Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Isolering av serverrom


Anbefalte innlegg

Ah, første spørsmålet i forumets levetid jeg faktisk er kompetent til å svare på! :D 

 

Spon og gips er nesten likeverdige, så i praksis har du da to platelag på hver side. Under normale omstendigheter burde det være OK, men du kan gjøre det bedre ved å enten bruke stålstendere eller veksle stenderverket. Ulempen med det er åpenbar; du mister innvendig areal til veggareal.

 

Overgang over himlingslag kan også være et problem, samt via gulv.

 

Dør vil også kunne være et svakt punkt, men du vil neppe ta deg råd til en lyddør.

 

 

Alt i alt: Det kommer an på ambisjonsnivået, og hvilke rom som ligger ved siden av. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar. Jeg er vel ikke enig i at dere r det første du er kompetent til å svare på.

Mente å ha hørt at gips isolerer bedre enn spon. Mente du med å veksle stenderne at du setter Uen hver sin vei ?

Ved siden av så skal det være ett kontor, og en skrubod til mc.

Tja, hva koster en lyddør ?


Sent from my iPhone using Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, Christian skrev:

Mente å ha hørt at gips isolerer bedre enn spon.

Ja, det er en forskjell, men forskjellen er ikke så enormt stor. Det er ingen umiddelbar krise.

 

27 minutter siden, Christian skrev:

Mente du med å veksle stenderne at du setter Uen hver sin vei ?

Ja, for eksempel. F.eks. 100 mm svill oppe og nede og 70 mm vekslede stendere. Evt. 2x 70 mm stenderverk, men da skal himling og gulv også være bra.

 

29 minutter siden, Christian skrev:

Ved siden av så skal det være ett kontor, og en skrubod til mc.

Ja, OK. Sannsynligvis klarer du deg med vanlig stendervegg og en dør med terskel.

 

Skal du ha ventilasjon?

 

 

28 minutter siden, Christian skrev:

Tja, hva koster en lyddør ?

Fort noen tusenlapper....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde ikke tenkt på noe stor ventilasjon, men kanskje to 100mm vifter som blåser hver sin vei.

Får se hva man går for. Hadde vært greit å sitte på kontoret uten å bli gal.

Noen tusenlapper for en lyddør, en vanlig dør koster jo også litt.. får sjekke


Sent from my iPhone using Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En vanlig dør kan fort koste litt det også, men det er likevel en forskjell.

 

Det er sjeldent jeg som betaler regningen for lyddører (jeg bare sier at de må være av "den og den" kvaliteten og plasseres "der og der"), men jeg kjøpte en lyddør da jeg hadde hjemmestudio i kjellerne. Tror jeg betalte rundt 6500 kr for en dør med lydklasse 35 dB. En god vanlig innvendig dør koster et par tusenlapper, og bare det er et hakk eller to opp på kvaliteten over de kjipe innerdørene i papp som man får for noen hundrelapper.

 

Terskel (og gjerne pakning) hjelper godt på en god innedør. Så lenge du ikke skal ha noen jetmotorer av servere så går det sannsynligvis bra senere. Og dører er enkle, de kan byttes senere.

 

Hvis du skal ha vifter i kanal, så kan det være verdt å spandere på seg en lydfelle også. Selvfølgelig avhengig av hvor lufta hentes fra og hvor den skal blåses hen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

36 minutter siden, Christian skrev:

Luft skal hentes utenfra.

Da anbefaler jeg en kanal med demping, så slipper du bråk med eventuelle naboer. Fresh 80, f.eks.

 

37 minutter siden, Christian skrev:

Serveren som skal brukes er en proviant dl380 g8

Tja... det sier meg ikke så mye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.