Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Ny hardware for HA


Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg sliter med performance på min hassio-installasjon på RPI 3B+

Jeg mistenker det er SD-kortet som er synderen og jeg har lite lyst på å eksperimentere med SSD via USB, så tenker jeg skal kjøpe meg en bitte liten NUC eller Chromebox.

Lurer spesifikt på denne:

https://www.komplett.no/product/919680/datautstyr/pc-komponenter/kabinetterbarebone/barebone-m-hovedkort/intel-nuc-nuc6cayh-celeron-j3455#

og dytte i 4GB minne og 120 GB SSD:

image.png.2bea34da1734df696b6b48e1ebea216a.png

 

Dette burde takle en del flere sensorer og addons enn systemet mitt gjør idag.

 

Tanker?

Endret av 4ndersjensen
Typo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, 4ndersjensen skrev:

Da kom NUCen frem :)

Jeg tenker å starte helt forfra med nyinstallasjon av Home Assistant.

Anbefales Hassio, Home Assistant eller en helt 3. løsning?

https://community.home-assistant.io/t/absolute-beginners-guide-to-installing-ha-on-intel-nuc-using-docker/98412

Tenker Ubuntu med Docker og Home Assistant i en sånn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Da ble det hassio i Dockers på Ubuntu.

Jeg sliter litt med noen komponenter, som tidligere fungerte:

LiFX, Sonos og Nanoleaf

Enhetene blir enten ikke funnet (LiFX og Sonos) ellers oppstår en feil ved installasjon av integrasjon (Nanoleaf).


Jeg har hassio container på host network (VLAN X), men skulle egentlig ha hatt den på eget subnet (IoT = VLAN Y) der alle andre IoT devicer også finnes.

Hvordan får jeg til det tro?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Jeg hijacker tråden litt for å spørre om noe litt relatert.

 

Jeg kjører i dag HA på en RPI4, og det snurrer egentlig gaske greit.  UI er snappy og fint, men jeg synes særlig z-wave har litt høy latency.  Det kan ta type 0.5-1 sekunder fra man trigger en beveglsesdetektor (fibaro multisensor) til den skrur på lyset (fibaro dimmer).  Det høres lite ut, men er litt irriterende når man går inn i et helt mørkt rom f.eks.

Jeg bare vet ikke om ny hardware for HA vil hjelpe på det, eller om problemet heller ligger i zwave-nettet eller fibaro-modulene.

I tillegg tar det jo et lite århundre å restarte HA - og spesielt zwave-integrasjonen.

 

Hovedgrunnen til at det kommer opp nå er at jeg egentlig trenger en RPI til et annet prosjekt, og er litt usikker på om jeg skal kjøpe en til, eller om jeg heller skal bytte ut HA-boksen med en NUC og bruke RPI4-en til det andre prosjektet.  RPI4 er jo vesentlig kraftigere enn RPI3, så jeg er ikke helt sikker på nytte-effekten av å gå til en NUC, men om noen har erfaring, så gi gjerne noen hint om forskjellen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Olen skrev:

UI er snappy og fint, men jeg synes særlig z-wave har litt høy latency.  Det kan ta type 0.5-1 sekunder fra man trigger en beveglsesdetektor (fibaro multisensor) til den skrur på lyset (fibaro dimmer).  Det høres lite ut, men er litt irriterende når man går inn i et helt mørkt rom f.eks.

Reaksjonstiden i et godt Z-wave nettverk skal kunne være under 0,1 sekund. Home Assistant krever ikke så mye, så det er nok ikke det.

 

Hvor mange noder er det i nettverket ditt?

Står PIen din fornuftig plassert?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutes ago, Moskus said:

Reaksjonstiden i et godt Z-wave nettverk skal kunne være under 0,1 sekund. Home Assistant krever ikke så mye, så det er nok ikke det.

 

Hvor mange noder er det i nettverket ditt?

Står PIen din fornuftig plassert?

 

Rundt 30 noder.  Ca 50/50 batteri (uten routing) og fast strøm (i hovedsak fibaro dimmere og brytere).

