Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

HeatIt - z-trm2fx og følere. Kreative forslag?


Anbefalte innlegg

Hei,

jeg trenger noen gode råd.

Vi har pusset opp hele huset vårt og i den forbindelse har jeg kjøpt HeatIt trm2fx termostater. (Grunnen til at jeg valgte disse er at de også håndterer heatIt z -vannbåren varme.)

 

Vi har varmefolie og varmekabler i hele huset og jeg (som ikke kan så mye om dette) var sikker på at elektriker la ned gulvsensorene i forbindelse med gulvleggingen.

Nå viser det seg at elektriker mener at disse ikke passet til laminatgulv, og vi får da bare gulvsensor der deter flis/betong osv.

 

Når jeg skulle koble opp termoatstene til Homey fant jeg (etterhvert ut) at det ikke var romsensor til termostatene, og dermed står jeg uten noe i en del rom.

 

Elektriker forslå å bruke gulvsensoren i den eksterne sensorinngangen, og la sensoren ligge inne i termostaten ( som en nødløsning). Noen som har prøvd dette?

 

Alternativ må jeg kanskje kjøpe ekstra romsensorer  -- > noen tips til hvilke/hva som er bra?

 

Så så jeg, et eller annet sted,( finner ikke igjen, men mener det var her inne) - at det var noen termostater som kunne "byttes tilbake" pga av noen feil? Gjelder det dem jeg har kjøpt?

 

Gode råd tas imot - litt styr her nå :(

 

 

Torill

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm, gulvsensor er jo viktigere i tregulv enn betong/flis siden de fleste tregulv ikke skal overstiger 27 grader. 

Snodig avgjørelse av elektriker syntes jeg. 

 

Ville lagt en evt ekstern føler i en egen boks for ikke å bli så påvirket av varmen avgitt fra termostaten. 

Elko har f.eks dette huset https://www.stikkontakten.no/products/hus-for-romfoler-ph-farge-polarhvit

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville ikke hatt varme uten gulvsensor på tregulv. Hvis temperaturen blir for høy så ødelegges gulvet!

 

1 time siden, Torill Iversen skrev:

 så jeg, et eller annet sted,( finner ikke igjen, men mener det var her inne) - at det var noen termostater som kunne "byttes tilbake" pga av noen feil? Gjelder det dem jeg har kjøpt?

 

Det var Z-TRM2, som kunne byttes med Z-TRM2fx...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, man skal ha gulvsensor på laminat også, all laminat jeg har lagt har det stått maks temperatur på pakkene. 

 

Har man folie så kan det være en liten utfordring å få plass til føleren i gulvet, siden røret som brukes er 16mm, men ikke verre enn å lage et spor i undergulvet for å få plass. 

Endret av Actibus
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg satt elektrikeren og tømrere igang med å finne en løsning slik at sensorene kommer ned i gulvet. 

Men vi har også vannbåren varme. Har tenkt å kjøpe den heatit z-water styringsenheten. Må man da ha gulvsensor? Eller styres alt via styringsenheten? Og hvordan kobles dette mot termostaten på veggen? Dette er helt nytt for meg, derfor litt banale spørsmål. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordel å ha gulvsensor på vannbåren også, selv om man kjører mye lavere temperatur på varmekilden (max 40 gr).

Har du tregulv, så er det vel vanligvis anbefalt å ha en begrensing på 28 grader(i gulvet) for å slippe at gulvet sprekker. 

Gulvføler blir da en maksbegrenser .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 29.7.2019 den 8.24, Torill Iversen skrev:

Må man da ha gulvsensor? Eller styres alt via styringsenheten? Og hvordan kobles dette mot termostaten på veggen? Dette er helt nytt for meg, derfor litt banale spørsmål. 

Hva tenker du på som "styringsenhet" her?

 

Gulvsensor er praktisk å ha. Denne legges i et trekkerør i gulvet, og trekkerøret føres opp til selve termostaten på veggen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

I et laminatgulv (ikke våtrom) kan du tape føler mellom elementene på folien hvis det ikke er mulig å få ned et 16mm k-rør.

Ulempen er at du ikke får byttet føler hvis den ryker.

 

Har aldri vært borti et gulv hvor det ikke er mulig å reife ned et spor til rør (Kan også brule et glatt pex-rør hvis det er helt krise)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.