Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Nettverksswitch og PoE til blant annet Multisensor 6


Anbefalte innlegg

Begynner å nærme meg slutten på oppussing av ny-gammelt hus, og det er på tide å få skikk på nettverk og smarthus. Uten noen større plan har jeg trukket rør og nettverkskabler dit jeg kan og plassert BigBox med nettverkskabel der jeg tenker å ha Aeotec Multisensor 6. Alt går til kjellerbod der jeg har et 19" 42U rackskap. Har plukket opp litt Unifi-utstyr, har nå 1 aksesspunkt, cloud key og en USG Pro 4. Dette iom at jeg hadde sett for meg å bruke Unifi-utstyr. Men når jeg nå skal velge switcher etc. begynner jeg å bli litt i tvil.

 

En foreløpig opptelling ble (cirka):

22 enheter rent Ethernet

6 enheter muligens forsynt fra PoE (3 er minimum, til aksesspunkter)

9 enheter ren PoE, ikke behov for nettverk (Multisensor etc.)

 

Den eneste switchen som dekker dette er 48-porteren til Unifi. Jeg syns det blir voldsomt å bruke 8.000 kr på dette, og ser på alternativ. Jeg kommer antageligvis ikke til å bruke alle de estimerte enhetene den første tiden, blir litt på sikt med fremtidig utvidelse etc. Så kunne alternativt begynt med en 24-porter og så utvidet når den tiden kommer. Men ulempen med Unifi sine switcher der er at det er dårlige muligheter for rask uplink i mellom de, iom at kun 48-porteren støtter SFP+.

 

Jeg kunne sikkert levd godt med en 24-porter + en annen switch til enhetene som ikke trenger stor hastighet (har en managed Netgear 16-porter i dag f.eks.).

Og så enten en PoE injektor eller en billig PoE-switch fra finn til de rene PoE-enhetene som ikke trenger nettverk. Har litt erfaring med passiv PoE, men ikke 802.3at/af som er på de fleste switcher. Hvordan ville dette fungert med en USB-adapter til f.eks. Aeotec Multisensor 6, med kun strøm og ikke nettverk? Vil de fleste switcher gi strøm selv om det ikke er en nettverksenhet i andre enden, eller er de avhengig av å sense en nettverksenhet før de begynner å gi strøm? Noen erfaringer med passiv PoE-injektor for dette formålet kontra en rimelig PoE-switch?

 

Så tilbake til switch-valget. Hadde Ubiquiti hatt en 24-porter med SFP+ hadde valget vært enkelt, det har de dessverre ikke. Mikrotik sitt alternativ ser i så måte mye bedre ut, mtp. mulig fremtidig utvidelse med flere switcher. Og den koster 500 kr mindre enn US-24-500W. Strømforbruket ser også bra ut. Eller forsåvidt en "standard" PoE-switch fra finn.no. Jeg vil jo ikke få dette inn i Unifi-kontrolleren for overvåkning, men som jeg forstår det kan jeg fortsatt sette opp forskjellige VLAN og antageligvis bli kvitt hjemmesentralen til Altibox. 

 

Iom at jeg ikke har brukt Unifi før, men har noe erfaring med nettverk generelt er jeg på jakt etter tips og råd i switch-valget (og løsning for PoE til sensorer). F.eks. hva går jeg "glipp av" om jeg ikke bruker en Unifi-switch, men en annen managed switch?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har akkurat kjøpt en USG Pro 4, en 24 ports PoE 250W og 1 AP-AC-Pro (Har 2 stk AC Lite fra før).

Responsen når koblet via Pro er mye bedre enn via lite. (Men det var en digresjon).

Jeg var litt i samme båt som deg og mener at 48 porter PoE blir overkill når man bare har behov for 1/10, men iom. jeg ikke har behov for så mange faste punkter som deg, valgte jeg å gå for 24-ports switchen.

Med 3.7W i idle og ikke så veldig mye mer under last (for AP Pro) så er 250W-varianten mer enn god nok.

Ankepunktet er, som du nevner at det ikke finnes SFP+ på de mindre modellene.

Jeg gikk en runde med meg selv og tenkte på om det virkelig ER nødvendig med mer enn 1 gbps mellom switcher. USG Pro 4 har jo ikke SFP+ den heller, så du vil uansett bare få 1 gbps fra switch til firewall. Det meste av trafikken går kanskje også mellom enheter på samme subnet og da er det jo begrenset med data som skal til firewallen og retur, over 1 gbps linken. Det meste av trafikken går mellom portene på switchen.

Jeg ville kjøpt en 16 ports 150W PoE switch til PoE-enhetene og en 24 ports ikke-PoE switch til resten.

Da er det ikke dyrt å oppgradere hvis du får behov.

Du kan da kjøpe en ekstra 24 ports (eller 16 ports) switch hvis du får behov for flere punkter og du kan kjøpe en 8-ports PoE, evt. erstatte med 24-porters varianten (som også er rack mountable, det er ikke 8-porter).

Fordelen med Unifi er, at når du har controllersoftwaren kjørende (På RPI, CloudKey, en PC etc) så har du jo et fantastisk grafisk grensesnitt å jobbe med, så du vil ikke være i tvil om hva som er koblet sammen hvordan.

Jeg vurderte som sagt flere løsninger før jeg gikk for denne. En av dem var pfSense firewall, en eldre Cisco 2960G og et eller annet til å håndtere aksesspunktene, men jeg landet altså på ren Unifi-oppsett pga. managementet.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar. Du har nok helt rett i at det ikke er nødvendig med 10 Gbps link mellom switchene. En kan jo også trunke og få f.eks. 2 Gbps via SFP, det hjelper på. Så tror nok jeg begynner med en 16 eller 24 porters PoE og supplerer når det blir fullt. Så får de enhetene som ikke trenger så mye hastighet stå på switch #2. Har et Inwall Pro aksesspunkt, tror innmaten er ganske lik AC Pro. Men kan godt hende det blir f.eks. AC Pro når jeg skal ha flere.

