Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Ecowitt værstasjon?


Anbefalte innlegg

Ecowitt visste ikke hvilken frekvens Komplett hadde valgt, men på regnsensoren står frekvensen utenpå batteriluken og den er 868 MHz... :( 

 

Så da må jeg enten kjøpe enda en wifi-gateway eller returnere utstyret til Komplett og kjøpe 433 MHz-versjoner fra Kina...

  • Sad 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 hours ago, mk1 black limited said:

Gatewayen

Kan du bekrefte at Gateway som du kjøpte fra Komplett er 433Mhz? Står nemlig ikke på https://www.komplett.no/product/1156708/hjem-fritid/smarte-hjem/vaerstasjoner/protech-meteorological-wifi-gateway# men for f.eks https://www.komplett.no/product/1156703/hjem-fritid/smarte-hjem/vaerstasjoner/protech-plant-soil-moisture-sensor# står det både Frekvensområde 433 MHz, 915 MHz...

Tror jeg må ta en chat med kundeservice hos Komplett i morgen..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, toonwolf skrev:

Tror jeg må ta en chat med kundeservice hos Komplett i morgen. 🤪


Det har jeg prøvd - 2 ganger. De aner ikke hva se selger. De påsto den hadde alle 3 frekvenser, men visste ikke hvordan man kunne bytte. Ikke engang innkjøper visste det. De ba meg kontakte Ecowitt direkte. De visste heller ikke hva Komplett hadde kjøpt. Men, det står 868 MHz på lokket på regnsensoren og jord fuktmåleren registreres ikke av Ecowitt sin 433 MHz gw1000... jeg har benyttet angreretten og sender regnmåler og jordfuktmåler i retur!

  • Haha 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 16.12.2020 den 14.45, mk1 black limited skrev:

T.o.: Gatewayen og sensorene jeg kjøpte fra Komplett ser ut til å fungere fint, har fått de inn i EcowittSeer også. :)

 

Samme her: Kjøpte pakke med skjerm og sensorer på Komplett. Integreres flott i Home Assistant. Må få laget et litt mer fancy UI card, bare:

 

image.thumb.png.5e651fe29c478af51f63027338705192.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 16/12/2020 at 20:41, ZoRaC said:

868 MHz

Fikk følgende svar fra Komplett kundeservice på spørsmål om frekvens:

 

Quote

Dette med 868 MHz. ser ut til å stemme.  The Newsteo radio transmission protocol on 868 MHz
The transmission operates on free ISM Band (868 MHz in Europe). The ISM bands (industrial, scientific, and medical) are frequencies which can be used freely (free of charge and without authorization) for industrial, scientist and medical applications.

 

Noen som har mer kjennskap til dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutes ago, toonwolf said:

Fikk følgende svar fra Komplett kundeservice på spørsmål om frekvens:

 

 

Noen som har mer kjennskap til dette?

Hvis du allerede har kjøpt fra Ecowitt og det er 433MHz så vil ikke det du har bestilt fungere med nåværende mottaker. Men hvis du også kjøper mottaker fra Komplett så fungerer det greit og du får det inn i HomeSeer på samme måte som før. Jeg er litt usikker på hvordan min plugin vil fungere hvis du bruker begge mottakere. Jeg mistenker at det blir "kål" siden man får enheter som har samme id/navn.

 

Det finnes endel utstyr som benytter 868MHz istedenfor 433MHz. Usikker på fordeler og ulemper, men jeg innbiller meg at 433MHz har litt større rekkevidde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, toonwolf skrev:

Om det stemmer holder jeg meg til 433Mhz og bestiller direkte fra Ecowitt


Jeg returnere det jeg kjøpte fra Komplett og bestilte fra AliExpress av merket Misol. Det er 433 MHz og skal virke mot Ecowitt. AliExpress krever inn norsk MVA, så slipper fortollingsgebyr (som man får ved kjøp fra Ecowitt). 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

34 minutes ago, ZoRaC said:

AliExpress krever inn norsk MVA, så slipper fortollingsgebyr (som man får ved kjøp fra Ecowitt). 

