Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Lese data fra solcellebatterier


Anbefalte innlegg

Har planer om å bytte solcellebatteriene på hytta med Lithium, og disse kan man få med BT-tilknytning.  F.eks. dette:

https://www.sparelys.no/index.php?page=shop.product_details&flypage=flypage_ny.tpl&product_id=2872&category_id=226&option=com_virtuemart&Itemid=39

 

Man kan også få en BT-dongle til laderegulatoren:

https://www.sparelys.no/index.php?page=shop.product_details&flypage=flypage_ny.tpl&product_id=2425&category_id=116&option=com_virtuemart&Itemid=39

 

Problemet er selvsagt at jeg også gjerne vil vite hvordan det står til med batteriet og ladinga når vi _ikke_ er på hytta.   Og da er Blåtann en dårlig løsning.

I og med at vi bare har solceller der oppe, så vil jeg helst ha noe med så lite strømforbruk som mulig, men samtidig noe som de mindre teknisk oppegående i familien også kan forholde seg til mens de er der.

 

Til dette tenker jeg å bruke en mobiltelefon eller pad med 4G som snakker med batteri og regulator, og som kan henge fast på veggen der oppe såp folk kan se på den når de er der.  Og så i tillegg ett eller annet for å kunne se på infoen også hjemmefra.   Initiell plan var å bare kjøre teamviewer på den, men helst vil jeg jo hente ut data og sende dem til ett eller annet overvåkningssystem.

 

Dette er kanskje mulig å få til med Tasker, men hvis noen har en konkret oppskrift eller andre lure løsninger, så tar jeg gjerne imot innspill.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Olen skrev:

Til dette tenker jeg å bruke en mobiltelefon eller pad med 4G som snakker med batteri og regulator,

Jeg hadde nok kanskje gått veien via NodeMCU og en bluetooth-modul, evt. en Raspberry Pi 3B eller 4. Ulempen er jo åpenbar hvis du likevel må ha strøm til en 4G-router (med mindre det allerede er på plass).

 

En annen ulempe er jo at du faktisk må kode NodeMCUen.

 

 

Før du går videre; har du gjort noen internett-søk etter kode for å lese ut verdier fra slike batterier via BT?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg også tror at jeg i tilfelle må reverse-engineere protokollen de bruker.

Kan jo alltids laste ned APKen til Android-appen og se hva jeg finner, for i alle fall mine google-søk har ikke gitt meg noen tips om andre som har gjort tilsvarende.  Mistenker at den ikke er så veldig kompleks eller sikker...

 

- Men derfor tenkte jeg Teamviewer som en foreløpig, men subotimal, løsning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Olen skrev:

Dette er kanskje mulig å få til med Tasker, men hvis noen har en konkret oppskrift eller andre lure løsninger, så tar jeg gjerne imot innspill.

 

Er ingen Tasker ekspert, men AutoInput og «query UI» er stikkordene som kan løse dette ved å hente ut tekst som er synlig på skjermen. :) 

 

@aleks har skrevet en kort guide på MQTT, som kan brukes til å sende data med, men da må du ha tilgang til en MQTT Broker fra hytta da. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Om du monterer en batterimonitor fra Victron energy (eller bytter solkontrolleren til en fra Victron) så kan du bygge deg din egen Venus-GX boks med en raspberry pi som sender data på nett.

Da vil du kunne se batteri/ladeinfo på en nettside og app.

https://www.victronenergy.no/panel-systems-remote-monitoring/venus-gx

https://baatplassen.no/i/topic/133532-hvordan-bygge-din-egen-victron-energy-color-control-gx/?tab=comments#comment-1920484

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tips, dessverre kommer det et par uker for seint for å bytte kontrolleren.  Men en ekstern batteriovervåker er selvsagt en mulighet.  Bare kjedelig når det allerede er innebygget i både batteri og kontrolleren som ble kjøpt. 

Jeg skal se hva jeg får til med tasker og diverse når det er montert.  Har kjøpt inn en android-padde med 4G så jeg i alle fall kan se på skjermen med teamviewer.  Men om det ikke er _alt_ for komplekst, så tenker jeg å rive innmaten ut av APKene til både batteri-appen og kontroller-appen, og skrive noe sjøl som kan polle dem f.eks. en gang i timen og sende dataene med en http-request til grafana eller noe annet passende..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Det ble foreløpig et grisete hack, der jeg via en android-padde med permanent strøm og litt tasker-magi starter opp de ulike appene som trengs hvert 15. minutt, og sender meg selv et screenshot på epost.
Eposten parses av "procmail" og "ripmime". Deretter dyttes bildet gjennom imagemagic ("convert") og til slutt til "tesseract" for OCR, og så gjennom et python-script som prøver å tolke kråketærne som kommer ut i enden av denne prosessen...

