Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Bytte av Microreg/Microtemp med HeatIt


Anbefalte innlegg

Hei,

 

Jeg har varmekabler fra 2008 på et bad som benytter en Microreg/Microtemp OJ1260 (Eller noe veldig lignende). Så vidt jeg har skjønt så er dette en effektregulator, og ikke en termostat. Hva tror dere sannsynligheten er for at det enten er allerede montert temperaturføler jeg kan benytte, eller at jeg tenkelt kan bruke føler medfølgende(?) HeatIt 2fx? Siden “termostaten” er på utsiden av rommet er det også en liten utfordring med ekstern rom-sensor, rommet er uansett såppass lite at jeg antar at bruk av dusj eller hårføner vil koble fra varmekablene.

Endret av espenfjo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, espenfjo skrev:

Hva tror dere sannsynligheten er for at det enten er allerede montert temperaturføler jeg kan benytte

 

Hvis du ser på koblingsskjemaet så har den ikke tilkobling for temp-sensor, så sjansen er vel ca 0...

 

8 minutter siden, espenfjo skrev:

eller at jeg tenkelt kan bruke føler medfølgende(?) HeatIt 2fx? 

 

Det følger med en gulvføler, men det er vel ikke så enkelt å ettermontere...

 

10 minutter siden, espenfjo skrev:

Siden “termostaten” er på utsiden av rommet er det også en liten utfordring med ekstern rom-sensor

 

Jeg kjøpte en ekstern romføler. Elektriker borret bare hull rett igjennom bak veggboksen på utsiden og monterte den på innsiden. Fungerer veldig bra. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg får skru ned dagens termostat og sjekke hva hvordan kablene er ført frem til gulvet der. Med litt flaks kan det være at det går en kabelgang som jeg kan dytte en føler gjennom.

 

Finnes det alternativt noen effektregulatorer med zigbee-/z-wave-styring?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aha

43 minutes ago, ZoRaC said:

 

HeatIt Z-TRM kan brukes som effektregulator. :) 

 

Aha, men da kan det jo være verdt investeringen allikevel. Siden den skal styre et såppass lite rom er det interessant å kun skru på varmekablene når noen har dusjet (luftfuktigheten stiger drastisk), om morgenen når vi står opp og er kalde på tærne, og sikkert et par andre tilfeller vi finner ut av. Om det er 20, 25, eller 30 grader er forsåvidt ikke så interessant.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.