Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Ecowitt værstasjon?


Anbefalte innlegg

Noen som har erfaring med Ecowitt værstasjoner? Det skal visstnok være rebrand av Fine Offset og samme som Ambient sine (de selges i US og bruker 915 MHz, mens Ecowitt sine går på 433 MHz og dermed kan brukes i Norge). 

 

F.eks denne:

http://www.ecowitt.com/weather_station/107.html

 

Kan trolig motta data via RFXCOM, men hvis ikke så er det slik at den USB-gatewayen kan settes til å sende data til valgfri URL, slik at man ganske enkelt kan få data via den inn i valgfri smarthusløsning. 

 

Denne modellen måler lux, regn, vind, temp, fukt og trykk. Man kan også utvide med målere for jordfukt, PM2.5-partikler og en del annet (kobles mot samme USB-gw). Man kan også kjøpe dem med en skjerm som viser data, om man ønsker. 

 

Frakt ser ut til å være 20-68 USD (38 USD tillegg for «remote areas»). I tillegg kommer toll/MVA. 

 

Mange savner jo en utendørs lux-måler, kanskje dette er løsningen? :) 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 01/08/2019 at 12:07, ZoRaC said:

Noen som har erfaring med Ecowitt værstasjoner? Det skal visstnok være rebrand av Fine Offset og samme som Ambient sine (de selges i US og bruker 915 MHz, mens Ecowitt sine går på 433 MHz og dermed kan brukes i Norge). 

 

F.eks denne:

http://www.ecowitt.com/weather_station/107.html

 

Kan trolig motta data via RFXCOM, men hvis ikke så er det slik at den USB-gatewayen kan settes til å sende data til valgfri URL, slik at man ganske enkelt kan få data via den inn i valgfri smarthusløsning. 

 

Denne modellen måler lux, regn, vind, temp, fukt og trykk. Man kan også utvide med målere for jordfukt, PM2.5-partikler og en del annet (kobles mot samme USB-gw). Man kan også kjøpe dem med en skjerm som viser data, om man ønsker. 

 

Frakt ser ut til å være 20-68 USD (38 USD tillegg for «remote areas»). I tillegg kommer toll/MVA. 

 

Mange savner jo en utendørs lux-måler, kanskje dette er løsningen? :) 

 

Har lenge ønsket meg en fullverdig værstasjon, men utsatt det utallige ganger.

Har det siste døgnet sett etter løsning for å kunne måle om det er solskinn eller ikke. For å styre screen på huset.

Så dette var jo bra 'timet'.

 

Denne ser jo virkelig ikke dum ut.

 

Om du sier at det er mulig å inkludere denne på noe enkel måte i Homeseer, evt ved bruk av URL(?), så vurderer jeg sterkt å gå til innkjøp for å teste ?

 

Sluttprisen får bli det den eventuelt blir, men det viktigste er om jeg får den til å jobbe ilag med HS3. ?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg spurte dem om et par spørsmål, blant annet til norsk vinterklima med kulde, mye snø og lite dagslys:

Sitat

The outdoor sensor working temperature is -40C to 60C. In normal, the battery life can last for about 1 year. As for your weather, maybe less than 1 year.

The outdoor sensor is mainly powered by the solar panel, when the solar light is not enough, the backup batteries(not included) will power the sensor.

 

Og temperaturmålingen i direkte sollys:

Sitat

If there's wind, it'll not affected much by direct sun.
If there's no wind, the temperature will be higher 1-2C than the real value.

 

 

7 timer siden, JohnMartin skrev:

 Om du sier at det er mulig å inkludere denne på noe enkel måte i Homeseer, evt ved bruk av URL(?), så vurderer jeg sterkt å gå til innkjøp for å teste ?

 

Ja, jeg har tenkt å lage et PHP-script den kan sende dataene til og som sender de videre via JSON-interface (eller MQTT). Jeg har allerede en webserver med PHP-støtte kjørende på samme server. Et annet alternativ er å lage en enkel ASPX-side som den kan kalle, for ASPX kan man kjøre direkte i HomeSeer. Men ASPX er et språk jeg ikke kan og man får muligens noen utfordringer med brukernavn/passord for pålogging til HomeSeer også om man gjør det på den måten...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

37 minutter siden, ZoRaC skrev:

Ja, jeg har tenkt å lage et PHP-script den kan sende dataene til og som sender de videre via JSON-interface (eller MQTT).

