Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Forslag til ny router


Anbefalte innlegg

Etterkvart som smarthuset blir meir og meir omfattande er jo det aller meste på nett, heldigvis er det meste på z-wave. Men har også ein del Arduino-kort som bl.a. rapporterer temperaturar, dette går over WiFi til HS-server, og det virkar for at nettverket generelt, og den trådløse delen spesielt, er blitt tregare og tregare etterkvart som fleire einheiter deler på det. Vi har i dag standardrouteren (Tilgin HG2381) som kom frå nettleverandøren, og denne virkar etterkvart for å bli i svakaste laget til vår bruk.

I tillegg har vi ein del dekningsproblem utandørs og ut til garasjen, det er løyst forholdsvis brukbart med eit par extenders, men dette er ikkje så stabilt som eg kunne tenkt meg.

Ser også poenget i å ha fleire VLAN til smarthus (server, Arduino-kort osv), telefonar/nettbrett, gjestenett osv.

 

Ser difor behovet for ein ny. Ønsker:

  • STABIL og driftssikker
  • Muligheit for fleire VLAN
  • Min. 4 portar for kabla nettverk. Får eg behov for fleire i framtida så blir det ekstra switch.
  • God rekkevidde, eksterne antenner?
  • Helst ikkje så altfor dyr

 

Har studert ein del i tråden om Altibox vs egen router, men må nok innrømme at eg ikkje henger heilt med på alt der. I tillegg er ein del av eldre dato. Hadde tidlegare ein Asus-router med DD-WRT, er åpen for det eller tilsvarande no også.

Lurer også på om vi kan erstatte den vi har i dag med ein ny, eller må vi fortsatt ha denne mellom fibermodemet og den nye routeren for å komme på nett?

 

Kan legge til at 

 

Takk for alle gode svar (og oppfølgingsspørsmål) :)

Endret av bjornepappa
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ubiquti har nok noe som passer ditt bruk. :) Ta en titt på Unifi-serien for aksesspunkt og kanskje Edge-serien for ruter. Selv har jeg ingen erfaring med dem, for jeg kjører pfSense router og MikroTik aksesspunkter, men de har ganske høy brukerterskel og jeg har brukt utrolig mange timer på å få de konfigurert slik jeg ønsker...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjører Unifi på par lokasjoner, som også er koblet sammen med site-to-site VPN.

UniFi Security Gateway 3P og blanding mellom AP AC Pro og AP AC Lite.

Fordelen er at jeg kan styre alle sitene fra samme unifi controller på en egen linux maskin (Privat skya eller egen host).

 

Det er ikke switch eller WiFi AP på USG, men prisen for det i tillegg kommer vell sånn ca på samme som et godt mesh nettverk hvor du har mindre kontroll.. 

Og da har du enten en dårlig plassert router eller WiFi pga de normalt ikke har beste plassering på samme plass (Router i et hjørne og wifi midt i hus feks)..

 

Du har også mulighet til å bygge ut uten at det koster skjorta (typisk for mesh system ala google).

På en lokasjon har jeg kun 1x AC Pro som dekker et helt trehus på et plan og 120kvm tilfredsstillende

 

Systemet støtter VLAN også, men da må man også ha en switch som har det. Enten unifi eller annet merke. Med unifi switch blir jo det en lek også, men de kan jeg være enige med at koster litt..

Endret av Charlie
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar begge to!

 

Har googla mykje og sett ein del youtube-filmar, det kan virke som at Ubiquiti EdgeRouter ER-6P er ein ganske kapabel router som også kan funke som switch i bridgemodus. Dette var i grunn noko eg ikkje hadde tenkt på i det heile tatt, men det ser ut til at det skal fungere fint likevel. Den har også PoE, så både aksesspunkt og andre einheiter slepp separat strømforsyning. VLAN er på plass. Det ser for meg ut som at ein kan velge ein "basic config" for å få det på drift, så kan eg heller heve nivået på alle måtar etter kvart. Eller er det ein uheldig måte å gå fram på?

 

Av aksesspunkt ser eg at samme produsent har nokså mange å velge mellom. For å få maksimal dekning, er det eit poeng å velge "long range"-versjonen Unifi AP AC LR, eller er det berre tull? Ser at den er billigare enn f.eks AP AC Pro. Ser ut til at begge desse (og forsåvidt dei andre alternativa) har PoE.

