Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Nordpool sensor for Home Assistant


Anbefalte innlegg

Når strømprisen varierer mye gjennom døgnet, kan det faktisk i enkelte tilfeller medføre at du får betalt for å bruke strøm. Jeg ønsker å lage en sensor som viser virkelig strømpris basert på estimert strømstøtte for inneværende måned.

 

Ca. noe sånt:

  1. Finn gjennomsnittlig strømpris hittil i denne måneden
  2. Trekk fra minstebeløp (70 øre + mva), og regn ut 80% av dette.
  3. Ta spotpris fra Nordpool-sensor, trekk fra støttebeløp + nettleie = virkelig strømpris.
  4. I de enkelt-timene som virkelig strømpris er lavere enn støttebeløp, bør du bruke så mye strøm du kan, for da får du mer i støtte enn hva du betaler. Jeg vil at HA skal gi meg varsel når slike tilfeller dukker opp.

Det er nå jeg trenger hjelp:

  • Hvordan lage en sensor som lager løpende gjennomsnitt av spotpris fra Nordpool-sensoren? Denne må nullstilles ved månedsskifte. Første dag tar den gjennomsnitt av 24 timer, neste dag 48 timer, 31.dag 744 timer. 

 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

KjetilB skrev (9 timer siden):

Når strømprisen varierer mye gjennom døgnet, kan det faktisk i enkelte tilfeller medføre at du får betalt for å bruke strøm. Jeg ønsker å lage en sensor som viser virkelig strømpris basert på estimert strømstøtte for inneværende måned.

 

Ca. noe sånt:

  1. Finn gjennomsnittlig strømpris hittil i denne måneden
  2. Trekk fra minstebeløp (70 øre + mva), og regn ut 80% av dette.
  3. Ta spotpris fra Nordpool-sensor, trekk fra støttebeløp + nettleie = virkelig strømpris.
  4. I de enkelt-timene som virkelig strømpris er lavere enn støttebeløp, bør du bruke så mye strøm du kan, for da får du mer i støtte enn hva du betaler. Jeg vil at HA skal gi meg varsel når slike tilfeller dukker opp.

Det er nå jeg trenger hjelp:

  • Hvordan lage en sensor som lager løpende gjennomsnitt av spotpris fra Nordpool-sensoren? Denne må nullstilles ved månedsskifte. Første dag tar den gjennomsnitt av 24 timer, neste dag 48 timer, 31.dag 744 timer. 

 

Du kan sikkert få til dette med utility integrasjonen. I stedenfor å telle kwh så teller du kroner. Bruker du delta_values så får du summert opp totalen som du da selv må dele på antall timer så langt i perioden.

 

 

Og så kan du kikke litt på denne om den duger: Limych/ha-average: Average Sensor for Home Assistant (github.com)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

KjetilB skrev (11 timer siden):

I de enkelt-timene som virkelig strømpris er lavere enn støttebeløp, bør du bruke så mye strøm du kan, for da får du mer i støtte enn hva du betaler. Jeg vil at HA skal gi meg varsel når slike tilfeller dukker opp.


Er det ikke når virkelig strømpris blir negativ / under null at du må bruke så mye som mulig? Du har jo allerede trukket fra støtten fra prisen du normalt betaler i punkt 3. 


Men det store men her: for hver kwh du bruker når strømprisen er lav, dess mer reduserer du din støtte pr kwh. Altså at din reelle strømpris øker. Så summasummarum tjener du vel ingenting på dette?

Endret av stigvi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

stigvi skrev (På 11.4.2022 den 9.26):


Er det ikke når virkelig strømpris blir negativ / under null at du må bruke så mye som mulig? Du har jo allerede trukket fra støtten fra prisen du normalt betaler i punkt 3. 


Men det store men her: for hver kwh du bruker når strømprisen er lav, dess mer reduserer du din støtte pr kwh. Altså at din reelle strømpris øker. Så summasummarum tjener du vel ingenting på dette?

Jeg har ikke trukket fra støttebeløpet enda, for det er støttebeløpet jeg trenger regne ut hver dag. Det er basert på gjennomsnittsprisen over hele måneden, men før måneden er omme er det ukjent hva gjennomsnittsprisen blir. Dess nærmere slutten av måneden man kommer, dess nærmere kommer man hva det ender på til slutt.

