Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!
  • 0

Renoverer hus. Tips til styring av lys og varme?


kebabkongen

Spørsmål

Hei! Jeg er midt i oppussingen av en halv tomannsbolig (ca. 130 kvm), og plutselig hastet det visst litt med å velge løsninger for styring av lys og varme. Setter derfor stor pris på raske svar :)

 

Legger Flexwatt gulvvarme i alle rom, og skal ha LED downlights i de fleste rommene (ca. 50 downlights totalt). Tiden er nå kommet for å velge både type LED downlights, styring av disse, samt styring av gulvvarmen. Er helt grønn på området, men elektriker har gitt meg noen tips til hva vi kan velge. Det jeg ønsker er å kunne styre lys og varme fra en mobil-app (soner, scener, basert på dagslys/natt, osv), gjerne i et system som ikke er proprietært, slik at vi kan kople sammen flere ting senere hvis vi ønsker å "smarte opp" huset ytterligere. Elektriker har sendt meg noen lenker til alternativer, basert på at jeg ba om en løsning som både gjør det mulig å justere lys/varme fra dimmer på vegg og fra appen (siden vi ofte har besteforeldre på besøk som ikke er så teknisk kyndige og gjerne heller vil styre slikt fra veggen som de er vant til). Det jeg vegrer meg litt for er å ende opp med en app for gulvvarmen og en for lysene, og så i fremtiden måtte bruke andre apper for andre smarte ting vi evt skaffer oss på sikt. Her er forslagene elektrikeren har sendt, og som jeg lurer på om kan funke eller bør revurderes fordi de ikke kan snakke sammen med andre systemer:

 

LED downlights - Alfa LED Warmdim 10W Matt Hvit IP44:

https://www.elektroimportoren.no/alfa-led-warmdim-10w-matt-hvit-ip44/3234644/Product.html

(han har også nevnt Philips Hue-downlights som alternativ)

 

WiDim veggdimmer for lyset:

https://www.unilamp.no/produkt/widim-veggdimmer/

https://www.elektroimportoren.no/widim-250-dimmer-2-250w/1405970/Product.html

 

Danfoss ECtemp smart wifi-termostat for gulvvarmen:

https://www.elektroimportoren.no/danfoss-ectemp-smart-wi-fi-termostat-svart/88L1143/Product.html

 

For øvrig kanskje verdt å nevne at vi har Sonos Beam og en del Sonos One som skal plasseres rundt omkring i huset, samt at vi vurderer å installere Yale Doorman etter hvert. Om noen år kan det bli aktuelt med elbil-lading i garasjen...

 

Setter stor pris på raske tips til hva vi bør velge. Tror det bør satses på en løsning som er lett å administrere rett ut av boksen og ikke krever for mye av oss nå i starten (men der muligheten for oppskalering i fremtiden er til stede). Bør vi ellers trekke andre ledninger/rør nå som vegger settes opp osv, så hyl ut. I utg.punktet er det elektriske nå kun trukket mtp downlights over alt, og kontakt for Getbox i stua.

aa1278c3-1d7b-4eff-acab-49b3431b344a.jpeg

b9369a07-9d05-4e87-a8d2-12cee4aed806.jpeg

fa5c4630-a408-4a49-95d9-567edd1b4310.jpeg

Endret av kebabkongen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 svar til spørsmålet

Anbefalte innlegg

  • 0

Har nå snakket med Elektroimportøren og spurt om noen tips. Skjønte at verken WiDim eller Danfoss-termostaten er laget for å funke i et open-source økosystem. Han jeg snakket med anbefalte Athom Homey Pro som sentral løsning, da han mente den var lett å sette seg inn i og kunne håndtere veldig mange applikasjoner og enheter (mtp fremtiden). For regulering av gulvvarme anbefalte han Heatit Z-wave termostat. Første gangs innstilling i heatit sin app, deretter styring via Homey-appen. Og med mulighet for overstyring på vegg. Når det gjelder valg av belysning, så ville han personlig anbefale Philips Hue over de warmdim-LEDene jeg hadde fått anbefalt, men han nevnte at de trengte hele 11 cm over takplata for å få plass (!) Jeg tror kanskje jeg bare har 6-8 cm å gå på... så da gir vel svaret seg selv (dessverre). Har noen her andre erfaringer?