 

ER-6P skal støtte VLAN, så eg får splitta opp i fleire nettverk. Men fungerer det også gjennom AP, altså at dei forskjellige VLAN'a også fungerer via WiFi?

 

Skal innrømme at eg har snusa på mesh-nettverk. Det er jo veldig lettvint å sette opp, men både funksjonalitets- og ytelsesmessig ser det ut til å være simpelt i forhold til det som er skissert ovanfor, sjølv om det fort blir samme pris.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan anbefale pfSense, noe læringskurve i forhold til vanlige forbruker-rutere, men er helt gratis, er helt stabilt og har alt du kan drømme om av funksjonalitet.

Når jeg sier gratis så er softwaren gratis, men det er ikke rare datamaskinen du trenger for å kjøre det.

Du trenger fremdeles aksesspunkter for wifi, jeg har ikke noe konkret å anbefale her, selv bruker jeg noe cisco greier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

FYI EdgeRouter går ikke inn under Unifi system løsningen.

Så du vil ikke få en felles plass å konfigurere om du går for det.

 

LongRang har lengre dekning, men lavere båndbredde enn Pro totalt sett.

Det er bedre med to Lite plassert med overlapp, om feks en Pro ikke strekker til.

Mens LR kan brukes der du ikke har mulighet til å plassere et punkt nærme nok der du trenger.

https://info.hummingbirdnetworks.com/blog/understanding-the-differences-between-ubiquiti-access-points

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Charlie skrev:

FYI EdgeRouter går ikke inn under Unifi system løsningen.

Så du vil ikke få en felles plass å konfigurere om du går for det.

 

LongRang har lengre dekning, men lavere båndbredde enn Pro totalt sett.

Det er bedre med to Lite plassert med overlapp, om feks en Pro ikke strekker til.

Mens LR kan brukes der du ikke har mulighet til å plassere et punkt nærme nok der du trenger.

https://info.hummingbirdnetworks.com/blog/understanding-the-differences-between-ubiquiti-access-points

 

Takk for info. 

Har du forslag til ein anna router med omtrent tilsvarande funksjonalitet som går under Unify? 

Må eg opp på denne, eller er det rimelegare variantar å få tak i? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Charlie skrev:

Jeg bruker denne https://www.multicom.no/ubiquiti-unifi-security-gateway-router/cat-p/c/p7553317

Som er lillebroren til den du linker til. 

Har en på altibox 500/500 og en på Telenor 300/300 linje som fungerer greit med hjemmesentral i bridgemode.

 

Den ser jo bra ut. Men med denne ser det ut til at eg må beholde den eg har frå før, men må eg det uansett om eg velger ein større modell også? 

Og så må eg supplere med switch om eg velger denne, vil ha med PoE mtp accesspunkt. Denne kan kanskje være brukbar? 

 

Og enda eit spørsmål, må eg ha Ubiquiti Cloud key for å administrere nettverket, eller klarer eg meg uten?

Edit: ser at heile poenget med Cloud Key er veldig enkel administrasjon.

Endret av bjornepappa
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eneste jeg har å sette på er AC Pro er generasjon 2 AP, mens HD-serien er G3. Fordelen med G3 i tillegg til hastighet er den støtter PMF som er bra hvis noen scriptkiddies kjører deauth i nabolaget, G2 støtter ikke dette.

 

Har både USG og Edgerouter, og synes jeg fikk bedre nett av edgerouter ettersom jeg kunne terminere fiberen direkte i ER og kunne kaste bort hele altibox, dog du mister mulighet til å bruke webinterfacet til vlan, og USG har radius auth for vlan på wifi (som gjør du kan styre wifi-enheter mot eget vlan på samme ssid).

 

Så er litt give and take på serien til unify

Lenke til kommentar
Del på andre sider

P.S Teoretisk sett kan du terminere fiberen i switchen for å kjøre den inn i USG. Når jeg kjører USG har jeg bare brukt altibox-boksen i bridge, iptv på eget vlan og internett på USG. Dog ved å terminere i switchen burde du i teorien kunne klare å droppe alitbox routeren på USG-oppsettet også

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutes ago, Moskus said:

Ulempene er jo forholdsvis åpenbare, men hva er fordelene med å gjøre dette?