PIen står ikke super-best, men den har god dekning. Tror ikke HA har noen enkel måte å tegne kart over zwave-nettet, så jeg har ikke stålkontroll merker jeg.  Men dette er i en 90 kvm leilighet, så det er litt begrensa hvor lange avstander vi snakker om uansett.
Jeg tenkte mest på om logginga til f.eks. OpenZwave og HA eller andre ting kunne påvirke performance til selve zwave-stacken.  Spesielt når den starter opp går det jo "en million" meldinger i hytt og pine. 
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å kvitte seg med Hass på RPi er nok like greit, først som sist. I alle fall hvis du bruker SD-kort som lagringsmedie. Det vil krasje heller før enn siden (jeg gikk på smellen 3 ganger før jeg ga opp, og ja, selv med original strømforsyning og "veldig bra SD-kort").

Nå kjører jeg billigste NUC med liten SSD, 4GB minne og en del docker-containere for diverse. Loaden er ikke i nærheten av å gi pustebesvær, og jeg sover litt bedre om natten [emoji6]

Var også innom en Asus Chromebox som fungerte glimrende med Ubuntu, helt til emmc-disken på den også sviktet.

Uansett, kjør hass på noe annet enn RPi, I alle fall hvis du ikke bruker usb-drive eller lignende doe lagring...

Sent fra min BLA-L29 via Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tips om SD-issues.  Har lest om det, og det er definitvt med i vurderingen.

 

Sjekka litt nøyere nå, og det kan hende det delvis skyldes at fibaro-sensorene er litt treige.
Her et eksempel.  Først sender den en Alarm:


2019-11-11 23:07:59.291 Info, Node008, Received Alarm report: type=0, level=0, sensorSrcID=0, type:Burglar event:8, status=255

 

0.2 sekunder senere sender den et par binary_sensor on (og det er vel en av dem jeg trigger på):

 

2019-11-11 23:07:59.465 Info, Node008, Received SensorBinary report: Sensor:61 State=On
2019-11-11 23:07:59.489 Info, Node008, Received SensorBinary report: Sensor:53 State=On

 

Og så går det enda drøyt 0,2 sekunder før det sendes en kommando til dimmeren om å skru seg på 

 

2019-11-11 23:07:59.700 Info, Node026, Value::Set - COMMAND_CLASS_SWITCH_MULTILEVEL - Dimming Duration - 5 - 1 - 255
2019-11-11 23:07:59.702 Info, Node026, Value::Set - COMMAND_CLASS_SWITCH_MULTILEVEL - Level - 0 - 1 - 29
 

Så ca et halvt sekund der, fra jeg går inn døra til lyset (begynner) å skru seg på.  Akkurat nok til at det kjennes _litt_ irriterende hver gang...
Hvis den kunne droppa alarmen og sendt BinarySensor On med en gang hadde det i det minste hjulpet litt. Men jeg fant ingen måte å skru av det på.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
På 30.7.2019 den 10.55, 4ndersjensen skrev:

 

På 30.7.2019 den 16.16, Evelen skrev:

Burde kjøre hassio uten problem. Kjør på ?

Fornuftig specs ser det ut til

 

 

Hva med denne, da? Er den også grei? 

https://www.komplett.no/product/862882/datautstyr/pc-komponenter/kabinetterbarebone/barebone-m-hovedkort/intel-nuc-nuc5cpyh?gclid=CjwKCAjw0vTtBRBREiwA3URt7j4tCeUd-QlMA5YbkOlITkwv_M7AQndAY_yGaHHLZPlQRFOG5_zmJhoCPo0QAvD_BwE&gclsrc=aw.ds#

 

Kan man kjøre på w10 likegjerne? Hva er evt ulempe med det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 8.12.2019 den 18.33, kmlugg skrev:

Burde også gå uproblematisk.