 

Det er to (minst!) utfordringer med denne løsningen.

 

Det ene er at det viser seg at solcelleregulatoren med ujevne mellomrom mister kontakt med BT-dongelen sin.  Dermed får jeg ingen data for ladeeffekt osv fra solcellene.  Det eneste som hjelper er å nappe ut kabelen til dongelen fra regulatoren og sette den inn igjen.  Litt kølete når hytta er fire timers kjøretur unna.  Data direkte fra batteriet får jeg tak i ganske stabilt, så jeg ser i alle fall SOC og batterispenning hvorvidt det lader eller ikke. 

På den annen side hadde vi jo ingen tall overhodet med den gamle løsninga, så det er veldig mye bedre enn ingenting.  Det er bare å kjedelig å vite om alle de fine tallene jeg _kunne_ ha fått hvis bare driten hadde vært litt mer stabil...

 

Det andre problemet er selvsagt at det å OCRe et screenshot av en android-app som ikke alltid er helt stabil ikke er spesielt optimalt.  Jeg har veldig mye "erstatt alle I og l med 1, alle O med 0 og alle B med 8" og en masse annen "normalisering" av det OCR kommer opp med for å forsøksvis få noe i nærheten av riktige tall.

Så det hadde vært deilig om en app kunne lese _data_ og sende meg _tall_ - ikke bilder av et fancy GUI.

 

Det burde ikke være veldig vanskelig å reverse-engineere APPene fra leverandørene (jeg tviler på at sikkerheten her er spesielt heftig) men jeg har ikke tid til å drive med akkurat det akkurat nå.  Enn så lenge er jeg nokså fornøyd med å få fine grafer i Grarfana (og da også i Home Assistant) av de tallene jeg i alle fall får tak i.

image.thumb.png.87ea17483454733e33ae4409b263534b.png

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Olen skrev:

Det ble foreløpig et grisete hack, der jeg via en android-padde med permanent strøm og litt tasker-magi starter opp de ulike appene som trengs hvert 15. minutt, og sender meg selv et screenshot på epost.

 

Siden du allerede har tatt steget til Tasker, så se på AutoInput-plugin til Tasker. Med den kan du hente ut tekst/tall fra en app og sende videre på ett eller annet vis - enten som en HTTP-forespørsel mot en URL, via MQTT eller som tekst i en epost. :) 

 

Se f.eks: 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kikka på det, men fikk den ikke til å oppføre seg. Tror ikke jeg fant denne "UI Query" de snakket om noe sted.

 

Det som irriterer meg med de Tasker-topicene, både i forum og på reddit er at det er så utrolig mye halvveis-forklaringer.   Bare det å få AutoInput til å funke i det heletatt var det jo ingen som hadde beskrevet.  Det var åpenbart ikke nok å bare laste ned og tro at da ville Tasker av seg selv finne alt og funke som smør. Men alle skrittene i mellom nedlasting og faktisk finne pluginen i Tasker var det ingen som forklarte noe sted...

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Olen skrev:

Jeg kikka på det, men fikk den ikke til å oppføre seg. Tror ikke jeg fant denne "UI Query" de snakket om noe sted.

 

Det som irriterer meg med de Tasker-topicene, både i forum og på reddit er at det er så utrolig mye halvveis-forklaringer.   Bare det å få AutoInput til å funke i det heletatt var det jo ingen som hadde beskrevet.  Det var åpenbart ikke nok å bare laste ned og tro at da ville Tasker av seg selv finne alt og funke som smør. Men alle skrittene i mellom nedlasting og faktisk finne pluginen i Tasker var det ingen som forklarte noe sted...

 

Enig...!

Jeg er ikke så kjent med Android, så for meg var terskelen til Tasker ganske stor! Jeg fikk til noe med AutoInput, men det var vel å sjekke i Spotify om den castet lyden til BT-høyttaler eller ikke. Så jeg brukte det i hvertfall til å lese hva som stod på skjermen, men hvordan jeg fikk det til husker jeg ikke lengre... ? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.