Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Fibaro Smart Implant og DS18B20


henlagt

Anbefalte innlegg

Jeg prøver å få lest temp fra en DS18B20 med Fibaro sin smart implant. Er det andre som har fått det til i HomeSeer?

Jeg får feilmelding i HS loggen etter at noden er lagt inn:

(2) Sensor Multilevel Report for type Air_Temperature received, but the corresponding device Node ID cannot be found.(2) Node/Instance=15/-1

 

 

Jeg har fulgt manualen til Fibaro og koblet til som beskrevet i punkt 4.3:

 

"4.3: Connection with DS18B20

The DS18B20 sensor may easily be installed wherever very precise temperature measurements are required.

If proper protective measures are undertaken, the sensor may be used in humid environments or under water, it may be embedded in concrete or placed under the floor.

You can connect up to 6 DS18B20 sensors in parallel to SP-SD terminals.

1. Disconnect power.

2. Connect with the diagram 3: Example connection with 2 DS18B20 sensors (1,2 – DS18B20 sensor)

3. Verify correctness of connection.

4. Power the device.

5. Add the device to the Z-Wave network."

 

Manualen nevner ikke at noen assosiasjoner skal endres for DS18B20 sensoren.

 

I HomeSeer får jeg opp devicen med 17 child devices.

Har noen tips?

 

image.thumb.png.afc696ed5e7a35a9ff1e403e9f5554f4.png

 

image.thumb.png.ec62f60a3fd81e085a1934d714be31ef.png

Endret av henlagt
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minute ago, Moskus said:

Nå husker jeg ikke i farten, men det står vel noe mer du skal gjøre for å få de sensorene til å fungere...?

 

Ikke hva jeg har klart å finne i manualen eller ved å Google. Det virker også som temp-sensoren rapporterer til HomeSeer ref feilmeldingen, men at child devicen ikke eksisterer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 måneder senere...
På 2.8.2019 den 19.29, henlagt skrev:

Jeg fikk det til nå.

Oppdaterte til siste beta av z-wave plugin, og ekskluderte/inkluderte devicen pånytt (secure) ?

 

Har prøvd å få til dette selv. Men har ikke fått temp sensor til å dukke opp. Jeg har lagt den til som non-secure fordi jeg fikk ikke opp rele utganger om jeg la den til som secure.

Har du både rele utganger og temperatur senonsorer? Som non-secure får ikke jeg opp intern temperatur heller.

 

Jeg får samme feilmelding som du har i første post. Hvilken firmware versjon er det på din smart implant? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 9 måneder senere...

Noe nytt angående dette? Har samme problem med at devicene for ekstern sensor (DHT22 i mitt tilfelle) ikke blir laget i HS3.

 

Har lagt min til non-secure og mulig det virker hvis jeg legger den til secure istedenfor men da leser jeg at kun en av output'ene vil virke så det er ikke ideelt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sendte dette spørsmålet til Fibaro :

 

I have a Fibaro smart implant.
Bought it to use it as 2 switches and connect temperature sensors.
I can`t find any information about that it can only be used with 2 outputs when in non secure mode. And in non secure mode temp sensors are not working. So it is not possible to use it how I want.
What can I do to connect 5 pcs DS18B20 temp sensors and control 2 outputs at the same time?

 

Og fikk dette svaret:

 

Hi,
It should not be a problem, doesn’t matter if it’s in secure mode or not. What does matter is the Supported temp sensors – are only legit Maxim Integrated DS18B20. On the replacements or fakes DS18B20 temperature measurement may not work. It comes from different implemenentations of 1-Wire protocol or different format of transmitting data.
It is not possible to say on how long may be the wire to correctly operate with Smart Implant.
The only condition is that the capacity between live wire and – wire, and transmission wire and live wire has to be less than 1 nF (see attachment). It can be easily measured by using any multimeter available in every electrical store.
Capacity of the wire depends on his build, distance between them and thickness of wire itself. You can assume that low voltage cables up to 20 m have their capacity lower than 1 nF.
You can operate with 5 pcs of DS18B20 and 2 outputs but you have to turn on the control protection which will seperate the outputs from the inputs.
Hope you will find that helpful!

 

Jeg ble ikke noe klokere og orket ikke å prøve noe mer. Så nå har jeg flere temp sensorers om jeg ikke får brukt for jeg bruker rele til å styre hastighet på ventilasjonen.

Noen som skjønner hvordan jeg kan skru på control protection? Må jeg bruke HC for å ha denne muligheten? Finner ikke noe måte ved hjelp av Homeseer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Daniel_hoy skrev:

Noen som skjønner hvordan jeg kan skru på control protection?


Jeg tror de mener parameter 20 og 21. 

Men, det hjelper nok ikke, for HomeSeer fungerer ikke som det skal med Smart implant + DS18B20 (eller DHT22, for den del). :( 
 

EDIT:

Nei, ser er visst ikke 20/21 de snakker om. Se bilde her: https://community.athom.com/t/seperate-the-input-from-output-fibaro-smart-implant/28950/7

 

Man må visst sende en RAW Z-Wave kommando. Det kan gjøres med script, se: https://forums.homeseer.com/forum/lighting-primary-technology-plug-ins/lighting-primary-technology-discussion/z-wave-homeseer/1285379-send-notification-report-to-a-zwave-device?p=1289041#post1289041

Endret av ZoRaC
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
På 29.11.2020 den 17.40, ZoRaC skrev:

 

Kan ikke si at jeg ble noe klokere av å lese her. Litt over mitt nivå sikkert 🤣

Er det noen som har fått til å skru på control protection?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...

Det er bra, skal få testet det.

 

Rapporterte dette inn til Homeseer i August i fjor, og la ut spørsmål om dette på forumet til Homeseer.

Stilte da spørsmål om hvem som ikke fulgte Z-wave spesifikasjonene siden det ikke virket, var det Fibaro eller Homeseer?

Innlegget ble fjernet av moderator og da skjønte eg at problemet nok lå hos Homeseer...

Innlegget ble tatt inn  igjen etter at eg purret to ganger til moderator.

Godt det nå virker, selv om ting tar tid :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Moskus skrev:

Høres veldig rart ut at posten er fjernet, det er tråder der med betydelig krassere kritikk og krangling enn det...

De gjorde så.

Sitter og ser på e-posten hvor de til slutt svarer at den er godkjent og blir lagt ut igjen.

 

image.png.ab7007e723a43c790278c73ca62f024b.png

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Moskus skrev:

Det var ikke bare det at du var et nytt medlem...? De har slitt med spam.

Det kan være mulig.
Men finner det rart at det kunne oppfattes som spam, det var jo saklig skrevet med screenshot av problemet. 
Det ble først lagt ut og så fjernet det det uten varsel, og det kom tilbake etter to purringer uten at eg fikk noen forklaring på hvorfor. 
Tanken slo meg den gangen at det var fordi eg stilte spørsmål til om ikke Homeseer var Z-wave sertifisert. 

Samme kan det være, det virker nå.
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.