Takk for tipset. Synes fortsatt det er merkelig at Komplett har valgt en annen frekvens enn 433Mhz, får håpe det skyldes en feil og at de kommer til fornuft. Det er vel den frekvensen som er mest vanlig her i Norge vel?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutes ago, Guahtdim said:

Blant annet Z-wave bruker sistnevnte. 

Så bør man ikke da unngå 868 MHz for ikke Z-wave utstyr f.eks RF om du også bruker Z-wave? Mulig jeg tenker feil, men har hele tiden tenkt at forskjellig "teknologi" bør holde seg til forskjellig frekvenser

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 hours ago, toonwolf said:

Så bør man ikke da unngå 868 MHz for ikke Z-wave utstyr f.eks RF om du også bruker Z-wave? Mulig jeg tenker feil, men har hele tiden tenkt at forskjellig "teknologi" bør holde seg til forskjellig frekvenser

Personlig tror jeg ikke det. Jeg har noe 868 utenom z-wave og merker ikke noe problem. 

 

Du ønsket følere som hadde ett lag mellom føler og jord. Det har følere fra Komplett. Det har jeg ikke funnet på Aliexpress for 433MHz. 

 

Edit: veldig usikker på om rekkevidden er kortere med 868. Teorien sier at 433MHz når lenger, men i praksis er det veldig likt. 

Endret av Guahtdim
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, toonwolf skrev:

Takk for tipset. Synes fortsatt det er merkelig at Komplett har valgt en annen frekvens enn 433Mhz, får håpe det skyldes en feil og at de kommer til fornuft. Det er vel den frekvensen som er mest vanlig her i Norge vel?

 


Tror begge er like vanlig. Jeg har noen røykvarslere som er seriekoblet på 868 MHz. Mener jeg også har sett trådløse ringeklokker på Clas/Biltema på 868. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutes ago, toonwolf said:

Det betyr at også denne type utstyr som opererer på 868Mhz også er enveis slik @Moskus skriver om i 

"En av de store til 433MHz-protokollene er at de er kun enveis."

Jepp, i dette tilfellet er det enveis.

Man har også toveis over 433MHz. Jeg mener LORA er toveis over 433MHz.

I utgangspunktet er det ikke frekvensen som bestemmer om det er enveis eller toveis, men protokollen. Ulempen med lavere frekvenser er at det tar lenger tid å sende data enn ved høyere frekvens.

  • Like 1
  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

32 minutter siden, toonwolf skrev:

Det betyr at også denne type utstyr som opererer på 868Mhz også er enveis slik @Moskus skriver om i 

"En av de store til 433MHz-protokollene er at de er kun enveis."


Enveis i denne sammenheng betyr at mottaker ikke bekrefter mottatt signal. Man kan både sende og motta på begge frekvensene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, LoraWan protokollen funker på alle ISM bånd (bla 433, 868, 2400). Mest brukte i Norge er på 868MHz. Det er mange ulike (properitære) industrielle protokoller som bruker 868MHz. Fordelen er vel større båndbredde, og muligens lavere sendetid på bekostning av noe mindre rekkevidde. Også er det historisk mindre forstyrrelser enn i 433MHz. Rekkevidden er uansett ikke noe problem. Jeg har en 868MHz lora temp sensor inne i kjøleskapet som funker fint. Og frilufts "rekord" på over 20km.

Om kommunikasjonen er en eller toveis har med protokollen å gjøre ikke frekvensen, meg bekjent.

--

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 22.12.2020 den 6.55, stigvi skrev:

Hvordan da?

Den sender mellom sensor og skjermenhet på 868MHz, dette signalet kan ikke brukes (av meg). Men i skjermenhet kan man spesifisere serveradresse. Så ved å legge inn ipadresse og selvvalgt port til Home Assistant-serveren, etter å installere Ecowitt-integrasjonen via Hacs, så fungerer det tilsynelatende knirkefritt. 

 

https://github.com/garbled1/homeassistant_ecowitt

Endret av Marhil
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.