Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Ring samarbeider med politimyndighetene om overvåkning


Anbefalte innlegg

Er det egentlig noen forskjell på om de har lagt til rette for det eller ikke? Så vidt jeg skjønner så kan Politiet se på et kart hvor det finnes Ring-kamera. Deretter kan de sende en forespørsel til eier av kameraet hvor de ber om tilgang til videoen. Dette kan kameraeier velge å avslå. I så fall må de få ett rettordre på tilgang til overvåkningfilmen.

 

Det er ganske standard prosedyre å se etter videokamera i nærheten av et åsted. Politiet vil da henvende seg til eier av dette og spørre om filmen og evt skaffe rettsordre på det om kameraeier avslår forespørselen. 

 

Så eneste forskjellen her er vel at Politiet har et kart med alle kamera og slipper å gå rundt i hele nabolaget til åstedet og se etter kameraer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En annen sak, hvordan håndterer dere som har ringeklokkekamera at det er ulovlig å filme utenfor sin egen eiendom? De fleste kamera peker jo rett frem for døren og vil vel i mange tilfeller fange opp veien forbi huset? Det er jo ulovlig overvåkning i så fall... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, mk1 black limited skrev:

Man bruker vel programvare som lar deg sette på sladding av områder man ikke skal ha på video, gjør man ikke? :) 

 

Joda, men i mange tilfeller så vil jo ikke det være mulig, for når noen står foran kameraet så er det jo litt upraktisk om øverste halvdel av bildet er sladdet... :P 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 08/08/2019 at 11:10, ZoRaC said:

En annen sak, hvordan håndterer dere som har ringeklokkekamera at det er ulovlig å filme utenfor sin egen eiendom? De fleste kamera peker jo rett frem for døren og vil vel i mange tilfeller fange opp veien forbi huset? Det er jo ulovlig overvåkning i så fall... 

 

Jeg gikk rett og slett til naboene som ble fanget opp og spurte om de ønsket sladd eller overvåkning, og alle valgte overvåkning. Ja, noe av gata kommer med, men slipper i hvert fall problemer med naboene som alle ønsket jeg ikke sladdet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 9.8.2019 den 15.43, aleks skrev:

 

Jeg gikk rett og slett til naboene som ble fanget opp og spurte om de ønsket sladd eller overvåkning, og alle valgte overvåkning. Ja, noe av gata kommer med, men slipper i hvert fall problemer med naboene som alle ønsket jeg ikke sladdet.

 

Men hva med alle de som går forbi eller de som besøker naboene? De har jo ikke noe valg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, ZoRaC skrev:

Men hva med alle de som går forbi eller de som besøker naboene? De har jo ikke noe valg...

Så lenge de går forbi på offentlig gate, så har man lov til å filme dem. Men det skal da egentlig ikke være mulig å identifisere dem.

 

Alt kommer an på plassering/vinkling av kameraet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutes ago, ZoRaC said:

 

Men hva med alle de som går forbi eller de som besøker naboene? De har jo ikke noe valg...

 

De synes jeg skal slutte å syte om de kunne få en fot fanget opp av et kamera. Ser ikke noe problem i å beskytte mitt eget hjem, og passet på ingen blir direkte overvåket av det. Nå bor jeg ikke i byen, så hadde det vært jeg hadde overvåket en bygate hadde jeg svart annerledes, men de tre som går forbi dagen får klage hvis de ikke liker det

 

P.S Alle kameraer har AI på alarm, som er sonet innenfor egen hage. Mao vurderer AI behovet for alarmering og lagring av video som utelukker foten i gata. De sekundene med person som går forbi blir ikke lagret, alarmert eller tagget

Endret av aleks
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, aleks skrev:

Da blir ikke videoene identifisert av et menneske og anser det som jeg har fulgt loven mtp lagring og identifisering :)

Den der tror jeg ikke du vinner en sak med. Hvordan har vel ikke noe å si. Poenget er om de kan identifiseres eller ikke direkte i strømmen, uavhengig av lagring.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutes ago, Moskus said:

Den der tror jeg ikke du vinner en sak med. Hvordan har vel ikke noe å si. Poenget er om de kan identifiseres eller ikke direkte i strømmen, uavhengig av lagring.

 

Poenget er jeg har gjort hva jeg kan for å beskytte noen som kan gå forbi, fordi det er praktisk vanskelig å skjule noe av gata. Kameraene er 1. plassert slik fokus er i hagen/oppkjørsel og ikke offentlig 2. AI tar for seg lagring.

