Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Twinfresh Expert RW1-50 ventilator med Wifi


Anbefalte innlegg

I følge dokumentasjonen ser det ut som om de bruker wifi til å kommunisere seg i mellom hvis du har flere enheter, koordinere inn/utsug etc. 

Må jo gå an å hacke seg inn hvis de ikke har brukt noe tullete kryptering.

Endret av Godot
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I verste fall kan ventilatoren kontrolleres via IR, og siden de har tilbudspris på wifi-utgaven til samme pris som den uten så er det vel en overkommelig risk ☺️

 

Som jeg forsto bruksanvisningen kan man kontrollere hele clusteret fra én av enhetene, så da holder det eventuelt med én IR-emitter. Men skal prøve å få til Wifi-kommunikasjon. 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Har innstallert to av disse og tenker å plugge i en "pc pinne" med wifi  i usb'en på den som er master. så kan jeg i første omgang styre alle parametrene over nett.
Er vel mulig å fange opp kommunikasjonen til og fra, sånn at man kan legge disse kommandoene inn i automasjons systemet.

Hvis ikke Vents er så hyggelig og legger ut API for denne enheten da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tittet litt på den ventilatoren og den virker interessant. Men det er det slik at den blåser én vei av gangen?

Hvis den i 70 sekunder blåser ut og de neste 70 sekunder trekker inn, vil ikke det skape et undertrykk/overtrykk som vil få luft til å sive inn/ut av bygningen, for oss som ikke bor i helt tette hus? Vil ikke det igjen minske effekten av varmevekslingen betraktelig?

Sent fra min H60-L04 via Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Hilmar skrev:

Tittet litt på den ventilatoren og den virker interessant. Men det er det slik at den blåser én vei av gangen?

Hvis den i 70 sekunder blåser ut og de neste 70 sekunder trekker inn, vil ikke det skape et undertrykk/overtrykk som vil få luft til å sive inn/ut av bygningen, for oss som ikke bor i helt tette hus? Vil ikke det igjen minske effekten av varmevekslingen betraktelig?

Sent fra min H60-L04 via Tapatalk

 

********************

Hvis du da anskaffer to stk hvor du setter den ene til å ta utpust mens den andre tar innpust , er problemet løst.


 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, Hilmar skrev:

 


Sant nok, hvis du klarer å få dem i synk

Sent fra min H60-L04 via Tapatalk
 

Der er en dip switch under lokket som sier hvilken vei vifta skal dra ved oppstart. Hvis du da starter dem samtidig, det gjør du hvis den ene er master og den andre slave, så skal det funke.

Jeg har ikke testet det ennå da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Der er en dip switch under lokket som sier hvilken vei vifta skal dra ved oppstart. Hvis du da starter dem samtidig, det gjør du hvis den ene er master og den andre slave, så skal det funke.
Jeg har ikke testet det ennå da.


Ok, så det er kanskje meningen at de skal monteres i par. Det gir jo mening. Flott om du oppdaterer med erfaringer etter hvert!

Sent fra min H60-L04 via Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...
Den 4.11.2016 klokken 21.52, Rogerbl skrev:

Der er en dip switch under lokket som sier hvilken vei vifta skal dra ved oppstart. Hvis du da starter dem samtidig, det gjør du hvis den ene er master og den andre slave, så skal det funke.

Jeg har ikke testet det ennå da.

Hei. Har du fått testa no?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har funnet en annen løsning som jeg bruker for å kontrollere Twinfresh vifta med: Kjøpte en Broadlink RM Pro fjernkontrollboks(wifi og IR), som jeg satte opp mot en Minix Android boks jeg hadde liggende. PÅ Minix boksen installerte jeg RM Tasker som gir anledning til å styre IR signalene via Http. Dermed kunne jeg sette opp events(via script) i Homeseer for å kontrollere vifta. Dette funker perfekt til nå. Tenker å gjøre noe med http responsen som returneres, da der er verdifull informasjon som status, temperatur mm.
I tillegg kan man styre Broadlink A1 enheter fra RM Tasker, sånn at man får en hel rekke målinger tilbake og kan utnytte disse i automasjonsystemet. A1 enheten er i posten på vei hit nå. Spennende!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 måneder senere...