 

Tips til hvordan man kan sette opp dette? Altså:

- Regne ut gjennomsnittspris så langt i måneden - oppdateres daglig

- Bruke dette tallet til å trekke fra prisen som kommer fra Nordpool-sensoren

- Nullstille gjennomsnittsprisen ved måndesskifte

 

Jeg er ganske fersk, så jeg vet ikke om det må settes opp som input-numbers, template, sensor, utility, automation, script, osv. 

 

Resultatet skal bli estimert virkelig strømpris, der estimatet blir nærmere fasit dess nærmere man kommer månedsslutt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

KjetilB skrev (På 15.4.2022 den 20.39):

Jeg har ikke trukket fra støttebeløpet enda

I punkt 3 skriver du "trekk fra støttebeløp". I punkt 4 skriver du "lavere enn støttebeløp"

 

Det var dette jeg stusset på. Punkt 4 skal vel være "lavere enn null"?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...
thoralex skrev (4 timer siden):

Har noen en oppdatert code for apexcharts 2.0.1? De gamle i tråden her fungerer ikke lenger og jeg er for nybegynner til å fikse det.

Hvis du har samme feil som meg, så trenger du bare endre 3 kodelinjer extend_to_end: false  endres til extend_to: false

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Katla skrev (1 time siden):

Hvis du har samme feil som meg, så trenger du bare endre 3 kodelinjer extend_to_end: false  endres til extend_to: false

 

 

Takk, det hjalp en del. Måtte også fjerne "y_axis_precision: 3", så var de røde feilmeldingene borte.

Endret av thoralex
Lenke til kommentar
Del på andre sider

thoralex skrev (1 time siden):

Takk, det hjalp en del. Måtte også fjerne "y_axis_precision: 3", så var de røde feilmeldingene borte.

Her er min kode i tilfelle andre skulle ha samme feil.  Den virker ihvertfall hos meg .

 

type: custom:apexcharts-card
header:
  show: true
  title: Strømpris Nordpool inkl..mva
  show_states: true
series:
  - entity: sensor.nordpool_kwh_krsand_nok_3_10_025
    name: Pris Nå
    type: column
    curve: stepline
    extend_to: false
    float_precision: 3
    stroke_width: 2
    opacity: 0.2
    color: rgb(255,111,0)
  - entity: sensor.nordpool_kwh_krsand_nok_3_10_025
    name: Pris slutt idag
    type: column
    curve: stepline
    extend_to: false
    float_precision: 3
    stroke_width: 2
    opacity: 0.2
    color: rgb(2,93,136)
    data_generator: |
      return entity.attributes.raw_today.map((p) => {
        return [new Date(p.start), (new Date() > new Date(p.start)) ? null : p.value];
      });
  - entity: sensor.nordpool_kwh_krsand_nok_3_10_025
    name: Pris slutt imorgen
    type: column
    curve: stepline
    extend_to: false
    color: rgb(2,93,136)
    float_precision: 3
    stroke_width: 2
    opacity: 0.2
    data_generator: |
      return entity.attributes.raw_tomorrow.map((p) => {
        return [new Date(p.start), p.value];
      });
now:
  show: true
graph_span: 3d
span:
  start: day
  offset: '-1d'
locale: nb
apex_config:
  chart:
    height: 300px
    zoom:
      enabled: true
    toolbar:
      show: true
      tools:
        zoom: true
        zoomin: false
        zoomout: false
        pan: false
        reset: true
  legend:
    show: false
  dataLabels:
    enabled: false
  xaxis:
    type: datetime
    labels:
      datetimeFormatter:
        month: ddd
        day: ddd
  tooltip:
    fixed:
      enabled: true
      position: bottomLeft

 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har modifisert litt på Apex-plottet for å fungere mer slik jeg ønsker det. Hovedfordelen med endringen er at den ikke bruker "column-typen" som er litt buggy, spesielt om man skal lese av verdiene.

