Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!
  • 0

Renovasjon av hus


kbravo

Spørsmål

Jeg har virkelig prøvd å lese meg opp, men blir forvirret over flere systemer. 

 

Vi er en familie med 2 stk ungdommer, alt vi har er Apple produkter. 

Starter snart total renovering av en enebolig. Og vil gjerne kunne styre ting ifra telefon og automatisk. 

 

Tenker da på utelys, garasje, varme, bevegelses sensorer, dørlåser og ringeklokker. 

Ser for meg at jeg kan gi adgang til huset til besøkendes telefoner osv. 

 

Er det et system jeg kan kjøpe nå.. og utvide ved behov etterhvert? 

dvs. om jeg får for Fibaro f.eks. Kan jeg da kjøpe termostat til varmekablene og dette blir da lett integrert ifra telefonen, samt at man kan stille inn manuelt også?

 

Med andre ord, hva burde jeg gå for om jeg vil ha det på telefonen, og at det mulig i ettertid å f.eks. legge til bevegelses sensorer i bod osv til lys. 

 

 

Kjeller: 

Bad: varmekabel, lys. 

gang: varmekabel, lys

Stue: Lys, varmepumpe

Soverom: Lys, varmepumpe

Vaskerom: Lys, bevegelses sensor, varmekabel, 

 

1. Etg: 

Gang: ringeklokke, dørklokke, varmekabel, lys,

toalett: varmekabel, Lys

Stue: lys, gulvvarme, persienner, varmepumpe

Kjøkken: lys, gulvvarme, (sikkert masse etterhvert)

 

2. Etg:

Bad: Lys, Varmekabel

sov: Lys, varmekabel, varmepumpe, persienner

 

Uteareale: 

Garasjeåpner, Utelys, Bevegelses sensor, varmekabel i trapp, gressklipper, automatisk vanning. 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 svar til spørsmålet

Anbefalte innlegg

  • 0
49 minutter siden, kbravo skrev:

Tror jeg har funnet løsning på det hele. Om jeg kjøper Fibaro Home så kan jeg utvide så lenge det er Z-Wave. 

 

Så lenge du går for Z-wave (og evt ZigBee), så kan du velge blant mange sentraler og utvide senere. :) 

 

Athom Homey, SmartThings, HomeSeer, Fibaro HC (den støtter ikke ZigBee) er noen av alternativene. 

 

For lys ville jeg gått for Fibaro dimmer 2 med dobbel lysbryter foran. For varme er det ikke så mye annet enn HeatIt sine termostater. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
55 minutter siden, kbravo skrev:

Takk.

så trekke vanlige ledninger og ordne dette med brytere og dimmere bygget inn i selve kontakten. 

 

Jepp. For elektriker blir det å legge opp som vanlig, men montere noe ekstra i veggboksene etterpå. Kan vurdere å gå for Big box i stedet for vanlige. 

 

Også lurt å trekke rør til bevegelsessensorer og annet. F.eks til vinduer for enklere montering av motoriserte rullegardiner/persienner/screens senere. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Svar på spørsmålet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.