Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Systemair Z-wave modul


Anbefalte innlegg

Noen som har fått denne modulen til å fungere skikkelig?

Jeg sliter med å forstå hvordan "Auto Changeover Setpoint" fungerer. Noen som har noen tips?

 

Fra manualen:

11 Temperature setpoint
The device supports “Thermostat Auto changeover” setpoint type only. The setpoint range varies in depend of the ventilation system type (Table 3) and some other ventilation unit configurations. All of these dependencies must be fixed at inclusion time, so the system will be fully defined. The Host shall retrieve the setpoint range using the Thermostat Setpoint Capabilities Get V3 command. In additional to the reported Min and Max Values, 0°C is supported as well.

 

The device accepts the setpoints in a predefined step in the reported range. It is available via the Configuration CC, parameter 5 (see Table 2: Configuration Parameters).

 

Link til manualen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen?

Erfaringer så langt:

Domoticz - kontroll på endre viftehastighet, men ellers lite kontroll/funksjoner som fungerer. OpenZwave mangler egen profil.

Home-assistant - fungerer ikke, climata.zwave kræsjer under oppstart.

Home-Seer - alt ser ut til å fungere, selv om produktet og produsenten er ukjent.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

49 minutter siden, Moskus skrev:

Takk for informasjonen. :) 

Har bare testet HomeSeer par dager, men må vurdere om jeg ikke må gå over i november når det (forhåpenligvis) kommer på halv pris. Legger ved utsnitt fra device list.

 

Testet også BLStat plugin  men den ga lite ekstra. Er nok bedre å bare bruke eventer?

Systemair.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skulle ønske det fantes noe liknende til Flexit...

Jeg synes egentlig at løsningen er ganske skuffende i forhold til prisen, men det er jo i utgangspunktet plug and play. Skulle gjerne sett at man fikk tilgang til de forskjellige temperatursensorene i aggregatet, varmegjenvinningsgrad og effekter


Sent from my iPhone using Tapatalk
Lenke til kommentar
Del på andre sider

35 minutter siden, iceball skrev:


Jeg synes egentlig at løsningen er ganske skuffende i forhold til prisen, men det er jo i utgangspunktet plug and play. Skulle gjerne sett at man fikk tilgang til de forskjellige temperatursensorene i aggregatet, varmegjenvinningsgrad og effekter


Sent from my iPhone using Tapatalk

 

det løses med en Arduino med wifi-kort (evt noen nodeMCU), samt noen DS18b20 temp sensorer ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 
det løses med en Arduino med wifi-kort (evt noen nodeMCU), samt noen DS18b20 temp sensorer [emoji39]

Hvis jeg har forstått rett så ville disse dataene vært tilgjengelig direkte via Modbus, så derfor skuffende at en Modbus til Z-wave adapter ikke støttet det samme [emoji6] Men bare å lage og selge meg den sensoren [emoji3]


Sent from my iPhone using Tapatalk
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Håvardgj skrev:

 

det løses med en Arduino med wifi-kort (evt noen nodeMCU), samt noen DS18b20 temp sensorer 1f60b.png

 

Er det ikke like greit å bruke Fibaro Universal Sensor?

 

Er forøvrig litt enig vedr. Z-Wave kortet, er vel bare latskap at de ikke har lagt til flere parametere?

Sikkert fordi dette var det Smartly ønsket å få ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, iceball skrev:


Hvis jeg har forstått rett så ville disse dataene vært tilgjengelig direkte via Modbus, så derfor skuffende at en Modbus til Z-wave adapter ikke støttet det samme emoji6.png Men bare å lage og selge meg den sensoren emoji3.png


Sent from my iPhone using Tapatalk

 

 

hvis det er modbus på aggregatet skulle da vel en RS485-USB adapter og en titt her kunne hjelpe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Håvardgj skrev:

 

 

hvis det er modbus på aggregatet skulle da vel en RS485-USB adapter og en titt her kunne hjelpe?