 

Og så det endelige spørsmålet: Er Athom Homey Pro en god løsning for en nybegynner som kunne tenke seg å sette seg mer inn i dette i fremtiden og kople på stadig flere ting som skal styres i den samme appen? Har skjønt at mange på forumet sverger til andre løsninger, så hører gjerne deres synspunkter ? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

For det første, så er høres det ikke ut som elektrikeren din vet så alt for mye om det, ta hans informasjon med en klype salt.

 

Når det er sagt ta min informasjon med en klype salt også, vi har alle valgt systemet vi synes passer best, og dermed er vi preget av det.

 

Skal du ha trådløst? Zwave er jo "Halv-åpent", personlig har jeg KNX som er helt åpent, alt fungerer sammen uten problem, men det er stort sett kabelbasert (man kan bruke KNX-rf, men kabel er foretrukket). For downlights hadde jeg vurdert dali, det er det mye som støtter mer eller mindre direkte på lyssiden, og du får knx til dali gatteways, og helst sikkert Zwave til dali gateways også. Zigbee er vel i utgangspunktet mer åpent enn z-wave(?), men det er jo endel som bygger proprietær løsninger oppå det såvidt jeg vet. 

 

På software-siden bruker jeg home-assistant, ikke mest nybegynner-vennlig fra starten, men veldig fleksibelt.

 

Jeg har sjeldent angret på å gå for noe som er "for bra" eller "for komplisert", men man må huske at de som blir bitt av basillen er et ikke-gjennomsnittlig utvalg.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Tusen takk for svar, @ATWindsor :) Much appreciated! Jeg skjønner jeg må se på flere løsninger de neste dagene/nettene for å ta et fullgodt valg her. For øvrig, her er svaret jeg akkurat fikk fra Elektroimportøren med konkrete forslag. Synspunkter ut over forslagene lenger opp?

 

 

Ville anbefalt Athom Homey som sentral da den kan styre de aller meste på markedet av de store merkene. Her får du også relativt lett sette opp avanserte "flows" som kan styre en god del i huset. Det er også trygt å bygge ut smarthusløsninger her da du lett kan sjekke om produktet er kompatibelt her: https://apps.athom.com for eksempel.

Om du ikke skulle gå for Hue downlights og heller går for Alfa løsningen kan jeg foreslå denne måten å dimme på:
Heatit Push 2 + Fibaro dimmer 2
Her monteres fibaro dimmeren i downlightsystemet, eller bak en eksisterende ordinær bryter. Fibaro dimmeren styres trådløst via athom homey som igjen styrer downlightsene i gitte system. Heatit push 2 er alternativt, denne kan du klistre på veggen hvor du vil uten installasjon og kan knyttes opp til fibaro dimmer 2 for dimming/styring. Fungerer som en ordinær dimmer kan man si. Du kan også ha flere av disse bryterene knyttet til samme system på forskjellige plasser. Eventuelt har heatit en med 8 knapper du kan kombinere en god del soner med. Genialt å ha ved feks. ytterdøra for å raskt skru på eller av soner når du kommer hjem eller skal dra. 

Termostat ville jeg sett på Heatit Termostat. Denne kan styres manuelt, eller ved hjelp av homey appen på lik måte som fibaro/heatit knappen. 

Du kan også kombinere dette med for eksempel hue sin sensor (selv om du ikke bruker noe annet hue) Hue Sensor opp mot athom homey for å for eksempel slukke lys på bad ol automatisk. Sensoren har lux sensor, bevegelsessensor og en temperaturmåler.  Temperaturmåleren kan du da kombinere "flows" med termostaten igjen. mange muligheter med homeyen :)

Om du har mulighet ville jeg anbefalt deg å ta en tur i en av våre butikker for å teste litt smarthus selv, for å se hvordan det fungerer og muligheter du har.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
På 31.7.2019 den 14.10, kebabkongen skrev:

For regulering av gulvvarme anbefalte han Heatit Z-wave termostat.

Smart. :)

 

På 31.7.2019 den 14.10, kebabkongen skrev:

Når det gjelder valg av belysning, så ville han personlig anbefale Philips Hue over de warmdim-LEDene jeg hadde fått anbefalt

Nei, huff!

Gå for dim-2-warm-LED; men bruk en Z-wave dimmer istedenfor. Dimmeren monterer du i veggboksen som en vanlig bryter/dimmer, med mindre du MÅ noe annet.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
20 minutter siden, Moskus skrev:

Nei, huff!

