Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

HeatIT termostat v1 eller v2?


Anbefalte innlegg

Har havnet oppi et lite dillemma her nå. Har et nytt hus under oppføring med vannbåren varme i alle rom. Planen er å ha en termostat i alle som styrer hver sin sone. Tidlig i prosessen fortalte elektriker at han anbefalte å montere v1 (Heatit Z-wave Thermostat) istedet for v2 (Heatit Z-TRM2fx), da de hadde erfaringer med at det var mindre problem med v1.

Nå leser jeg plutselig på hjemmesiden (https://www.heatit.com/heating-control/floor-heating-thermostats/heatit-z-wave-thermostat/) at denne enheten ikke fungerer sammmen med z-water??? Noen av dere som vet hva dette betyr? Fungerer det ikke med enkel assosiasjon der termostaten styrer z-water?

 

Har det noe å si om jeg oppgraderer v1 med nyeste firmware som jeg har sett rundt på forumet?

 

Kompliserende faktor: Dersom man skulle vurdere å bytte til termostat v2, så er det jo ingen intern sensor på den! Og det er ikke lagt opp noe ekstern romsensor/gulvsensor...

 

Noen som har noen gode innspill til hva jeg burde gjøre? :)

Beholde v1 med eller uten firmware oppgradering? Be elektrikeren bytte ut halve av de monterte termostatene til v2, og få til en eller annen maxmekker-løsning med ekstern sensor?

 

Forslag mottas med takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, Squirrel skrev:

 leser jeg plutselig på hjemmesiden (https://www.heatit.com/heating-control/floor-heating-thermostats/heatit-z-wave-thermostat/) at denne enheten ikke fungerer sammmen med z-water??? Noen av dere som vet hva dette betyr? Fungerer det ikke med enkel assosiasjon der termostaten styrer z-water?

 

Kan hende det er fordi v1 ikke støtter multichannel assosiasjoner? Med nyeste firmware så støtter den visstnok det. Ville sendt en e-post til HeatIt og spurt. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det kan jo hende? Skal sende e-post evt ringe dem i morgen!

Men!

Hvis man er nødt til å oppdatere firmware for å få termostaten til å fungere med z-water, så får el-firmaet sannelig stå for oppdateringen selv! Jeg har betalt for at det skal virke, ikke for at jeg må oppdatere firmware. Det var de som anbefalte v1 fremfor v2... ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sist noen sjekket så var det "no go". Be elektrikeren skjerpe seg, og få installert Z-TRM2fx i hus, du får da evt. leve med ekstern sensor.

 

På 21.7.2019 den 13.57, Squirrel skrev:

Og det er ikke lagt opp noe ekstern romsensor/gulvsensor...

... da må jeg spørre et muligens tåpelig men høyst aktuelt spørsmål: Hvorfor i all verden er det ikke lagt ned trekkerør til gulvsensor i et gulv med vannbåren varme?

 

Et nybygg ikke så langt unna hadde samme oppbygning. Og der fikk jeg et snålt svar: "Joda hvis det hadde vært elektrisk gulvvarme, ville vi lagt ned gulvføler". Men hva er den praktiske forskjellen for vannbåren varme? "Det gjøres vanligvis ikke". Altså uten forklaring.

Og nå er det der at betonggulvet er kaldt å gå å fordi det er varmt i rommet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Tror nok det er for sent å få byttet termostatene til trm2fx...

Snakket med heatit/thermofloor. Han sa at det var helt uproblematisk å oppdatere firmware på v1 og få dem kompatible med z-water. Og man kunne også bruke den integrerte temp-sensoren uten problemer, da siden det ikke er koblet til noen last, så er det ingen varmgang som "lurer" sensoren i veggen. Høres jo veldig greit ut akkurat nå da. :)

 

Håper jeg får z-water til å virke da. Høres ut som at dere har varierende erfaringer (kun port 1-7 som virker etc etc). Jeg skal ha 2 z-water grunnet mange sløyfer. Kanskje jeg skal gardere meg med å kun bruke port 1-7 på begge boksene? :D

 

Hva syns dere om å la termostatene styre z-water direkte?

Alternativet er jo at termostatene kun leverer temperatur, og la homeseer fungere som termostat?

Siste alternativ er at termostatene fungerer som termostater(uten assosiasjoner), men at events i HS3 leser av "heat on/off" child device på termostatene og starter/stopper z-water-releene?

 

På den ene siden liker jeg tanken på at systemet blir mer foolproof ved at termostatene har direkte assosiasjon med z-water. Men på den andre siden, så liker jeg at HS3 fungerer som en "man-in-the-middle" som kan overstyre termostatene. :D

 

Ser mange på den andre tråden prater masse om PWM-styring osv osv for ûberoptimalisert styring. Jeg tenker at jeg starter med enkel on/off styring med hysteresis, og ser hvordan det går..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 1.8.2019 den 9.23, Squirrel skrev:

Alternativet er jo at termostatene kun leverer temperatur, og la homeseer fungere som termostat?

I så fall vil det jo være mye billigere å bare bruke et enkelt termometer som gir temperatur til HomeSeer, og så ha en SW termostat til å styre Z-water.
Om du ikke skal bruke termostat-funksjonen, så er det vel litt overkill å kjøpe en termostat.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 1.8.2019 den 9.23, Squirrel skrev:

Kanskje jeg skal gardere meg med å kun bruke port 1-7 på begge boksene? :D

Det gjorde jeg på det prosjektet.

 

På 1.8.2019 den 9.23, Squirrel skrev:

Hva syns dere om å la termostatene styre z-water direkte?

Det gjorde jeg på det prosjektet.

 

 

;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.