning
  sequence:
  - service: fan.ecovent_set_airflow
    data:
      entity_id: fan.kontor_vifte
      airflow: heat_recovery
fan_kontor_vifte_ventilation:
  alias: Kontorvifte ventilasjon
  sequence:
  - service: fan.ecovent_set_airflow
    data:
      entity_id: fan.kontor_vifte
      airflow: ventilation
fan_kontor_vifte_air_supply:
  alias: Kontorvifte lufttilførsel
  sequence:
  - service: fan.ecovent_set_airflow
    data:
      entity_id: fan.kontor_vifte
      airflow: air_supply

 

Ett av skriptene presentert i UI:

image.thumb.png.be0e9b3853a684f17f376f9c9548c660.png

 

Kan sikkert virke litt overdrevent komplisert, men du ba om eksempler, så da får du det jeg har :) 

 

Er greit å tilføye at dette kortet bruker jeg i et "avansert-dashboard". Normalt så bruker jeg kun den som viser de knappene øverst da jeg skjelden endrer viftemodus.

 

Automasjon blir jo mye likt som i skript bare med valg av triggere og evt forutsetninger som ekstra parametere. Da denne vifta står på kontoret mitt og kun skal kjøre når jeg er på kontoret så har jeg ikke tatt meg bryet med å automatisere den, men det kommer jeg nok til å gjøre etter hvert når jeg får en nerdete ånd over meg (som ofte dukker opp) :) 

Endret av Mathias
  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

34 minutter siden, Mathias skrev:

Kan sikkert virke litt overdrevent komplisert, men du ba om eksempler, så da får du det jeg har  

 

 

Tusen takk for at du tok deg tid til å skrive alt dette. Jeg har nesten ikke ord. Helt innertier spør du meg, og gleder meg til å sette i gang(ser allerede hvor jeg har rotet meg bort).

Tenker på sikt å få den til å justere hastighet etc ut i fra Co2-måling fra Netatmo, men starter nok med det panelet du viste på toppen for å erstatte appen. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig noen flere enn meg som fikk stopp på ecovent-integrasjonen etter oppdatering til 2021.6

 

I tilfelle noe plages så er løsningen å legge inn en ekstra "version"-linje i fila manifest.json som man finner i mappa til Ecovent.

 

Jeg endret til følgende og da fungerte det fint:

{
  "domain": "ecovent",
  "name": "EcoVent",
  "documentation": "https://github.com/aglehmann/pyEcovent",
  "dependencies": [],
  "codeowners": ["@aglehmann"],
  "requirements": ["pyEcovent>=0.8.3"],
  "version": "1.0.0"
}

 

Har lagt inn en "issue" i Git-repoet så regner med at det fikses på "offisiell" versjon om ikke lenge :) 

Endret av Mathias
  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.