Her er en oppdatering:

Styrer nå både Vents Twinfresh Wifi viftene og Comfo vifta med Broadlinks RM Pro og Bean. Bruker en Android boks med RM Tasker plugin for å kunne styre disse

via wifi/ir. Mekket dette enkle scriptet(HS3) for å kunne importere alle fjernkontrollene(som er definert opp på Broadlink appen) til Homeseer(HS3).

Scriptet importerer selvsagt alt du har definert opp på Broadlink appen, forutsatt at du har importert alt dette til RM tasker plugin.

 

Håper det kan være til nytte for noen. :-) 

Hilsen Roger

RM tasker to Homeseer import.txt

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 måneder senere...

takker! :-)

Det funka perfekt! Kan nå koble ned Broadlink RM2 ir enhetene siden jeg fikk

direkte styring via API og denne plug-in'en.
Neste prosjekt blir å få til toveis kommunikasjon til vifta.

Endret av Rogerbl
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Hei!

Jeg benytter beskrivelsen i pdf dokumentet og putter inn HEX verdiene og ipadressene til viftene inn i den plugin'en som

Zorac tipset om.

Deretter laget jeg virtuelle devicer for viftene(power,speed, modus mm).

 Jeg bruker Netatmo enheter til å overvåke temp, co2 mm i hvert enkelt rom. Utifra disse data setter jeg opp et regelverk i events når jeg skal

 kjøre viftene, i hvilket modus , hastighet mm..

Har også satt opp en Raspberry Pi med "Fart" sensor som gir signal om det er vond lukt på WC, og som deretter sørger for at man kan kjøre vifta.

 

Men siden jeg ikke kan få tilbake status fra disse viftene på denne måten, så bestemte jeg meg for å lage en plugin til Homeseer som både oppretter nødvendige devicer for hver vifte, og får status tilbake som igjen kan brukes til å styre viftene mer detaljert.

Dette er en større jobb og jeg regner med at det vil ta endel tid. :-)

Endret av Rogerbl
  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Har nå ferdig en prototype av en Plugin modul for Homeseer Hs3 til styring av disse wifi viftene. Denne modulen oppretter forskjellige nødvendige devicer knyttet til vifta(root child type)

og sjekker jevnlig status av disse. På grunnlag av disse data og data fra Netatmo modulene kan jeg nå styre varmegjenvinning og ventilasjon i huset. :-)
Modulen har jeg kalt for ECOFan.  Men må teste den ei stund før jeg eventuelt legger den ut for testing av andre.

Benytter nå denne plugin'en for å sende kommando til viftene: https://forums.homeseer.com/showthread.php?t=169753

Men planlegger å legge dette inn i min plugin etterhvert.

En stor takk til Moskus som har sørget for å legge ut en mal for generering av HS3 pluginer, det er denne jeg har jobba med.
Håper han har klar en C# versjon i fremtiden. :-)

ecofan.png

Endret av Rogerbl
La inn en skjermdump
  • Like 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

oppdatering:

Nå funker ECOFan plugin'en helt uavhengig av den andre plugin'en jeg brukte for sending av kommandoer.

Dvs jeg sjekker status på viftene(3 stk hvorav 1 stk er på en remote lokasjon), og også sender kommandoer(totalt 46 forskjellige) til dem via events.

Den er nå i testing, og jeg kan ikke si når jeg kan slippe en trial versjon. Det gjenstår ennå litt småplukk. 
Men det ser lovende ut så lang! :-)

Stor TAKK til min kone som har vært tålmodig, men som nå synes dette tar litt av..

 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ifølge reklamen er det 97% virkningsgrad ved lav viftehastighet og ca 80% ved full hastighet.

Ikke så værst det? Så på sikt kan man spare mye strøm da hver vifte trekker omlag 10w i drift. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.