 

Normalt sett kan deler sladdes, men hvis noen skal sutre fordi to cm av gata kan komme med i bildet (noen som må syte bare fordi det henger et kamera, selv om det ikke fanger opp personen i heletatt) blir i hvert fall ikke noe lagret med mindre det spesifikt er trigget et event innenfor privat område

Lenke til kommentar
Del på andre sider

49 minutter siden, Moskus skrev:

Så lenge de går forbi på offentlig gate, så har man lov til å filme dem. Men det skal da egentlig ikke være mulig å identifisere dem.

 

Ikke så lenge kameraet er fastmontert, da er det ikke lov å filme annet enn sin egen eiendom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Moskus skrev:

... men det gjelder ikke "private webkameraer"?

 

Jo, jeg tror ikke det er noe skille på det...?

Sitat

En privatperson kan lovlig overvåke eget hus og hage. Kameraet kan imidlertid ikke samtidig fange opp deler av et offentlig område eller en annen persons eiendom.

 

Sitat

Webkamera

Bruk av fastmonterte kamera for publisering av oversiktsbilder på Internett er lov hvis det ikke kan identifiseres personer på bildene. Å legge ut oversiktsbilder på nett som for eksempel viser offentlige områder vil derfor kunne være lovlig.

Det er imidlertid ofte vanskelig å trekke en klar grense for når det mulig å identifisere enkeltmennesker. Tre gode råd er derfor

 

1. å sikre at privatbebyggelse ikke kommer med på bildet

2. lang avstand til det som fanges opp

3. at bildekvaliteten gjør det vanskelig å se detaljer

 

Sitat

Dashbordkamera (også kall frontrutekamera eller dashcam) er kamera som installeres foran i biler eller lastebiler og som filmer ut frontruta, mens hjelmkamera gjerne festes på sykkelhjelmen eller lignende. Denne typen kamera er ikke vurdert som fastmontert kamera, og er derfor ikke kameraovervåking – i lovens forstand. Det betyr at reglene og pliktene som vanligvis gjelder ved kameraovervåking ikke vil gjelde når det brukes av privatpersoner.

 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, ZoRaC skrev:

Jo, jeg tror ikke det er noe skille på det...?

Da har man altså lov å filme offentlig område, så lenge personer ikke kan identifiseres. :)

 

Man har ikke lov å filme annen manns eiendom, noe som er problematisk med omtrent alle ringeklokker med kamera fordi kameraet vil peke mot naboens hus uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Moskus skrev:

Man har ikke lov å filme annen manns eiendom, noe som er problematisk med omtrent alle ringeklokker med kamera fordi kameraet vil peke mot naboens hus uansett.

 

Jepp, men det finnes unntak der også:

Sitat

Porttelefon

Datatilsynet har tidligere godtatt systemer der et kamera er tilknyttet ringesystemet forutsatt at kameraet kun blir aktivert når det ringer på hos den enkelte beboeren. Det er også viktig at kameraet bare fanger opp området rett foran døren, og ikke mer enn det som er nødvendig for å se hvem som ringer på.

 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, ZoRaC skrev:

Porttelefon

Datatilsynet har tidligere godtatt systemer der et kamera er tilknyttet ringesystemet forutsatt at kameraet kun blir aktivert når det ringer på hos den enkelte beboeren. Det er også viktig at kameraet bare fanger opp området rett foran døren, og ikke mer enn det som er nødvendig for å se hvem som ringer på.

Igjen er alle nyere ringeklokker i en gråsone. Man kan stort sett aktivere kameraet når man selv vil...

 

Men samtidig er det nok neppe dette politiet bruker sine ubegrensede midler på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minute ago, Moskus said:

Igjen er alle nyere ringeklokker i en gråsone. Man kan stort sett aktivere kameraet når man selv vil...

 

Men samtidig er det nok neppe dette politiet bruker sine ubegrensede midler på.

 

Det handler vel mest om sunn fornuft regner jeg med. De personene en vel vil unngå er folk som setter opp kamera for å aktivt overvåke andre, men når en setter opp et kamera vil en nesten alltid være i gråsonen. Får en besøk av f.eks ambulanse er en allerede i gråsone for å filme helsepersonell selv på privat eiendom.

 

Alle med kamera burde i det minste ta sikkerheten høy nok med firewall og vlan og ikke eksponere dem online

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå kom Nest med denne oppdateringen i går kveld:

 

Quote

Starting today, we’re rolling out the following changes: 
 

• In Settings for all Nest cameras and Nest Hello, the ability to turn off the status light will be removed. Instead, you’ll be able to dim the status light. When the camera is on, the status light will glow green. 
 
• For Dropcam, the setting to turn off the status light will be removed. When the camera is on, the status light will glow blue. 
 
On Nest Cam, Dropcam, and Nest Hello, the status light will blink when the camera’s live video is streamed from the Nest app. The setting to turn this off will be removed. 

 

...så da er det i alle fall ganske tydelig på disse kameraene når ting blir filmet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.