Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Starte fra scratch, trenger elektriker


Anbefalte innlegg

Hei,

 

Ny i forumet, men føler meg ellers forholdsvis kompetent på det tekniske.  

Har "endelig" begynt å se på litt strukturerte løsninger for hjemmeautomasjon.  Har litt ymse greier fra før - noen Nexa-dimmere, fjernkontroll til markise på verandaen, en tellstick som ligger og støver ned ett eller annet sted, noen LIFX-pærer... you name it.

Nå trenger jeg elektriker til litt andre ting, og da tenkte jeg å slå på - om ikke stortromma, så i alle fall en liten bongotromme - og få litt orden på sakene.

 

Det som er viktig for meg er at jeg kan få på plass en "smart" løsning, som fortsatt kan betjenes uten at gjester og andre trenger å installere en app og lese en manual, eller måtte finne fjernkontrollen som noen har glemt igjen under et teppe i sofaen eller der man ikke får skrudd av lyset fordi trådløsnettet er nede osv... 
Samtidig ønsker jeg at det meste skal _kunne_ automatiseres så mye som mulig så det kun er i unntakstilfellene at man faktisk har behov for å trykke på en bryter på veggen.  

Jeg er stor tilhenger av open source, men er også villig til å legge penger i å få en ordentlig løsning på plass.  Men jeg vil ha noe som fungerer uten at jeg må kjøpe akkurat "de" lyspærene eller som slutter å funke fordi leverandøren av kontrollerboksen ikke lenger gidder å støtte den, eller fordi skytjenesten er kjøpt opp av en konkurrent...

 

Så det første jeg lurer på, og som jeg ikke har funnet noe godt svar på ved å søke her på forumet, er om det finnes en kompetent elektriker der ute, som ikke bare er ute etter å selge "sitt" proprietære system, men som kan ta et middels stort oppdrag så jeg kan få installert noen standard z-wave (jeg tror jeg har foretrekker det framfor zigbee) dimmere og brytere, i tillegg til å gjøre noen andre standardoppgaver, og kanskje komme med gode forslag jeg ikke selv har tenkt på.

 

Når grunnlaget er på plass - brytere og dimmere osv. som faktisk kan fjernbetjenes med en standardløsning - så får jeg heller komme tilbake og vurdere hvilken platform jeg vil bruke til selve automatiseringen.  Hardware-messig tror jeg det blir en RPI4 eller lignende, med en passende USB-dongle eller to (her tar jeg gjerne imot tips).

 

Software står foreløpig mellom HomeSeer og HomeAssistant.  Må føle meg fram litt på hva jeg føler meg mest komfortabel med.

 

Men først altså - tips til gode elektrikere i Oslo (og omegn) som vet hva de driver med, som kommer når de har sagt, og som kommer med edruelige og fornuftige prisoverslag.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 31.7.2019 den 10.33, Olen skrev:

Software står foreløpig mellom HomeSeer og HomeAssistant.  Må føle meg fram litt på hva jeg føler meg mest komfortabel med.

Prøv begge. De kan stort sett det samme, men har en litt forskjellig tilnærming. HomeSeer er nok den som fremdeles er enklest å bruke, men den koster også penger.

 

Gå for Z-wave, nå med en gang. :)

... men om elektrikere i Oslo kan jeg lite. Men alle burde være i stand til å installere Fibaro eller andre Z-wave dimmere. Du kan evt. høre med FutureHome om hvilken elektriker de anbefaler i Oslo, eller med forskjellige eletrikere om de installerer "FutureHome-utstyr" (for de bruker Z-wave).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, og takk for svar.

Jeg tror nok også at de fleste elektrikere burde greie dette.  Jeg tror til og med jeg skulle fått det til selv, men har blitt så voksen at jeg tror jeg vil ha samsvarserklringer og sånt på stell..

