Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Nordpool sensor for Home Assistant


Anbefalte innlegg

Interessant. Men kan du forklare litt nærmere hva hver enkelt kodelinje faktisk gjør?
Jeg droppet koden inn i template editoren og fikk kun som resultat:

UndefinedError: 'None' has no attribute 'state'

(Hvilket helt sikker bare viser at jeg ikke skjønner hva jeg gjør)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

VikingOy skrev (8 timer siden):

Jeg droppet koden inn i template editoren og fikk kun som resultat:

UndefinedError: 'None' has no attribute 'state'

(Hvilket helt sikker bare viser at jeg ikke skjønner hva jeg gjør)

 

Har du opprettet de to input_number som koden krever?

Og så må ha riktig entities navn på nordpool'en.

 

 states.sensor.nordpool.attributes.today og states.sensor.nordpool.attributes.current_price  -  bytt det røde mot din egen nordpool sensor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

VikingOy skrev (På 2.1.2022 den 8.45):

Interessant. Men kan du forklare litt nærmere hva hver enkelt kodelinje faktisk gjør?
Jeg droppet koden inn i template editoren og fikk kun som resultat:

UndefinedError: 'None' has no attribute 'state'

(Hvilket helt sikker bare viser at jeg ikke skjønner hva jeg gjør)

 

Basert på feilmeldingen din så ser det ut som du ikke har definert input_number.max_price og input_number.number_of_hours. Disse er nødvendig for at sensoren skal vite hvor mange timer den skal være on hver dag, og eventuelt hvor dyr strømmen maksimalt kan være for at den skal være on.

 

Det er to måter å definere input_numbers. Hvis du er kjent med hvordan du endrer configuration.yaml så kan du bare kopiere koden min direkte inn i den og det bør fungere uten andre endringer.

 

Den andre måten er via nettleseren. Konfigurasjon -> Automatisering og scener -> Hjelpere

image.thumb.png.46ac020fcb2064c1ddaa2d98a9b572b9.png

 

 

 

 

VikingOy skrev (På 2.1.2022 den 17.44):

Men hva med bruken av   states.sensor.nordpool.attributes.xxxxx i forhold til denne "advarselen":

 

image.png.edcf9c7fddbb5a70465203f2bd57c117.png

 

Jeg var ikke klar over at dette var en foretrukken måte å hente state og attributes. Jeg har oppdatert gist-en i mitt første innlegg til å bruke denne metoden. Dette bør ikke påvirke ditt problem VikingOy.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jolo skrev (46 minutter siden):

Jeg var ikke klar over at dette var en foretrukken måte å hente state og attributes. Jeg har oppdatert gist-en i mitt første innlegg til å bruke denne metoden. Dette bør ikke påvirke ditt problem VikingOy.

 

Supert. Og mitt "problem" løste seg da jeg forstod hva du mente med :

Jolo skrev (47 minutter siden):

Basert på feilmeldingen din så ser det ut som du ikke har definert input_number.max_price og input_number.number_of_hours.

Så nå ser det slik ut:

image.png.49555d5aa92ebc71c34bc71ae750f744.png

 

Jeg ser at det virker, men jeg forstår ikke helt hvordan. I formiddag måtte jeg flytte "antall timer" til 13 før sensoren gikk "on", mens nå i kveld må jeg helt opp i 21 timer før den går "on"  (uansett hvilken "Max Pris" som er valgt).
Hvordan skal dette forstås (utnyttes) ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Poenget med sensoren er at den kan brukes til å styre ting som kun skal brukes ved lav strømpris, f.eks varmtvannsbereder, elbillader, varmekabler eller lignende. Den vil sjekke om strømprisen i  nåværende time oppfyller kravet om at den er f.eks en av de 8 billigste timene denne dagen og at strømprisen er under si 4 kr/kWt.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt treg etter juleferien, men vil det si at om man setter den til 1 time vil kun den billigste timen aktivisere Lav Spotpris, og om man setter denne til 24 timer vil Lav Spotpris alltid være på?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

MrE skrev (7 timer siden):

Litt treg etter juleferien, men vil det si at om man setter den til 1 time vil kun den billigste timen aktivisere Lav Spotpris, og om man setter denne til 24 timer vil Lav Spotpris alltid være på?

Stemmer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

MrE skrev (12 timer siden):

Litt treg etter juleferien, men vil det si at om man setter den til 1 time vil kun den billigste timen aktivisere Lav Spotpris, og om man setter denne til 24 timer vil Lav Spotpris alltid være på?

Det er vel ikke helt presist?
Skal Maks Pris variabelen ha noen mening i ligningen må det vel være slik at:
Om man setter Antall Timer = 1, så vil Lav Spotpris aktiveres for den første timen hvor prisen er under Maks Pris.
Altså at Maks Pris er det som bestemmer hva som er "billig" ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jolo skrev (1 time siden):

Nei, sensoren er «on» i de billigste X antall timene i døgnet. Hvis noen av disse timene er høyere enn makspris forblir sensoren «off».