 

428217747_Skjermbilde2022-08-21kl_20_57_55.png.1a5c3ddc007122ead56d7723bbb38540.png

 

type: custom:apexcharts-card
header:
  show: true
  title: Strømpris
  show_states: false
series:
  - entity: sensor.nordpool_krsand
    name: Pris
    type: area
    show:
      in_header: false
    curve: stepline
    float_precision: 3
    stroke_width: 1
    opacity: 0.7
    color: rgb(2,93,136)
    data_generator: >
      return entity.attributes.raw_today.map(p => [new Date(p.start), p.value])
      .concat( entity.attributes.raw_tomorrow.map(p => [new Date(p.start),
      p.value]))
now:
  show: true
graph_span: 2d
span:
  start: day
  offset: '-0d'
locale: nb
yaxis:
  - min: 0
apex_config:
  legend:
    show: false
  dataLabels:
    enabled: false
  xaxis:
    type: datetime
    tooltip:
      enabled: false

 

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slik ser min versjon ut nå:
808539744_strmgraf.png.f579d0aec140ffb6de50782302641f01.png

Etter litt om og men fikk jeg lagt inn strømforbruk også, kjekt å ha pris og forbruk i samme graf. Litt uflaks på tirsdag når varmtvannsbereder traff i to av de dyreste timene. Men det er to ting som trenger forbedring: Jeg klarer ikke få inn noen merking av Y-aksene (venstre er kwt, høyre kroner), og dagene på x-aksen har foreløbig en fast offset, som gjør at de flytter på seg avhengig av hvilken skjerm jeg ser det på. Har noen forslag til løsning på de to problemene?

Her er koden, men det er litt rot og noen overflødige linjer så jeg anbefaler ikke å kopiere uten videre. Skal rydde opp når jeg har er ferdig med å eksperimentere med den.

header:
  show: true
  title: Strømpris og forbruk
type: custom:apexcharts-card
yaxis:
  - id: Kr
    opposite: true
    decimals: 1
    apex_config:
      tickAmount: 4
  - id: Kwt
    opposite: false
    decimals: 1
    apex_config:
      tickAmount: 4
series:
  - entity: sensor.nordpool_kwh_trheim_nok_3_10_025
    yaxis_id: Kr
    name: Pris
    curve: stepline
    extend_to: false
    float_precision: 3
    stroke_width: 2
    opacity: 0.7
    color: rgb(255,111,0)
  - entity: sensor.nordpool_kwh_trheim_nok_3_10_025
    yaxis_id: Kr
    name: Pris
    curve: stepline
    extend_to: false
    float_precision: 3
    stroke_width: 2
    color: rgb(2,93,136)
    data_generator: |
      return entity.attributes.raw_today.map((p) => {
        return [new Date(p.start), (new Date() > new Date(p.start)) ? null : p.value];
      });
  - entity: sensor.nordpool_kwh_trheim_nok_3_10_025
    yaxis_id: Kr
    name: Pris
    curve: stepline
    extend_to: false
    color: rgb(2,93,136)
    float_precision: 3
    stroke_width: 2
    data_generator: |
      return entity.attributes.raw_tomorrow.map((p) => {
        return [new Date(p.start), p.value];
      });
  - entity: sensor.stromforbruk_kwt_time
    yaxis_id: Kwt
    name: Forbruk
    type: column
    curve: stepline
    extend_to: false
    float_precision: 3
    stroke_width: 2
    opacity: 1
    color: rgb(100,50,100)
    data_generator: ''
now:
  show: true
graph_span: 3d
span:
  start: day
  offset: '-1d'
locale: nb
apex_config:
  chart:
    height: 300px
    zoom:
      enabled: true
    toolbar:
      show: true
      tools:
        zoom: true
        zoomin: false
        zoomout: false
        pan: false
        reset: true
  legend:
    show: false
    legend_value: false
  dataLabels:
    enabled: true
  xaxis:
    type: datetime
    labels:
      offsetX: 55
      offsetY: -5
      datetimeFormatter:
        month: ddd
        day: ddd
  tooltip:
    fixed:
      enabled: true
      position: bottomLeft
      hours_12: false

 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

thoralex skrev (16 timer siden):

Jeg klarer ikke få inn noen merking av Y-aksene (venstre er kwt, høyre kroner),

 

Du kan prøve dette vedr. merking. 

 

- id: kwt
    opposite: true
    decimals: 2
    apex_config:
      tickAmount: 10
      title:
        text: kwt
  - id: kr
    opposite: false
    decimals: 2
    apex_config:
      tickAmount: 10
      title:
        text: pris

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk, det fungerte!

Katla skrev (7 timer siden):

 

Du kan prøve dette vedr. merking. 