Og sist jeg snakket med en elektriker om automatisering, så var han veldig på å selge meg en eller annen ferdig-pakke for det var så inmari smut!  Nå har jeg fått opp Home Assistant med både z-wave og rfxtrx (og markisa på verandaen går ned av seg selv når det blir for mye sol, men bare hvis det ikke blåser for mye, og opp igjen om kvelden helt av seg selv), så jeg tror ikke jeg er veldig klar for en sånn komersiell lock-in sak...

 

Så jeg håpet kanskje det lurket noen elektrikere her som både hadde litt peiling, og greie priser, eller at noen her hadde gode (eller dårlige) erfaringer med noen.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Preference skrev:

Funker det ikke da best å velge ut og kjøpe utstyret selv, og så betale en elektriker for å installere det?

 

Både og. De fleste opererer med en høyere timespris om man stiller med materiell selv (hos meg var det 900 kr vs 1200 kr i timen). I tillegg er det det med reklamasjon. Kjøper du selv så må du leie inn elektriker to ganger (demontere/montere) for å levere inn det defekte produktet. Har du kjøpt alt fra elektriker så dekker de slike ting. 

 

Når det er sagt, jeg har kjøpt alt selv og fått det montert av elektriker... er det mye og gode tilbud, så kan man spare mange tusen. Da har man råd til å evt leie elektriker ved reklamasjon. Det er også litt gråsone i forbrukerkjøpsloven, om selger av produktet egentlig skal dekke elektrikerkostnaden ved reklamasjon - «avhjelp» skal være kostnadsfritt for kunden og om man må ha fagfolk inn når man skal reklamere så bør egentlig det omfattes av selgers plikter...

  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min personlige, selvfølgelige helt objektive mening, er at du bør ta en kikk på KNX, helt åpent, mye utstyr, og veldig stødig, fint for nybygg.

 

Ellers ville jeg nok kjøpt utstyret selv, joa, elektrikeren tar mer, men med så mye utstyr er det nok mer lønnsomt, hovedproblemet er at det kan være vanskelig å planlegge alt, og ikke glemme noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

KNX kjenner jeg godt, og det kunne helt klart vært et alternativ om jeg skulle bygge nytt.  Men her skal jeg bare bytte ut 10-12 vanlige veggbrytere med noe som kan fjernstyres, og da blir KNX litt i overkant mye styr å få på plass.

 

Jeg vurderer også å kjøpe inn sjøl, ulempen er som ZoRaC sier dette med garantier osv.    I tillegg er det jo mulig at man noen steder kan gjenbruke eksisterende innfelte bokser, mens det andre steder kanskje må settes opp nye utenpåliggende bokser, og det er også en elektriker bedre til å vurdere enn meg.

Men om det dukker opp et godt tilbud på dimmere og brytere, så kan det hende jeg går for den løsningen, og så heller få elektriker til å ordne med resten.

 

Men takk for gode innspill.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor er jeg ikke overrasket...

Quote

Nei, vi installerer nesten bare xComfort, vi. Det er de VI anbefaler.  De Fibaro-greiene ville aldri jeg hatt hjemme i alle fall.  Men du kan få et godt tilbud på en løsning fra Sensio som kan snakke med z-wave-tingene dine.

 

Med vennlig hilsen elektriker.

 

Argumentet om at jeg ikke ville ha et lukka system med én leverandør og en appliance som controller var _helt_ uforstålig...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, Olen skrev:

De Fibaro-greiene ville aldri jeg hatt hjemme i alle fall.

Snakket som en elektriker som ikke vet hva han snakker om.

 

Beklager å måtte si det; men jeg er glad det ikke er min elektriker. De vi hadde her i ombyggingsfasen var ikke bare vennligstilte, de kom også med anbefalinger og erfaringer ang. Z-wave. De var rett og slett en fryd å ha i hus. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

... Og nestemann på lista var godt gift med Elko Boligpartner.  Nå kan det se ut som de i det minste bruker Zigbee så det kunne jeg kanskje ha levd med, men han var veldig opptatt av at jeg måtte ha controlleren fra Elko, og dessuten et abonnement hvis jeg ville ha tilgang fra internett...