Gå for dim-2-warm-LED; men bruk en Z-wave dimmer istedenfor. Dimmeren monterer du i veggboksen som en vanlig bryter/dimmer, med mindre du MÅ noe annet.

 

Hvorfor liker du ikke Philips Hue? :) Er det ikke en god løsning hvis man vil ha ulike lyssettinger til middager, fest, barnebursdag, hverdags, lesestund, filmkveld eller whatnot? Jeg syntes det virket artig, og de fleste jeg har snakket med som bruker det liker det godt. Men er lydhør for gode argumenter, altså! ;) 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
15 timer siden, kebabkongen skrev:

Hvorfor liker du ikke Philips Hue? :)

Det er ikke det at jeg misliker Philips Hue. I noen sammenhenger er Hue-pærer det riktige valget. Men ikke når man bygger nytt eller renoverer og dermed har mulighet til å gjøre det bedre enn det. :) 

 

1. Det blir høyst sannsynlig dyrere for hver pære må være smart istedenfor kun dimmeren/bryteren.

2. Man betaler for funksjonalitet som man erfaringsmessig er i kategorien "kult å ha, men har lite reell bruk".

3. En smart lyspære hvor noen skrur av strømmen er en dum lyspære. (Riktignok et problem som kan løses med en pulsfjær eller tape-bit, men likevel...)

4. Mange Hue-pærer burde i teorien gi et godt stabilt mesh-nettverk, men jeg leser at det er en del som har problemer med typisk 1 eller to pærer i en himling med 10 spotter. Det er visstnok ganske så irriterende.

 

Når det er sagt så leser jeg jo også om folk som av og til sliter med enkelte Z-wave-noder også, men det er et problem jeg ikke kjenner meg igjen i.

 

16 timer siden, kebabkongen skrev:

Er det ikke en god løsning hvis man vil ha ulike lyssettinger til middager, fest, barnebursdag, hverdags, lesestund, filmkveld eller whatnot?

Ja, og det er slik man forventer at det skal bli. Alt skal få sitt eget mood og verden blir automatisk mer pent farget. Men jeg erfarer to ting:

 

1. Det er sjeldent (eller snarere aldri) jeg har sittet i et rom og tenkt: "Joda, nå er lyset nesten helt perfekt, det burde bare ha en liten touch av litt mer grønt".

 

2. Det er faktisk forholdsvis vanskelig å finne gode farger uten at det ser ut som en nattklubb på 80-tallet. Det blir fort veldig kunstig og glorete.

Bare se på et par reklamebilder fra Hue:

Image result for philips hue

 

Image result for philips hue

 

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
På 3.8.2019 den 9.43, Moskus skrev:

Det er ikke det at jeg misliker Philips Hue. I noen sammenhenger er Hue-pærer det riktige valget. Men ikke når man bygger nytt eller renoverer og dermed har mulighet til å gjøre det bedre enn det. :) 

 

1. Det blir høyst sannsynlig dyrere for hver pære må være smart istedenfor kun dimmeren/bryteren.

2. Man betaler for funksjonalitet som man erfaringsmessig er i kategorien "kult å ha, men har lite reell bruk".

3. En smart lyspære hvor noen skrur av strømmen er en dum lyspære. (Riktignok et problem som kan løses med en pulsfjær eller tape-bit, men likevel...)

4. Mange Hue-pærer burde i teorien gi et godt stabilt mesh-nettverk, men jeg leser at det er en del som har problemer med typisk 1 eller to pærer i en himling med 10 spotter. Det er visstnok ganske så irriterende.

 

Når det er sagt så leser jeg jo også om folk som av og til sliter med enkelte Z-wave-noder også, men det er et problem jeg ikke kjenner meg igjen i.

 

Ja, og det er slik man forventer at det skal bli. Alt skal få sitt eget mood og verden blir automatisk mer pent farget. Men jeg erfarer to ting:

 

1. Det er sjeldent (eller snarere aldri) jeg har sittet i et rom og tenkt: "Joda, nå er lyset nesten helt perfekt, det burde bare ha en liten touch av litt mer grønt".

 

2. Det er faktisk forholdsvis vanskelig å finne gode farger uten at det ser ut som en nattklubb på 80-tallet. Det blir fort veldig kunstig og glorete.