Lag heller et .NET script og les det direkte, så slipper du å gå over bekken etter vann. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, Moskus skrev:

Lag heller et .NET script og les det direkte, så slipper du å gå over bekken etter vann. :) 

 

Hvordan?

I Ecowitt-oppsett kan man angi en URL den skal sende data til. Hvordan lager jeg en «webside» med et .NET script?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, ZoRaC said:

Ja, jeg har tenkt å lage et PHP-script den kan sende dataene til og som sender de videre via JSON-interface (eller MQTT). Jeg har allerede en webserver med PHP-støtte kjørende på samme server. Et annet alternativ er å lage en enkel ASPX-side som den kan kalle, for ASPX kan man kjøre direkte i HomeSeer. Men ASPX er et språk jeg ikke kan og man får muligens noen utfordringer med brukernavn/passord for pålogging til HomeSeer også om man gjør det på den måten...

 

Ikke kan jeg ASPX eller PHP ?, men er kanskje ikke så mye hokkus pokkus å kjøre en webserver på windows maskina som kjører HS3?

 

Ser at kanskje denne er mer aktuell for min del: http://www.ecowitt.com/weather_station/97.html
Ikke pga medfølgende skjerm, men problematikken med plassering. Med et høyt hus, så sliter jeg litt med å finne en egnet plassering for vind sensoren. Siden vind sensoren er standalone, så kanskje den varer lengre. 

Å leie lift 1. gang i året for å bytte batteriet som tømmes om vinteren, frister ikke så veldig.

Alternativet er å godta at vind fra øst ikke blir 100% rett. ?

 

Likte forøvrig at det er mulig å legge til 8stk WH51 soil moisture sensor.

 

Foruten vind dilemmaet og uklarhet å koble den sammen med HS, så ble jeg veldig gira nå kjenner jeg ?

Skylder på deg @ZoRaC om det blir kjøp, har egentlig andre ting høyere på innkjøpslista enn værstasjon! ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

29 minutter siden, JohnMartin skrev:

Ikke kan jeg ASPX eller PHP ?, men er kanskje ikke så mye hokkus pokkus å kjøre en webserver på windows maskina som kjører HS3?

 

Det er veldig enkelt, ja. :) 

https://www.mwiede.de/windows-php-webserver/

31 minutter siden, JohnMartin skrev:

Ser at kanskje denne er mer aktuell for min del: http://www.ecowitt.com/weather_station/97.html

 

Sjekk at den bruker WS View appen i såfall. :) 

  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Jeg kjøpte mastrør hos Kjell.com, de har også flere ulike fester. Er solid og fungerer bra.

 

Jeg har Ecowitt HP2551. Denne kan distribuere værdata både lokalt og mot nett. Kjører en liten app på Win10 pc som fanger opp disse og sender dem videre til MQTT server på RPi3. MQTT plug-in i HS3 henter det inn derfra. Appen er det en bruker på HS-forumet som har laget, han har nå gjort den kompatibel med metriske verdier.

Tidligere måtte man ha GW1000 for å tilgang til dataene lokalt, men etter firmware-oppdatering kan nå også skjermen (HP2551-C) distribuere dette.

  • Like 1
  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 hours ago, Odd Erling said:

Jeg kjøpte mastrør hos Kjell.com, de har også flere ulike fester. Er solid og fungerer bra.

 

Jeg har Ecowitt HP2551. Denne kan distribuere værdata både lokalt og mot nett. Kjører en liten app på Win10 pc som fanger opp disse og sender dem videre til MQTT server på RPi3. MQTT plug-in i HS3 henter det inn derfra. Appen er det en bruker på HS-forumet som har laget, han har nå gjort den kompatibel med metriske verdier.

Tidligere måtte man ha GW1000 for å tilgang til dataene lokalt, men etter firmware-oppdatering kan nå også skjermen (HP2551-C) distribuere dette.

 

Ser Ecowitt har noen rimeligere stasjoner også, der jeg ikke finner så store forskjeller foruten skjermen. Den er jo ikke så nøye når det skal inn i HS3.