Windows 10 fungerer sikker het greit. Ulempen er antakelig dårligere ressursutnyttelse (kanskje ikke et problem i praksis) og at du kanskje må finne ut hvordan du setter det opp mer selv, da det ikke er veldig utbredt med Home-Assistant på windows. Det er dog støttet. Hass.io må vel via docker, noe jeg ikke har testet på Windows.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den siste der er den jeg bruker (nucc5pyh). Her er link til en på Finn.no, 1000kr med 4GB og 120 GB SSD: https://www.finn.no/162114049

Sent fra min BLA-L29 via Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis dette er en dedikert maskin til HA, hvorfor kjøre virtuellt oppå W10 eller Ubuntu? Gir ikke det bare et ekstra lag med mulighet for feil?

Jeg vurderer selv en NUC og ser at HA har en fiks ferdig installasjon for NUC. Er den like rett fram som installasjonen for Raspberry pi?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker den enkleste NUCen fra Intel hos Komplett, til typ 1400,- med 4gb ram og 128gb ssd. Har installert ubuntu server og hassio i docker.  Det var plankekjøring. 
Fulgte denne guiden:

https://www.juanmtech.com/set-up-hassio-in-docker-and-in-an-ubuntu-server/

 

Spørs jo hva mer du vil bruke den til, men etter første oppstart og konfigurering så har jeg kun koblet meg til den med ssh ved behov, og løser alt via grensesnitt og samba for flytting av filer. Veldig enkelt oppsett, og dønn stabilt :) En skikkelig ytelsesboost å gå fra en RPi med sd kort til en Nuc med ssd også! Nå restarter serveren på sekunder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, stigvi skrev:

Jeg vurderer selv en NUC og ser at HA har en fiks ferdig installasjon for NUC. Er den like rett fram som installasjonen for Raspberry pi?

Hmm. Spørs om det ikke er Home-Assistant (uten Hass.io) som forsåvidt sikkert er helt greit, men jeg lener meg på hass.io.

 

Det er nok ikke like rett frem som på Pi, men jeg kjører hass.io på ubuntu og har egentlig null greie på docker.

Men copy+paste commands kan jeg, og det er egentlig det som trengs.

Kjører helt stabilt her. Jeg kjører det på et VM i ESXi så blir vel "dobbel virtualisert" :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
  • 2 uker senere...

Kom på at jeg har en Mac Mini fra 2009 som jeg satte inn SSD i for noen år siden. Installerte Ubuntu 18.4 på den(lasta ned fra nettsiden og la inn på en uSBstick, er så bare å følge en veiviser).

La så inn Homeassistant via python etter guide fra BurnsHA på youtube, men avinstallerte og la inn Hassio via docker etter guide fra samme person. Kopi/Lim inn kommandoer. 
Var så bare å legge til Samba, kopiere over sikkerhetskopi og gjenopprette, så var alt kjappere enn på en Pi. 
Restart på et halvt minutt eller noe. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært litt borte fra HomeAssistant etter jeg kjøpte meg en Samsung Smartthings Hub. Den fungerer jo egentlig utrolig bra, men jeg ser det er noen utfordringer i forhold til supporterte dingser, finjustering av automatikk osv. For eksempel kan jeg ikke dimme opp utelys over tid, bare skru dem på og av på et gitt tidspunkt.

Jeg kommenterer bare kjapt i tråden her igjen, da jeg nok må gi meg med Smartthings og tilbake til HA (På hardwaren i første post)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
På 11.12.2019 den 7.42, stigvi skrev:

Hvis dette er en dedikert maskin til HA, hvorfor kjøre virtuellt oppå W10 eller Ubuntu? Gir ikke det bare et ekstra lag med mulighet for feil?

Jeg vurderer selv en NUC og ser at HA har en fiks ferdig installasjon for NUC. Er den like rett fram som installasjonen for Raspberry pi?

 

Et stort pluss med å kjøre virtuelt er at det da er veldig kjapt og enkelt å ta backup av hele sulamitten, og restore om nødvendig.

om noe skulle skjære seg under en oppdatering feks så er det bare å loade opp en tidligere fungerende konfigurasjon.

Kjører du direkte på HW så er det jo med hjertet i halsen at en trykker på den opdateringsknappen.?

Endret av surkål
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.