 

 

Da jeg sto ovenfor valget å integrere z-wave dimmere eller kjøre "all in" med HUE valgte jeg sistnevnte, til tross for prisen ble en god del høyere. Hue pærer som kan justere fargetemperaturen er også noe billigere enn RGB-pærene. 

 

Det er vel få her inne som ønsker huset skal etterligne et horestrøk som glitrer hele fargespekteret, men det er mange av oss som syns det er svært praktisk å justere fargetemperaturen. HUE har sånn sett «åpnet en ny dør med nye muligheter» for våres del. Det å kunne leke med lysstyrke og temperatur kan virkelig forandre atmosfæren i rommet. I enkelte rom, som f.eks soverommet, er det også fint å ha varmt lys om kvelden og hvitt på morgenkvisten. 

 

Jeg kommer nok aldri til å gå tilbake til pærer som ikke har justerbar fargetemperatur. Lyssetting er morsomt og noe mange tar for gitt. Det er antageligvis sjeldent noen av oss tenker at «joda, rommet trenger en touch grønt», men det er nok mange som gjerne skulle hatt det en touch varmere eller kaldere – alt avhengig av gjøremål, årstid og klokke.  
 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
3 timer siden, SK951 skrev:

Det er antageligvis sjeldent noen av oss tenker at «joda, rommet trenger en touch grønt», men det er nok mange som gjerne skulle hatt det en touch varmere eller kaldere – alt avhengig av gjøremål, årstid og klokke.  

... og derfor anbefales dim-2-warm pærer på det varmeste. :)

 

Vi har til og med fått LED-striper med det, og det er genialt.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
13 timer siden, Moskus skrev:

... og derfor anbefales dim-2-warm pærer på det varmeste. :)

  

Vi har til og med fått LED-striper med det, og det er genialt.

 

Men altså... hvis Philips Hue-pærer kan gjøre akkurat det samme, men i tillegg har fargemuligheten... ooooog man har råd til å betale de ekstra hundrelappene per pære... er det ikke da like greit å gå for Hue, så har man absolutt alle løsninger? I det daglige blir det sikkert mest justering av varme-/hvittone gjennom noen faste forhåndsinnstillinger, og til fest og annet kan man more seg med farger og diskolys. For hvis jeg kjører dim-2-warm og må sette dem opp i faste soner som jeg er låst til, så mister jeg jo litt fleksibilitet i stua, der det ikke er noen helt naturlige soner som er konstante. F.eks. har jeg et tv-hjørne inni en krok, som bør være en sone. Også burde spisebordet være en sone. Også har vi et innhukk på den ene veggen som funker som lesekrok, så det bør være en sone. I tillegg til en "langside" som bør kunne dimmes uavhengig av de andre lysene. Jeg synes det virker klønete å måtte ha fire, fast bestemte soner med hver sin dimmer (fordi jeg må ha fysiske dimmepunkter / fjernkontroller i tillegg til app-styring pga besøk fra besteforeldre osv...). Mulig jeg har misforstått noe her, men jeg syntes det virket forlokkende å kunne dimme opp og ned kun én downlight, f.eks. som leselys i lesekroken, mens de andre forholder seg uendret :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
 
Men altså... hvis Philips Hue-pærer kan gjøre akkurat det samme, men i tillegg har fargemuligheten... ooooog man har råd til å betale de ekstra hundrelappene per pære... er det ikke da like greit å gå for Hue, så har man absolutt alle løsninger? I det daglige blir det sikkert mest justering av varme-/hvittone gjennom noen faste forhåndsinnstillinger, og til fest og annet kan man more seg med farger og diskolys. For hvis jeg kjører dim-2-warm og må sette dem opp i faste soner som jeg er låst til, så mister jeg jo litt fleksibilitet i stua, der det ikke er noen helt naturlige soner som er konstante. F.eks. har jeg et tv-hjørne inni en krok, som bør være en sone. Også burde spisebordet være en sone. Også har vi et innhukk på den ene veggen som funker som lesekrok, så det bør være en sone. I tillegg til en "langside" som bør kunne dimmes uavhengig av de andre lysene. Jeg synes det virker klønete å måtte ha fire, fast bestemte soner med hver sin dimmer (fordi jeg må ha fysiske dimmepunkter / fjernkontroller i tillegg til app-styring pga besøk fra besteforeldre osv...). Mulig jeg har misforstått noe her, men jeg syntes det virket forlokkende å kunne dimme opp og ned kun én downlight, f.eks. som leselys i lesekroken, mens de andre forholder seg uendret [emoji4] 
Jeg renoverte for et års tid siden, og valgte da DALI spotter. Angrer ikke ett sekund på muligheten for å kunne dimme enkeltspotter. Senest nå endra jeg soneoppsettet på ene soverommet vi hadde inn stellebord på, og skrudde helt ned spotten som var rett over for å unngå å blende arvingen helt. Personlig hadde jeg valgt philips hue, også fordi du kan ha varmt lys på full styrke, og ikke er begrensa til å følge dimmekurva for å få ønsket fargetemp. Nå kjører jeg helt ordinær dimbare 2700k spotter, og har forsåvidt ikke noe problem med det heller. Men om endring av fargetemp er ønskelig, hadde jeg villet styre dette selv [emoji4]