 

Fordelen er jo at du slipper å kjøre altibox routeren i nettverket. Selv om den kjører i bridge mode regner jeg med den må holde styr på noen ruter, og må restartes en gang i blandt. En mindre kompleksitet i nettverket er positivt etter min mening. Etter min erfaring degraderes altibox-utstyret selv i bridge mode hvis den ikke restartes

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OK, da er det som jeg trodde; en "nødvendighet" for uber-nerder. :P 

Jeg sier ikke at jeg ikke dekkes av den beskrivelsen, men der går grensen. ;) 

 

3 minutter siden, aleks skrev:

Etter min erfaring degraderes altibox-utstyret selv i bridge mode hvis den ikke restartes

Har hatt Altibox i over 20 år  17 år med forskjellige routere fra dem, men dette har faktisk aldri vært et problem. Altibox-routeren (i bridge, riktignok) bare funker. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så det er sagt: eg har ikkje Altibox. 

Derimot har eg fiber frå ein anna leverandør.

Dei har levert to boksar - fibermodem med éitt ethernetuttak samt routeren. 

Har ikkje rare håpet om å bli kvitt fibermodemet, men håpar å bli kvitt sistnevnte (som sagt ein Tilgin HG2381). Er det håp for det? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 hours ago, bjornepappa said:

Då vart bestilling sendt:

 

Selv så kjører jeg NanoHD som aksesspunkt. Har i dag 3stk i huset med mulighet for ett eller to til. Har satt opp samme hos mine foreldre også, og nå er det ingen klager på hverken hastighet eller stabilitet. Det bare fungerer. I tillegg kjører jeg Unifi controllern på egen VPS i "skyen" slik at jeg alltid kan se hva som skjer om det skulle være noe (foruten bortfall av nett).

Er det noen grunn til at du valgte AP AC Pro over eksempelvis NanoHD? De har henholdsvis likt prisnivå, men siden NanoHD har annet chipset enn resten av serien kan det jo fort tenkes at det blir det nye "firkanta" AP'et til Ubiquiti (1st gen AC) som bare mista all støtte når ikke alt gikk veien. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, fiLLLip skrev:

 

Er det noen grunn til at du valgte AP AC Pro over eksempelvis NanoHD? De har henholdsvis likt prisnivå, men siden NanoHD har annet chipset enn resten av serien kan det jo fort tenkes at det blir det nye "firkanta" AP'et til Ubiquiti (1st gen AC) som bare mista all støtte når ikke alt gikk veien. 

At valget falt på AC Pro var nok litt tilfeldig, men med eit lite håp om at dette med strategisk plassering kan klare seg åleine og då vil eg gjerne ha god ytelse. Men om det blir fleire AP etter kvart kan det tenkast at det blir ein anna type. 

Men ser uansett at NanoHD er dyrare og har såvidt eg kan sjå ingenting meir å by på enn AC Pro, anna enn at det er fysisk mindre. AC Pro har ekstra ethernetutgang, så eg antar eg f.eks kan kople på eit ekstra AP i forlengelse, ev. kople til ein einheit med kabla nettverk. Om det blir fleire einheiter i framtida skal AC Pro også tåle utendørs montasje, uten at eg har funne noko IP-grad for å kunne sei kva det toler av vær og vind, NanoHD er ikkje bygd for utendørs bruk.

Endret av bjornepappa
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, aleks skrev:

Eneste jeg har å sette på er AC Pro er generasjon 2 AP, mens HD-serien er G3. Fordelen med G3 i tillegg til hastighet er den støtter PMF som er bra hvis noen scriptkiddies kjører deauth i nabolaget, G2 støtter ikke dette.

 

Har både USG og Edgerouter, og synes jeg fikk bedre nett av edgerouter ettersom jeg kunne terminere fiberen direkte i ER og kunne kaste bort hele altibox, dog du mister mulighet til å bruke webinterfacet til vlan, og USG har radius auth for vlan på wifi (som gjør du kan styre wifi-enheter mot eget vlan på samme ssid).

