Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Google assistent og styring av lys.


Tom

Anbefalte innlegg

Noen som gjør dette og som kan forklare om hvordan den fungerer?

 

Grunnen til at jeg spør er at jeg for tiden er i ferd med å sette opp en ny leilighet som skal styres vha Homeseer. Lysene vil være Zigbee, dvs en blanding av Philips Hue pærer og Busch Jaeger Zigbee brytere som kobles til vanlig belysning. For å kontrollere lysene har jeg sett på 2 alternativer, Conbee (med Phoscon) og Philips Hue Bridge.

 

Phoscon er overlegen Hue Bridge når det gjelder konfigurering av BJ bryterne, men har ingen mulighet for Google Assistent, og det har Hue.

 

Så derfor spørsmålet... :)

Endret av Tom
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, Tom skrev:

Så derfor spørsmålet... :)

Går du via HomeSeer (som forøvrig anbefales) har det absolutt ingenting å si. :)

 

omeSeer tar seg av all talekommunikasjon med Google Home, og HomeSeer sender så kommandoen til Hue Bridge eller Phoscon via JowiHue.

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Moskus skrev:

Går du via HomeSeer (som forøvrig anbefales) har det absolutt ingenting å si. :)

 

omeSeer tar seg av all talekommunikasjon med Google Home, og HomeSeer sender så kommandoen til Hue Bridge eller Phoscon via JowiHue.

Kan skrive under på denne. Styrer lys, ventilasjon, kaffitraktar og ein heil del anna med talestyring i Homeseer via Google.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Tom skrev:

Kan man da adressere f.eks. rom? Eller er dett lampenes navn man refererer til?

Begge deler er mulig.

 

Jeg har riktignok mest erfaring med Alexa, men det burde fungere tilsvarende på Google Home etter de små testene jeg har gjort. Det som er nøye er at i Google Home (eller Alexa app'en) grupperer du selve Home'en og lys til et rom. Da kan du f.eks. si "Alexa, turn of the lights" så blir alle lys som er i rommet der taleassistenten står skrudd av. Du kan selvfølgelig også spesifisere andre lys med "Alexa, turn of the kitchen light".

 

Men det er selvfølgelig en enorm fordel å være nøye med navngivingen og strukturen. I tillegg kan du benytte deg av HomeSeer sitt eget felt for talekommandoer. Jeg har alle navn på norks norsk, men Alexa er på engelsk, så jeg må spesifisere ekstra kommandoer.

 

image.png

  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Google-verden kan du også sei f.eks "Hey Google, skru av lys". Om denne kommandoen blir oppfatta av Google-enheten på kjøkkenet skrur den av alle lys på kjøkkenet.

Men om du seier "Hey Google, skru av taklampe", så skrur den kun av taklampen.

Dette betingar at Google-enheten og aktuelle lamper er gruppert i samme rom i Google Home, der kan du ommøblere om du av ein eller anna grunn vil gruppere f.eks nærliggande rom saman mtp. talestyring.

Avkryssinga "Is Light" gjer at Google skjønnar at dette er eit lys og dermed kan skru av/på alle lys i rommet. Kommandoen "Hey Google, skru av alle lys" skrur av samtlige lys i huset.

image.png.398f3cb40b40ee39abdfe2f793561e90.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.