Men hvor vanskelig er det å sette opp Win10 for å få data, samt videresende via MQTT?
Hvis du tar høyde for en som aldri har vært borti MQTT. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hadde ikke jeg heller, men gikk relativt greit.

Appen setter du til alltid å kjøre i Win10. Så skriver du inn ip til værstasjonen og ip til MQTT Broker som kjøres på Raspberry Pi. Jeg brukte samme RPien som kjøre Homebridge. Følg instruksjonen på denne siden for installasjon av MQTT Broker: https://appcodelabs.com/introduction-to-iot-build-an-mqtt-server-using-raspberry-pi (Kan også kjøres i Win10). Jeg gjorde ingen konfigurasjon på RPien men du kan (bør kanskje) sette brukernavn og passord.

Og til slutt peker du på ipen til RPi i mcsMQTT plug-in. Gi lyd hvis du vil prøve så sender jeg deg appen til Win10.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Odd Erling said:

Det hadde ikke jeg heller, men gikk relativt greit.

Appen setter du til alltid å kjøre i Win10. Så skriver du inn ip til værstasjonen og ip til MQTT Broker som kjøres på Raspberry Pi. Jeg brukte samme RPien som kjøre Homebridge. Følg instruksjonen på denne siden for installasjon av MQTT Broker: https://appcodelabs.com/introduction-to-iot-build-an-mqtt-server-using-raspberry-pi (Kan også kjøres i Win10). Jeg gjorde ingen konfigurasjon på RPien men du kan (bør kanskje) sette brukernavn og passord.

Og til slutt peker du på ipen til RPi i mcsMQTT plug-in. Gi lyd hvis du vil prøve så sender jeg deg appen til Win10.

 

Takk for info.

Må finne ut litt mer om forskjellene på de forskjellige Ecowitt stasjonene, og så blir det nok kjøp av en av de. 

Må bare høre med kommunen om jeg får montere den på et pumpehus bortenfor meg. Har ikke noe egnet plass på egen tomt..

Tar gjerne imot appen, sånn at jeg kan teste når den ankommer :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

[email protected] er brukeren på HS-forumet som har laget applikasjonen. Han har opprettet en egen tråd om denne med nedlastingslink:

https://forums.homeseer.com/forum/weather-plug-ins/weather-discussion/1332149-ecowitt-listener-application

Han er veldig behjelpelig hvis det er noe som ikke fungerer, ellers så må du bare sende meg en medling også så skal jeg svare så langt jeg kan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk at tollgrensen ligger an til å økes til 3000 kr i 2020, så da blir vel Ecowitt ca 10% billigere (om jeg ikke har misforstått helt?). :) 

 

Jeg har utsatt kjøpet til neste år, orker ikke styre med det rett før vinteren. Del gjerne mer erfaringer og valg av modell etter hvert, så jeg vet hva jeg bør kjøpe neste år. ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, ZoRaC skrev:

Husk at tollgrensen ligger an til å økes til 3000 kr i 2020, så da blir vel Ecowitt ca 10% billigere (om jeg ikke har misforstått helt?). :) 

Det er vel klær det gjelder? For alle andre varer kommer det toll + moms fra første krone. :( 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

31 minutter siden, Moskus skrev:

Det er vel klær det gjelder? For alle andre varer kommer det toll + moms fra første krone. :( 


Det var det de snakket om før sommeren, men ser ikke slik ut nå:

Sitat

Et annet forenklingstiltak er forslaget om å utvide dagens forenklede registrerings- og rapporteringsordning for tilbydere som leverer elektroniske tjenester fra utlandet til norsk forbruker (VOES-ordningen), til å gjelde også utenlandske tilbydere som vil være avgiftspliktige for vareleveranser til Norge. Videre foreslår regjeringen at fritaket for toll økes fra dagens 350 kroner til 3 000 kroner for sendinger som omfattes av denne forenklede ordningen. For øvrig foreslår regjeringen å avvikle dagens fritak for toll for varer med verdi under 350 kroner.


https://www.regjeringen.no/no/dokumenter/prop.-1-ls-20192020/id2672425/sec2#kap12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, OK, det gjelder muligens toll, men da kun for de butikkene som er med på den frivillige ordningen om å drive inn momsen. Amazon har allerede dette på plass, eBay også, iallfall delvis. AliExpress kommer vel forhåpentligvis også på banen om ikke så lenge.