 

Så er litt give and take på serien til unify

 HD-serien er jo så mykje dyrare enn AC Pro og har nok heilt sikkert kvalitetar som for den rette brukaren er bra å ha, men eg har ikkje behov for det du skisserer og er i grunn ikkje så interessert i å betale over doble prisen heller ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 hours ago, bjornepappa said:

 HD-serien er jo så mykje dyrare enn AC Pro og har nok heilt sikkert kvalitetar som for den rette brukaren er bra å ha, men eg har ikkje behov for det du skisserer og er i grunn ikkje så interessert i å betale over doble prisen heller ;)

 

Problemet jeg har med Unify er de kan droppe support av eldre generasjoner over natten. Jeg var en av dem som kjøpte den firkantet pro-versjonen (g1), og unify droppet støtte for den mens den enda var i salg i butikken. Derfor jeg er redd for G2 kan droppes over natten mot G3. Prisforskjellen er jeg usikker på om det er verdt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 23/07/2019 at 06:27, bjornepappa said:

At valget falt på AC Pro var nok litt tilfeldig, men med eit lite håp om at dette med strategisk plassering kan klare seg åleine og då vil eg gjerne ha god ytelse. Men om det blir fleire AP etter kvart kan det tenkast at det blir ein anna type. 

Men ser uansett at NanoHD er dyrare og har såvidt eg kan sjå ingenting meir å by på enn AC Pro, anna enn at det er fysisk mindre. AC Pro har ekstra ethernetutgang, så eg antar eg f.eks kan kople på eit ekstra AP i forlengelse, ev. kople til ein einheit med kabla nettverk. Om det blir fleire einheiter i framtida skal AC Pro også tåle utendørs montasje, uten at eg har funne noko IP-grad for å kunne sei kva det toler av vær og vind, NanoHD er ikkje bygd for utendørs bruk.

 

Den største forskjellen er vel bedre teoretisk hastighet på 5ghz, dårligere på 2.4ghz, 4x4 MU-MIMO. Sistnevnte er vel ikke noe du merker før du har en del samtidige tungvektsbrukere :) Også skins da! Må ikke glemme skins ?

 

image.png.1a4a5058670299fe1334e07401b9b9b8.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, fiLLLip skrev:

 

Den største forskjellen er vel bedre teoretisk hastighet på 5ghz, dårligere på 2.4ghz, 4x4 MU-MIMO. Sistnevnte er vel ikke noe du merker før du har en del samtidige tungvektsbrukere :) Også skins da! Må ikke glemme skins ?

 

image.png.1a4a5058670299fe1334e07401b9b9b8.png

I praksis trur eg vi med vår bruk ville ha merka null og niks i praktisk forskjell ?

Ein anna ting eg tenker på, korleis er antennene plassert inne i AP (polarisering)? 

Er det best å henge i tak eller på vegg? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutes ago, bjornepappa said:

I praksis trur eg vi med vår bruk ville ha merka null og niks i praktisk forskjell ?

Ein anna ting eg tenker på, korleis er antennene plassert inne i AP (polarisering)? 

Er det best å henge i tak eller på vegg? 

Ut ifra det jeg klarer å tolke vil det være en aldri så liten fordel å montere på vegg, om du ikke trenger dekning "bak" veggen. Ellers ser det ut til at tak/gulv er å foretrekke

https://help.ubnt.com/hc/en-us/articles/115005212927-UniFi-UAP-Antenna-Radiation-Patterns#PRO overall

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, fiLLLip skrev:

Ut ifra det jeg klarer å tolke vil det være en aldri så liten fordel å montere på vegg, om du ikke trenger dekning "bak" veggen. Ellers ser det ut til at tak/gulv er å foretrekke

https://help.ubnt.com/hc/en-us/articles/115005212927-UniFi-UAP-Antenna-Radiation-Patterns#PRO overall

Ja det kan sjå slik ut. Før endelig montasje av første AP skal eg prøve ut dette, prøve ut dekninga både inne og ute. 

Edit: her var også ein bra artikkel om emnet: https://www.whatsbestforum.com/threads/turn-your-head-not-your-tablet-wifi-polarization.8408/

Endret av bjornepappa
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Då er alt på plass og nettverket er dønn stabilt og det meste er bra. Eige gjestenett er på plass, heilt atskilt frå resten. 

Men WiFi-dekninga er som mistenkt fortsatt for dårleg med kun éitt AP. Æ, spesielt i garasjen. 

Har difor bestilt eit UAP-AC-M-PRO for utendørs montasje, som bør gi veldig god dekning i garasjen og hagen. Har også bestilt eit AP AC Lite for å forsterke innendørs dekninga.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.