 

- id: kwt
    opposite: true
    decimals: 2
    apex_config:
      tickAmount: 10
      title:
        text: kwt
  - id: kr
    opposite: false
    decimals: 2
    apex_config:
      tickAmount: 10
      title:
        text: pris

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har noen andre fått problemer med nordpool-inegrasjonen? Den sluttet plutselig å fungere hos meg i helgen, og jeg finner ikke ut hvorfor. Har slettet integrasjonen og startet helt på nytt, samt resatt home assistant til en backup fra før den sviktet uten at noe hjelper...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har noen andre fått problemer med nordpool-inegrasjonen? Den sluttet plutselig å fungere hos meg i helgen, og jeg finner ikke ut hvorfor. Har slettet integrasjonen og startet helt på nytt, samt resatt home assistant til en backup fra før den sviktet uten at noe hjelper...

Den virker stort sett greit hos meg, men det er noen ganger som jeg må klikke på «last inn på nytt» for å få den til å funke igjen. Det skjedde b.l.a. idag


Sent from my iPhone using Tapatalk
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har noen andre fått problemer med nordpool-inegrasjonen? Den sluttet plutselig å fungere hos meg i helgen, og jeg finner ikke ut hvorfor. Har slettet integrasjonen og startet helt på nytt, samt resatt home assistant til en backup fra før den sviktet uten at noe hjelper...

Den virker stort sett greit hos meg, men det er noen ganger som jeg må klikke på «last inn på nytt» for å få den til å funke igjen. Det skjedde b.l.a. idag


Sent from my iPhone using Tapatalk
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har fått trøbbel med den selv i det siste.. Nå har jeg dobbelt opp med nordpool sensorer, en som heter nordpool_kwh_oslo_nok_2_10_025 og en med nordpool_kwh_oslo_nok_3_10_025.

 Begge holder seg oppdaterte med priser og slikt, eneste forskjellen er desimalene.. Men det hadde vært fint å kunne slette en av de?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 16/02/2021 at 21:53, hellowlol said:

Er den satt opp via yaml eller config flow? Jeg syntes det pussig pga entity_id blir laget automatisk ut i fra settings som brukeren har valgt, men det spiller egentlig ikke noe rolle hva den heter. Så lenge du finner den kan du bruke den til det du ønsker.

 

Sikkert banalt enkelt, men hvordan endrer en på input settings (feks tariff) når integrasjonen er satt opp med config flow?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jolo skrev (På 1.1.2022 den 20.59):

Jeg lagde en enkel binærsensor basert på nordpool integrasjonen som er on i de x antall billigste timene og er off i de resterende timene, eller når prisen er høyere enn en maksimalgrense.

 

1539034664_Skjermbilde2022-01-01kl_20_53_14.thumb.png.f9af94c53d1140ca9bfc26a1775c3052.png

 

https://gist.github.com/jorgror/8e9fb54d7236bdba131931eabd90961b

Hvordan får jeg brukt denne sensoren i en automasjon?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Loolzor78 skrev (2 timer siden):

Hvordan får jeg brukt denne sensoren i en automasjon?

Du kan bruke sensoren  lav spotpris som utløser/trigger, som f.eks. når lav spotpris er on , så starter du en handling som skru på en ovn/varmtvannsbereder e.l

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Katla skrev (9 timer siden):

Du kan bruke sensoren  lav spotpris som utløser/trigger, som f.eks. når lav spotpris er on , så starter du en handling som skru på en ovn/varmtvannsbereder e.l

Hvilken Trigger type må jeg ha da? når jeg velger state, kan jeg verken velge on eller off, men kunn "friendly name"

image.png.6db2bede5c0cc73d8416924a91f5e9bc.png

Endret av Loolzor78
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Loolzor78 skrev (10 timer siden):

Hvilken Trigger type må jeg ha da? når jeg velger state, kan jeg verken velge on eller off, men kunn "friendly name"

Du kan fortsatt velge state , men bare la feltet Attribute stå tomt og skriv on i feltet To.

 

 

 platform: state
entity_id:
  - binary_sensor.lav_spotpris
to: "on"

 

 

Endret av Katla
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har Nordpool-sensoren satt opp via Hacs, og alt fungerer supert.

MEN, jeg klarer ikke finne konfigurasjonen, og husker ikke hvordan jeg satte den opp. Siden det ikke er spor etter den i configuration.yaml antar jeg det må være via webui, men hvor i all verden er det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.