Vel, da må jo det bety at om man setter Maks Pris høyt nok, så er sensoren on uansett hva timeantallet settes på?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

VikingOy skrev (4 minutter siden):

Vel, da må jo det bety at om man setter Maks Pris høyt nok, så er sensoren on uansett hva timeantallet settes på?

 

Jolo skrev (1 time siden):

Nei, sensoren er «on» i de billigste X antall timene i døgnet.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

VikingOy skrev (5 minutter siden):

Vel, da virker det ikke hos meg. Jeg satte Antall Timer =2, idag morres, og sensoren har aldri vært "on" i dag.

 

Den billigste timen var mellom 04:00 og 05:00 og den nest billigste er mellom 23:00 og midnatt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har brukt integrasjonen en ukes tid nå, men brått i dag klarer den ikke hente data lengre.

Står bare unknown...

Tips?

 

Edit: forsøkte å fjerne hele integrasjonen og installere på nytt via HACS.

Det fungerte forsåvidt, men nå får jeg ikke opp sensor i HA lengre.

Hele sensoren er vekk, selv om den er i config filen.

 

Forsøkt å fjerne fra config filen, restarte og legge til igjen men den dukker ikke opp som entitet i HA.

 

Edit: glem det

Ser jeg gjorde samme feil som nevnt tidligere i tråden her, config filen. Var sikkert pga jeg ikke fjernet den fra config da jeg reinstallerte. Fjernet alt, deretter la jeg den til via integrations og nå fungerer det igjen.

Endret av Kålgrim
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Etter å ha fungert fint en god stund har nordpool sensoren min plutselig sluttet å fungere.

Jeg fjernet Nordpool integrasjonen fra HACS, fjernet alt i configuration.yaml, installerte på ny og la inn config på ny fra dokumentasjonen men ingen sensor dukker opp.

Noen tips?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tomorrow_valid har plutselig(?) blitt satt til true uten at tormorrow-attributten har verdier (den er full av 24 null-verdier). 

Jeg trodde den skulle si fra om at tomorrow inneholdt oppdaterte verdier?

Vet ikke når det skjedde, men så det da min beregning av gjennomsnittlig nattpris ble helt feil.

Bruker siste versjon.

Det ser slik ut hos meg nå:

region: Tr.heim 
low price: false 
tomorrow_valid: true 
today: 0.19, 0.188, 0.185, 0.183, 0.184, 0.186, 0.196, 0.202, 0.204, 0.202, 0.203, 0.202, 0.202, 0.201, 0.199, 0.198, 0.198, 0.197, 0.198, 0.192, 0.179, 0.17, 0.162, 0.135 
tomorrow: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , 
raw_today: 
- start: '2022-01-19T00:00:00+01:00' 
  end: '2022-01-19T01:00:00+01:00' 
  value: 0.19

 

Endret av Helgemor
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helgemor skrev (30 minutter siden):

tomorrow_valid har plutselig(?) blitt satt til true uten at tormorrow-attributten har verdier (den er full av 24 null-verdier). 

Jeg trodde den skulle si fra om at tomorrow inneholdt oppdaterte verdier?

Vet ikke når det skjedde, men så det da min beregning av gjennomsnittlig nattpris ble helt feil.

Bruker siste versjon.

Det ser slik ut hos meg nå:

region: Tr.heim 
low price: false 
tomorrow_valid: true 
today: 0.19, 0.188, 0.185, 0.183, 0.184, 0.186, 0.196, 0.202, 0.204, 0.202, 0.203, 0.202, 0.202, 0.201, 0.199, 0.198, 0.198, 0.197, 0.198, 0.192, 0.179, 0.17, 0.162, 0.135 
tomorrow: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , 
raw_today: 
- start: '2022-01-19T00:00:00+01:00' 
  end: '2022-01-19T01:00:00+01:00' 
  value: 0.19

 

Tomorrow_valid har levd sitt eget liv på min installasjon så lenge jeg kan huske. Bruker den heller ikke til noe da den åpenbart ikke fungerer etter en hensikt jeg vet om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stigvi skrev (1 time siden):

Tomorrow_valid har levd sitt eget liv på min installasjon så lenge jeg kan huske. Bruker den heller ikke til noe da den åpenbart ikke fungerer etter en hensikt jeg vet om.

🤨Hadde vært kjekt om den betydde noe, f.eks. at data for i morgen er oppdatert... Men så lenge jeg vet at den ikke har noen funksjon så er det ikke noe problem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
On 17/12/2021 at 11:07, stigvi said:

Finnes det funksjoner for helligdager også, mon tro? For jeg antar at helgepriser også gjelder på alle helligdager.

Ang helligdager funnet noe svar på det? Er vel ei veke sida eg spurte lokal nettselskap om det samme men ikkje noe svar enda.

 

(btw, takk for at du delte apexcharts-card oppsettet)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Jolo skrev (På 25.11.2021 den 22.38):

 

Jeg tok det som en anledning til å utforske mulighetene i template. Dette er hva jeg kom frem til. Fikk ikke tid til å teste å lage sensor av dem, men all logikk du trenger bør være her. Lim den inn i template under Developer tool.