 

Må da i tillegg til switchen ha en PoE-injektor for multisensorer ++. Har sett litt på denne. Og så evt. disse splitterne. Synspunkter på det? Er det bedre alternativ for å få strøm til sensorene? Cat-cabel er allerede strukket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Kristian skrev:

Takk for svar. Du har nok helt rett i at det ikke er nødvendig med 10 Gbps link mellom switchene. En kan jo også trunke og få f.eks. 2 Gbps via SFP, det hjelper på. Så tror nok jeg begynner med en 16 eller 24 porters PoE og supplerer når det blir fullt. Så får de enhetene som ikke trenger så mye hastighet stå på switch #2. Har et Inwall Pro aksesspunkt, tror innmaten er ganske lik AC Pro. Men kan godt hende det blir f.eks. AC Pro når jeg skal ha flere.

 

Må da i tillegg til switchen ha en PoE-injektor for multisensorer ++. Har sett litt på denne. Og så evt. disse splitterne. Synspunkter på det? Er det bedre alternativ for å få strøm til sensorene? Cat-cabel er allerede strukket.

Det var jo lurt med PoE til multisensor, hvis du får dem med output til micro-USB. Den på linken har ethernet + vanlig mini strømplugg..

Jeg har ikke eksperimentert med PoE annet enn til AP og RPI 3B+ med PoE-hat. Hører gjerne mer om dette, da jeg har 3 Multisensor 6 og ikke liker å ha USB-adapter stående i plugg på loftet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, 4ndersjensen skrev:

Det var jo lurt med PoE til multisensor, hvis du får dem med output til micro-USB. Den på linken har ethernet + vanlig mini strømplugg..

Jeg har ikke eksperimentert med PoE annet enn til AP og RPI 3B+ med PoE-hat. Hører gjerne mer om dette, da jeg har 3 Multisensor 6 og ikke liker å ha USB-adapter stående i plugg på loftet.

De selger også noen slike som da kan plugges inn i multisensor. Men jeg har altså ikke testet dette med multisensor ennå. De selger også noen for aktiv PoE, men de ser litt større ut, så er da redd det blir trangt i en BigBox. Innbiller meg også at det er mere sensing på om en har datatilkobling på aktiv PoE og at en kanskje derfor ikke vil få strøm, mens passive PoE er dummere og gir ut strøm uansett (som er ønskelig i dette tilfellet).

Trakk også (uten at det nødvendigvis var så veldig gjennomtenkt) ethernet-kabel til dit jeg planlegger å ha tablets/ipad på vegg. Har ikke kommet så langt at jeg har valgt noen løsning, men det fins noe som ser relativt greit ut. Også et alternativ med data over ethernetkabelen til iPad, her.

Edit: En annen fordel med strøm distribuert sånn via PoE er at det er enkelt å legge opp forsynt fra UPS i rackskapet.

 

Bruker nå PoE til litt styring på hytta. Dette var enkelt å legge opp for å remote kunne skru av og på ting som kamera etc. siden jeg kun har solcelleanlegg og det er tre bygninger. Det er ikke tilkoblet strøm i noe annet enn teknisk rom når vi ikke er tilstede, styrer da utstyr av og på via PoE. Strømkablene mellom husene er da strømløse. Kan også på den måten ha all styring i samme rom. Der har jeg bare noen slike der jeg skrur strømmen av og på via et GSM-styrt relé. Så foreløpig veldig enkelt, men mulig det blir litt utvidet etterhvert. Her er en løsning jeg har kikket litt på som en mulighet, de har en del interessante produkter for PoE, styring og overvåkning. Passiv PoE er ihvertfall glimrende med solcelleanlegget siden jeg har 24V batterispenning og det meste av utstyret går fint direkte på 24V. Men usikker på hvor mye mer avansert det kommer til å bli der, da strømforbruket er veldig viktig, pga. ingen lading mellom desember og januar. Det ustyret som står på kontinuerlig trekker ca 80-90 mA, det er nok til å tappe batteriene en del.

Endret av Kristian
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 2.8.2019 den 17.31, Moskus skrev:

Jeg lagde mine egne patchekabler for multisensorer, og brukte en enkel skrue-til-USB-kobling fra eBay i andre enden. Og en helt standard 5V strømforsyning i teknisk skap.

 

https://www.ebay.com/itm/USB-2-0-Type-A-Female-Male-to-5P-Screw-w-Shield-Plug-Terminal-Adapter-Connector/382393719462

Patchekabel som i nettverkskabel? Vil anta de trekker såpass lite at spenningsfall er neglisjerbart. Om man antar 50mA, så er spenningsfall ca. 2,5% over 24 AWG nettverkskabel på 15 meter. Så kunne sikkert kjørt 5v over nettverkskabel (iom at disse allerede er trukket) og sluppet omformer i bigboxen. 

Har en del slike liggende (uten micro usb-overgang vel å merke) som jeg kunne brukt

https://www.amazon.com/Raspberry-micro-USB-injector-splitter-passive/dp/B01DF9QYKW

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...

For min del endte jeg med en rackmontert 16-port passiv POE-injector og en Mean Well strømforsyning på 24V. Injectoren har sikring på hver utgang og trenger ikke data-tilkobling for å gi strøm, så dette har fungert fint i nesten to år nå. Forsyner også bl.a. fiber mediekonverter som er plassert et annet sted i huset, slik at den også får strøm fra UPS i rackskapet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.