 

Hadde allerede kjøpt den offisielle Z-wave adapteren, så den får nesten duge nå i starten, men hadde vært interessant og sjekke ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trodde det var dette:

Hvis temperaturen er under "Auto ChangeOver Setpoint" så er det settes Mode til "Heat". Hvis temperaturen er over settes Mode til "Cool".

 

Altså kun nyttig hvis du har varme og kjøling i samme enhet, for eksempel en varmepumpe. Lite aktuelt for varmekabler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, iceball skrev:

Ekstern tempmåler som er assosiert med enheten?

Jeg vet ikke, jeg har ikke denne modulen. Men med Multireg/HeatIt velger du selv om du skal ha luftmåling eller koble til en sensor for måling av varmen i betongdekket. Med ZXT-120 er det sensoren som er på selve enheten, og er derfor (etter mitt syn) forholdsvis ubrukelig som termostat, men styrer fint varmepumpen likevel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt ventilasjons anlegg står i gangen enda, så har kun testet den meget kjapt, men skal være enig i at ble litt skuffet over info og hva du kunne styre via z-wave på denne. :-( Så må vurdere om dette bare penger i søpla og se på Modbus. Dette er også en stor grunn til at jeg gikk over til homeseer fra Domoticz. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Skal sette opp litt eventer i HomeSeer basert på fuktighet på bad, antall personer hjemme, utetemperatur, tidspunkter på dagen osv.

Som bildet under viser så er verdiene for medium og høy litt motsatt av "fornuftig" rekkefølge. Jeg kan dermed ikke bruke "hvis begge personer hjemme, så minimum medium, men hvis fuktighet på bad registreres over x %, så øk til høy verdi før man går tilbake til medium igjen".

Bør jeg lage en virtuell enhet hvor jeg endrer rekkefølgen/verdiene til f.eks. 0 auto, 1 lav, 2 medium, 3 høy?

Systemair fan-mode.png

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutes ago, iceball said:

Skal sette opp litt eventer i HomeSeer basert på fuktighet på bad, antall personer hjemme, utetemperatur, tidspunkter på dagen osv.

Som bildet under viser så er verdiene for medium og høy litt motsatt av "fornuftig" rekkefølge. Jeg kan dermed ikke bruke "hvis begge personer hjemme, så minimum medium, men hvis fuktighet på bad registreres over x %, så øk til høy verdi før man går tilbake til medium igjen".

Bør jeg lage en virtuell enhet hvor jeg endrer rekkefølgen/verdiene til f.eks. 0 auto, 1 lav, 2 medium, 3 høy?

Systemair fan-mode.png

 

Value er vel ikke verdi som sendes, men om du ser i Column så er dette verdi som sendes til ventilasjon og da stemmer rekkefølgen. ;-) Om jeg ikke tar helt feil da. Beste er vel bare å teste å se hva disply til ventilasjon viser. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Superzite skrev:

Value er vel ikke verdi som sendes, men om du ser i Column så er dette verdi som sendes til ventilasjon og da stemmer rekkefølgen. ;-) Om jeg ikke tar helt feil da. Beste er vel bare å teste å se hva disply til ventilasjon viser. 

Det er motsatt. Value er verdien som sendes. Column er kun rekkefølgen de vises i HomeSeer (for den raden av CAPI controllere, altså knapper).

 

7 timer siden, iceball skrev:

Bør jeg lage en virtuell enhet hvor jeg endrer rekkefølgen/verdiene til f.eks. 0 auto, 1 lav, 2 medium, 3 høy?

Det hadde jeg gjort. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...
Hei.
Jeg har bestilt systemair til mitt fremtidige smarthus. Og ser ut som det peker mot homeseer. 
Burde jeg droppe/vente med Z-Wave adapteren?
 
Mvh
Pål Henrik

Kommer neppe noen annen adapter, alternativt modbus kan du bruke hvis du vil ha tilgang til all data, men den krever vel en del mer innsats å få til.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, iceball skrev:


Kommer neppe noen annen adapter, alternativt modbus kan du bruke hvis du vil ha tilgang til all data, men den krever vel en del mer innsats å få til.

Takk for svar

 

Da går jeg for Z-Wave så får jeg se jeg rekker å få til.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.