Sent from my LYA-L29 using Tapatalk

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
1 time siden, kebabkongen skrev:

Men altså... hvis Philips Hue-pærer kan gjøre akkurat det samme, men i tillegg har fargemuligheten... ooooog man har råd til å betale de ekstra hundrelappene per pære... er det ikke da like greit å gå for Hue, så har man absolutt alle løsninger?

Det må du bestemme selv.

Jeg er ikke enig i at det er den beste løsningen, jeg har gjort det før og går ikke tilbake. ;) 

 

Folk er forskjellige.

 

1 time siden, kebabkongen skrev:

Mulig jeg har misforstått noe her, men jeg syntes det virket forlokkende å kunne dimme opp og ned kun én downlight, f.eks. som leselys i lesekroken, mens de andre forholder seg uendret :) 

Hvis du er flink til å sette opp scenarioer så kan dette fungere helt fint hvis du ønsker det. :) 

 

Mine poster er basert på de valg jeg har gjort selv og de input jeg har fått av dem som velger motsatt. Foreløpig står jeg godt for det jeg sier. ;) 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
1 hour ago, kebabkongen said:

 

Men altså... hvis Philips Hue-pærer kan gjøre akkurat det samme, men i tillegg har fargemuligheten... ooooog man har råd til å betale de ekstra hundrelappene per pære... er det ikke da like greit å gå for Hue, så har man absolutt alle løsninger? I det daglige blir det sikkert mest justering av varme-/hvittone gjennom noen faste forhåndsinnstillinger, og til fest og annet kan man more seg med farger og diskolys. For hvis jeg kjører dim-2-warm og må sette dem opp i faste soner som jeg er låst til, så mister jeg jo litt fleksibilitet i stua, der det ikke er noen helt naturlige soner som er konstante. F.eks. har jeg et tv-hjørne inni en krok, som bør være en sone. Også burde spisebordet være en sone. Også har vi et innhukk på den ene veggen som funker som lesekrok, så det bør være en sone. I tillegg til en "langside" som bør kunne dimmes uavhengig av de andre lysene. Jeg synes det virker klønete å måtte ha fire, fast bestemte soner med hver sin dimmer (fordi jeg må ha fysiske dimmepunkter / fjernkontroller i tillegg til app-styring pga besøk fra besteforeldre osv...). Mulig jeg har misforstått noe her, men jeg syntes det virket forlokkende å kunne dimme opp og ned kun én downlight, f.eks. som leselys i lesekroken, mens de andre forholder seg uendret :) 

 

Det gjør jo selv som du vil med antallet soner? Du kan sette opp akkurat så mange soner du vil i praksis med feks DALI som ble nevnt tidligere her, og ikke trenger du å ha "hver sin dimmer" heller, du kan ha akkurat så mange eller få dimmere du foretrekker.  Videre er det bekymringer med åpenhet og framtiden med hue, og man er begrenset til et lite utvalg pærer og lamper. Personlig ser jeg på hue som en ganske begrenset retrofit-løsning, som kan være et greit valg om man er komfortabel med begrensingene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
18 timer siden, Moskus skrev:

... og derfor anbefales dim-2-warm pærer på det varmeste. :)

 

Vi har til og med fått LED-striper med det, og det er genialt.

 

Mulig jeg har misforstått noe her, men må ikke lyset dimmes ned for å forandre på fargetemperaturen? Eller kan en forandre på temperaturen uten å dimme lyset? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Svar på spørsmålet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.