 

{% set today_price = states.sensor.nordpool_kwh_krsand_nok_3_09_025.attributes.today %}
{% set tomorrow_price = states.sensor.nordpool_kwh_krsand_nok_3_09_025.attributes.tomorrow %}

Dagens priser:
{{ today_price }}

Morgendagens priser:
{{ tomorrow_price }}

{% set current_hour =  now().hour -%}
Gjeldene time: {{ current_hour }}

Pris nå: {{ today_price[current_hour]}}

Videre priser i dag: {{ today_price[current_hour:]}}

{% set future_price = today_price[current_hour:] + tomorrow_price -%} 
Fremtidige priser: {{ future_price}}

Snitt av fremtidige priser: {{ future_price | average | round(3) }}
Min av fremtidige priser: {{ future_price | min | round(3) }}
Max av fremtidige priser: {{ future_price | max | round(3) }}

{% set inteval_start_tomorrow = 0 -%}
{% set interval_start_hour =  22 -%}

{% set interval_end_tomorrow = 1 -%}
{% set interval_end_hour = 7 -%}

{% set low_interval_length = 3 -%}

{% set all_price = today_price + tomorrow_price -%}
{% set interval_price = all_price[interval_start_hour + 24 * inteval_start_tomorrow : interval_end_hour + 24 * interval_end_tomorrow] -%}
{% set last_considered_interval_index = (interval_price | length) - low_interval_length + 1 -%}

Intervall priser: {{ interval_price }}
Snitt av intervall priser: {{ interval_price | average | round(3) }}
Min av intervall priser: {{ interval_price | min | round(3) }}
Max av intervall priser: {{ interval_price | max | round(3) }}

{% set ns = namespace(current_best_average=1000, current_best_index=-1) -%}  
{% for price in interval_price[:last_considered_interval_index] -%}
  {% set current_average =  interval_price[loop.index0:loop.index0+low_interval_length] | average -%}
  {% if current_average < ns.current_best_average -%}
    {%-set ns.current_best_average = current_average -%}
    {% set ns.current_best_index = loop.index0 -%}
  {% endif -%}
{% endfor -%}

{%- set start_index = ns.current_best_index %}
{%- set best_interval_price = interval_price[start_index:start_index+low_interval_length] %}
Beste invervall priser: {{ best_interval_price }}

{% set best_interval_start_hour =  24 * inteval_start_tomorrow + interval_start_hour + start_index -%}

Beste {{ low_interval_length }} timers intervall starter kl {{ best_interval_start_hour % 24 }} i {% if best_interval_start_hour < 24 %}dag {% else %}morgen {% endif %}og snitt-prisen er {{ best_interval_price| average | round(3) }}

 

Tusinde tak for dette, det er lige det jeg har ledt efter, jeg er helt ny i yalm. Kan du give mig et hint i hvorledes jeg i et script kan bruge dette. Jeg ønsker af når elbil lader bliver sat i så skal den finde gennemsnit pris over de 3-9 billigste timer fra NU til i morgen kl 7. jeg tænker noget sodu code som dette:

 

ford_battery_size: 89 kWh

ford_battery_charge_speed: 10 kWh

end_charge_level: 100 %

 

if sensor.mustang_gt_easee_status from: disconnected and device_tracker.fordpass_tracker = type: is_home then conditions

 

missing_charge: ford_battery_size/100 * (end_charge_level - sensor.ford_hv_battery_percent)

 

charge to end_charge_level #100%:

Hours_needed = ((Ford_battery_size/100 * (end_charge_level - sensor.ford_hv_battery_percent)) / ford_battery_charge_speed) + 1 | round(0)

 

{% set low_interval_length = Hours_needed -%}

 

If best_interval_price * missing_charge bellow XX kr make charge scheme, else test again with new end_charge_level = end_charge_level – 5% until it fits

 

sequence:

  - service: easee.set_basic_charge_plan

    data:

      charger_id: XXXXXXX

      start_datetime: 2022-03-14T09:49

      stop_datetime: 2022-03-14T09:50

      repeat: false

mode: single

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

@hellowlol takk for veldig fin integrasjon 🙂 Den styrer det meste av strømslukende enheter hos meg (varmekabler, varmtvannstank, varmepumper og snart også elbil-ladingen).

 

Men i dag feilet den, siden vi gikk til sommertid så ble det en "None"-verdi i tallrekken, og dermed feilet all tallbehandling. 

Vil være veldig bra om neste versjon vil fjerne "None"-strømprisen ved neste sommertid-overgang.

 

 

[2.77, 2.75, None, 2.75, 2.75, 2.75, 2.75, 2.75, 2.75, 2.72, 2.68, 2.61, 2.55, 2.36, 2.34, 2.38, 2.56, 2.6, 2.65, 2.72, 2.72, 2.69, 2.68, 2.65]
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.