Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Problemer med Heat it! etter ny installasjon av Hass på Pi 4


Anbefalte innlegg

Jeg har kjøpt en Pi 4 og installert Home Assistant på denne. Etter litt fikling og kopiering av oppsettet (hele .storaga-katalogen og innholdet i Z-Wave XML-fila) fungerer det meste, men jeg har noen problemer med Heat It!-termostatene (som jeg har en del av rundt i huset). Først og fremst har tjenesten climate.set_operation_mode for disse termostatene forsvunnet totalt. Jeg tror jeg har samme version av Hass i både den gamle Pi 3B+-en og den nye Pi 4-en, men operasjonsmodus er altså borte.

 

For det andre (og det kan jo godt hende at de henger sammen) gir den en annerledes tilbakemelding når det kommer inn signaler fra termostatene. Jeg bruker denne koden for å få informasjonen:

 

- alias: Gulvtemperatur med modus
  action:
    data_template:
      payload_template: "{{state_attr('climate.termostat_'+trigger.from_state.attributes.friendly_name.split(' ')[1]+'_heating', 'operation_mode')}},{{trigger.from_state.attributes.node_id}},{{trigger.from_state.state}},{{trigger.from_state.attributes.friendly_name.split(' ')[1]}},{{state_attr('climate.termostat_'+trigger.from_state.attributes.friendly_name.split(' ')[1]+'_heating', 'temperature')}},{{state_attr('climate.termostat_'+trigger.from_state.attributes.friendly_name.split(' ')[1]+'_energy_heat', 'temperature')}}"
      topic: eg/Gulvtemperatur
    service: mqtt.publish
  condition: []
  id: '110257'
  trigger:
  - entity_id: sensor.termostat1_temperature
    platform: state
  - entity_id: sensor.termostat2_temperature
    platform: state
  - entity_id: sensor.termostat3_temperature
    platform: state
  - entity_id: sensor.termostat4_temperature
    platform: state
  - entity_id: sensor.termostat5_temperature
    platform: state
  - entity_id: sensor.termostat6_temperature
    platform: state
  - entity_id: sensor.termostat7_temperature
    platform: state
  - entity_id: sensor.termostat8_temperature
    platform: state
  - entity_id: sensor.termostat9_temperature
    platform: state
  - entity_id: sensor.termostat10_temperature
    platform: state
  - entity_id: sensor.termostat11_temperature
    platform: state
  - entity_id: sensor.termostat12_temperature
    platform: state
  - entity_id: sensor.termostat13_temperature
    platform: state
  - entity_id: sensor.termostat14_temperature
    platform: state

På den forrige installasjonen (som jeg selvsagt fremdeles har for å kunne kjøre den fram til dette funker helt) gir dette denne MQTT-meldingen (med payload i anførselstegn):

 

eg/Gulvtemperatur "Energy Heat,13,17.5,12,5.0,11.0"

 

Den nye versjonen gir meg denne:

 

eg/Gulvtemperatur u"None,13,16.5,12,5.0,11.0"

 

Er det noe med det samme greiene? Begge har jo med modusen å gjøre. Og hvor bør jeg lete for å finne ut av det?

Endret av Mastiff
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da slipper jeg feilmeldingene ved å sette modus, men jeg får fremdeles "none". Og det ser jeg under utviklingsverktøy, maler. For når jeg skriver inn:

 

{{state_attr('climate.termostat_12_heating', 'hvac_mode')}}

Så får jeg "none" som resultat. Men hvis jeg sjekker modusene:

 

{{state_attr('climate.termostat_12_heating', 'hvac_modes')}}

 

Da får jeg resultatet:

['off', 'Energy Heat', 'heat', 'cool']

Som jeg burde få. Jeg har sett på endringene, men jeg kan ikke se hva som har gjort det. Kan du være så snill å gjøre slutt på lidelsene mine?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.