 

Får se hva den tredje svarer.

 

(Han første mente at Fibaro-dimmerne ble alt for varme, så han ville ikke anbefale å installere dem.  Jeg sa jeg ikke brydde meg så mye om merket, men om teknologien og protokollene).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutter siden, Olen skrev:

Han første mente at Fibaro-dimmerne ble alt for varme, så han ville ikke anbefale å installere dem.

Min vurdering av det utsagnet er "bullshit". Han kan like godt si at "du, jeg har ikke lyst til å installere det", og det er greit. Men å komme med dårlige unnskyldninger burde han spare seg for.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Da var elektriker her endelig.  Fikk tips fra en på forumet om et firma som var både ryddige, hyggelige og enkle å ha med å gjøre.

Så takk til El-kontakten på Ski   At det skulle være komplett umulig å få tak i noen i Oslo som ville ta en sånn jobb var litt overraskende.

 

Så nå er alle brytere automatisert, og alle løsninger som manglet papirer er ryddet opp i.

 

Da er det bare å ta fatt på automasjonen.  For er det en ting jeg har lært disse månedene, så er det at sånne "smarthus" ikke er spesielt smarte.  Det er nok jeg som må stå for smartheten, så får løsningen ta seg av automatikken.
(Jeg har allerede gjort den newbie-feilen at lyset slo seg på igjen hver gang kona prøvde å skru det av med bryteren, fordi bevegelses-sesnsoren trigget umiddelbart.  Ikke veldig populært da vi skulle legge oss i går kveld) 

 

  • Like 1
  • Haha 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Olen skrev:

For er det en ting jeg har lært disse månedene, så er det at sånne "smarthus" ikke er spesielt smarte.  Det er nok jeg som må stå for smartheten, så får løsningen ta seg av automatikken.

Jeg kan sakse det jeg skrev for Mediaplanet sin "BoligBibel"

 

Sitat

Men hva med AI da, vil ikke det kunne hjelpe?

Jeg gleder meg til AI blir vanlig i smarthus. Regelbygging er en mulig bøyg for noen, selv om det kan være ganske lett. Jeg tror imidlertid at grunnen til at Google, Apple og Amazon holder seg unna slik AI-basert smarthus er enkel: Det er foreløpig for mange variabler. Selv om vi mennesker er vanedyr, har vi alle forskjellige vaner.

 

Vanlig automasjon er enkelt. Unntakene er vanskelige. Hvordan skal en AI forstå at morgenrutinen ikke gjelder fordi det er planleggingsdag på skolen?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Olen skrev:

(Jeg har allerede gjort den newbie-feilen at lyset slo seg på igjen hver gang kona prøvde å skru det av med bryteren, fordi bevegelses-sesnsoren trigget umiddelbart.  Ikke veldig populært da vi skulle legge oss i går kveld) 

Klubben er stor! :)

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, Olen skrev:

(Jeg har allerede gjort den newbie-feilen at lyset slo seg på igjen hver gang kona prøvde å skru det av med bryteren, fordi bevegelses-sesnsoren trigget umiddelbart.  Ikke veldig populært da vi skulle legge oss i går kveld) 

Denne har alle prøvd ;)

Det er heilt sikkert mange måtar å løyse det på. Hadde til å begynne med "and if lys has been off for at least 10 minutes", men ulempa var då at lyset ikkje skrudde seg på igjen om det hadde skrudd seg av automatisk. Hos oss er det no stort sett satt opp med at ved aktivert scene på dimmer, som blir aktivert med manuell avskruing, så startar det ein timer i 10 minutt, før den stoppar og blir resatt til 0. Om denne timeren er >0 så blir ikkje event for påskruing av lys aktivert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.