Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Disable en automation midlertidig basert på en event


Anbefalte innlegg

Føler jeg har kommet brukbart i gang med HASS (ikke .io) og er rimelig fornøyd så langt..

Blant annet har jeg fått mariksa på verandaen til å gå ned av seg selv hvis det blir for lyst, og jeg har fått Google til å dra den opp igjen hvis noen ber om det med "Hey google".

Selv kona synes dette er kult, så waf-faktor er foreløpig ganske høy.

 

Men i dag ble det en liten kamp mellom kona + google mot lyssensoren, for HUN ville gjerne ligge der og sole seg. Mens HASS mente markisen burde dra seg ned.  Hun synes som sagt det er kult å kunne si "åpne markise" og så åpner den seg, men ikke like kult å måtte gjøre det en gang i minuttet, når lyssensoren trigger igjen...

 

Finnes det en eller annen smart måte å si at "Hvis markisa har blitt dratt opp etter at sensoren slo til første gang, så skal du IKKE bry deg om lyssensoren resten av kvelden".

Dvs. at en automation bare skal kjøre én gang i døgnet, eller kanskje en gang hver 2. time eller noe sånt?

 

Og en annen ting i samme bane.  Har noen fått Google Assistant til å trigge et script?  Ikke bare gjøre de "innebygde" greiene?  Jeg skulle nemlig gjerne hatt mulighet til å så f.eks. "Markise 50%", men det er ikke en innebygget "state", så den må i tilfelle kjøre et script som starter markisa, venter 10 sekunder og så stopper den igjen.  Selve scriptet har jeg laget, og kan trigge det med automations, men har ikke funnet ut hvordan jeg kan be Google om å kjøre det.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

spm1: For å trigge bare en gang i døgnet vil jeg tro du bare kan sette et klokkeslett som trigger

 

Da burde den ikke gå opp igjen ved manuell overstyring

 

Du kan i tillegg legge til en automasjon som har markise-åpning som trigger hvor du slenger inn følgende action:

 service: automation.turn_off
  entity_id: automation.automasjon_som_skal_deaktiveres

Og kanskje en ny automasjon som har midnatt som trigger og kjører:

 service: automation.turn_on
  entity_id: automation.automasjon_som_skal_aktiveres_igjen

(slik at den er klar til neste dag)

 

 

ikke testa selv, men burde funke, viser til https://community.home-assistant.io/t/how-to-switch-an-automation-on-off-with-an-automation/39029/27

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk.

 

Løste det på en litt annen måte, men å bruke automation som en trigger var jo også en god ide.

Jeg la rett og slett inn  

- service: automation.turn_off
  data:
    entity_id: automation.markise_ned_solskinn

Som en action nederst i nettopp "markise_ned_solskinn"

 

Og så en annen trigger med "automation.turn_on" igjen som du beskrev over.

Dermed disabled automasjonen seg selv når den er ferdig, og skrur seg på igjen etter en stund. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.