 

Hvis en butikk ikke er med i den ordningen, blir det vel både toll og moms, slik jeg leser det.

 

Sitat

For å sikre effektiv oppkreving av merverdiavgift ved småsendinger fra utlandet, foreslår regjeringen at ansvaret for å beregne og betale merverdiavgift legges på den utenlandske selgeren eller plattformen som tilbyr varen til norsk forbruker. Regjeringen foreslår at denne avgiftsplikten skal gjelde for varesendinger med verdi opp til 3 000 kroner.

 

Sitat

Videre foreslår regjeringen at fritaket for toll økes fra dagens 350 kroner til 3 000 kroner for sendinger som omfattes av denne forenklede ordningen.

 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, ZoRaC skrev:

Husk at tollgrensen ligger an til å økes til 3000 kr i 2020, så da blir vel Ecowitt ca 10% billigere (om jeg ikke har misforstått helt?). :) 

 

Jeg har utsatt kjøpet til neste år, orker ikke styre med det rett før vinteren. Del gjerne mer erfaringer og valg av modell etter hvert, så jeg vet hva jeg bør kjøpe neste år. ;) 

Jeg kjøpte direkte fra Ecowitt ved å sende Lucy (som er kundekontakt) en epost ([email protected]). Hun svarer raskt og du får pris på akkurat de komponentene du vil ha, de sender relativt raskt med FedEx og så er de et pragmatisk forhold til verdien på pakken. I tillegg er alle komponentene parret før de sender, så alt spiller ut av boksen. Sikkert ingen stor sak å sette det opp selv, men blir fort nok knoting ellers for å få alt til prate sammen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Moskus skrev:

Hvis en butikk ikke er med i den ordningen, blir det vel både toll og moms, slik jeg leser det.


Hadde ikke lagt merke til det siste sitatet ditt der, så du har nok rett... :( 

 

3 minutter siden, Odd Erling skrev:

Jeg kjøpte direkte fra Ecowitt ved å sende Lucy (som er kundekontakt) en epost ([email protected]). Hun svarer raskt og du får pris på akkurat de komponentene du vil ha, de sender relativt raskt med FedEx og så er de et pragmatisk forhold til verdien på pakken. I tillegg er alle komponentene parret før de sender, så alt spiller ut av boksen. Sikkert ingen stor sak å sette det opp selv, men blir fort nok knoting ellers for å få alt til prate sammen.

 

Ja, har vært i kontakt med Lucy og fått

pris på det jeg tror jeg skal ha. :) og med lovendringen blir vel prisen enten litt lavere eller uendret i 2020. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vært i kontakt med Lucy.

Fikk en trivelig mail med beskrivelse på hva som er forskjellen på de forskjellige stasjonene.

For min del, så tror jeg det blir en GW1001. Både pga pris og siden alt skal i homeseer og ikke tror jeg kommer til å bruke medfølgende display noe særlig.

 

Amazon Australia sender direkte til Norge, men vet ikke om de begynner med denne nye moms ordningen.

 

3 hours ago, ZoRaC said:

og med lovendringen blir vel prisen enten litt lavere eller uendret i 2020. 

 

Kan du utdype litt? ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, JohnMartin skrev:

Kan du utdype litt? ?


I dag er det toll og MVA over 350 kr, så denne vil få toll og MVA. I 2020 blir varer opptil 3000 kr tollfritt, men bare hvis butikken krever inn MVA til Norge (så vidt vi skjønner). Hvis de ikke gjør det så blir det samme som i dag - at man må betale toll og MVA. :) Så kanskje slipper man toll og dermed får det litt billigere, ellers blir det de samme avgiftene som i dag. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ut til at en HomeSeer-plugin er nært forestående. :) 

https://forums.homeseer.com/forum/3rd-party-developer-area/general-developer-discussion/simplex-technology/1320909-coming-soon-ecowitt-local-pws-data-access


Støtte for custom URL er nå på plass, så alt skal være lagt til rette for en plugin. :) 
 

EDIT:

Han har visst utsatt det litt i påvente av HS4... jaja, applikasjonen @Odd Erling la ut lenke til dekker jo behovet til de som kjører på Windows. :) 

Endret av ZoRaC
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.