Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Strømstatistikk?


ZoRaC

Anbefalte innlegg

Siden alt av panelovner og varmekabler snart er integrert i HomeSeer så tenkte jeg å få på plass noe statistikk over strømforbruket (siste år, kvartal, måned, uke, dag, time). Enkelte enheter måler ikke strømforbruk, så det må beregnes med timere. 

 

Er det noen som har noen slike script i drift i dag? Dumt å finne opp kruttet på nytt... :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Benyttet dette scriptet kombinert med timere for å kalkulere forbruk for enkeltenheter for en tid tilbake. Det fungerer fint, men oppdateres (kWh) hver gang enheten slås av og ikke realtime. Mulig det går an å kombinere dette med Influx/Grafana e.l. for å visualisere det bedre for intervaller. ?

Endret av Sag
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, mulig jeg tar utgangspunkt i noe av det som ligger på HomeSeer-forumet og lager noe selv da. :) 

 

Det @Sag bruker:

https://forums.homeseer.com/forum/homeseer-products-services/general-discussion-area/how-to-s/94195-estimate-energy-usage-per-device

 

Dette:

https://forums.homeseer.com/forum/developer-support/scripts-plug-ins-development-and-libraries/hs3-scripting/97514-count-my-current-consumed-energy?p=988295#post988295

 

og:

https://forums.homeseer.com/forum/homeseer-products-services/system-software-controllers/hs3-hs3pro-software/hs3-hs3pro-discussion/91839-energy-api-virtual-devices?p=920577#post920577

 

Det meste er SDJ-VStat hos meg. Så da har jeg laget en Easy Trigger Dynamic group for devicename=Zone Control. Med en event som trigger på «any device in group changes» så kan det eventet trigge et script og bruke de globale variablene fra ET til å beregne riktig enhet. Da vil evt nye termostater automatisk legges til i beregningen. :) 

 

For å slippe å bruke så mange timere (som ikke kan startes/stoppes med script! :oså ser jeg for meg å bruke dn INI-fil til å lagre tidspunkt en zone control slås på og deretter beregne kWh når den slås av igjen. Watt pr device kan også lagres i ini-filen. 

 

Så gjenstår bare å summere forbruket. Det scriptet bør kjøre hver hele time og sjekke om time og minutt er 00 og 00, for da skal den beregne forrige dag, er dag mandag så skal den beregne forrige uke, er dato 1 så skal den beregne forrige måned, er det 1. Januar skal den beregne forrige år. 

 

Bør vel være overkommelig for en som ikke kan VB.Net å få til dette? :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis jeg hadde forstått dette:

12 timer siden, ZoRaC skrev:

 da har jeg laget en Easy Trigger Dynamic group for devicename=Zone Control. Med en event som trigger på «any device in group changes» så kan det eventet trigge et script og bruke de globale variablene fra ET til å beregne riktig enhet.

... så hadde det sikkert vært lurt. Men det virker som om du har kontroll, og det er jo det viktigste. ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har såvidt begynt å kode på dette nå. Bare lurer på om jeg tenker fornuftig... det er totalt kWh for oppvarming jeg er ute etter. Tenker at hver varmekilde har en device for «kWh hittil denne timen» som beregnes når det slås av/på. I tillegg devicer for totalt «kWh hittil i dag», «kWh hittil denne uka», osv. Så kjører jeg et event hver hele time. Da summerer den alle «kWh hittil denne timen» og legger sammen med verdien i «kWh hittil i dag» og nullstiller alle «hittil denne timen». Hvis det er midnatt tar den «kWh hittil i dag» og summerer med «kWh hittil denne uka», deretter nullstiller den «kWh hittil i dag». Tilsvarende gjøres hvis det er mandag, hvor «hittil denne uka» summeres med «hittil denne mnd» og deretter nullstilles.  

 

Tenker jeg riktig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.