Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Nordpool sensor for Home Assistant


Anbefalte innlegg

På 3.6.2021 den 0.36, hellowlol skrev:


Det gjøre på akkurat samme måte. Du må bare skrive template in additional cost i gui.

Hei igjen,

takk for svar og software.

Jeg mangler nok noe grunnleggende kunnskap her 😉

Jeg klarer ikke å finne ut hvordan jeg lager denne templaten og hvordan den skrives inn i GUI. Det er sikkert sinnsykt enkelt, men jeg forstår det ikke. Har googlet i timevis, men finner ikke eksempler heller. Har i stedet laget en template sensor  som regner ut dette.

mvh

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, paalj skrev:

Hei igjen,

takk for svar og software.

Jeg mangler nok noe grunnleggende kunnskap her 😉

Jeg klarer ikke å finne ut hvordan jeg lager denne templaten og hvordan den skrives inn i GUI. Det er sikkert sinnsykt enkelt, men jeg forstår det ikke. Har googlet i timevis, men finner ikke eksempler heller. Har i stedet laget en template sensor  som regner ut dette.

mvh

 

Fordelen med å legge det in i additional costs er at det blir lagt til i alle timer. På den måten blir grafer korrekt. 
Jeg kan lage den for deg. Hva skal du ha med?

Endret av hellowlol
Typo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, hellowlol skrev:

Fordelen med å legge det in i additional costs er at det blir lagt til i alle timer. På den måten blir grafer korrekt. 
Jeg kan lage den for deg. Hva skal du ha med?

Tusen takk, jeg trenger et fastledd som er i NOK/mnd og et energiledd som er i NOK/kWh. Jeg ønsker da å bruke dette videre med tibber pulse og gange dette opp med forbrukte kWh. Kunne sikkert brukt den du har liggende på Github og bare sette 0 på det som ikke brukes da.

Det jeg ikke forstår er hvor denne template skal ligge i HA og hva som legges inn i GUI for å kople templaten til sensoren.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 6.6.2021 den 8.15, paalj skrev:

Tusen takk, jeg trenger et fastledd som er i NOK/mnd og et energiledd som er i NOK/kWh. Jeg ønsker da å bruke dette videre med tibber pulse og gange dette opp med forbrukte kWh. Kunne sikkert brukt den du har liggende på Github og bare sette 0 på det som ikke brukes da.

Det jeg ikke forstår er hvor denne template skal ligge i HA og hva som legges inn i GUI for å kople templaten til sensoren.

mvh

Du kan feks bruke 

{# Linjen under kan du legge til mndpris fra leverandor feks tibber i mitt tilfelle samt hva fastleddet i linjeleien utgjør pr mnd #}
{% set month_cost_in_nok = 37.50 %}
{% set start = now().replace(day=1, hour=0, minute=0, second=0, microsecond=0) %}
{% set next_mth = start + timedelta(days=33) %}
{% set end = next_mth - timedelta(days=next_mth.day - 1) %}
{% set hours_in_month = (end - start).total_seconds() / 3600 %}
{{month_cost_in_nok / hours_in_month}}

Denne skal limes rett inn i gui når du legger til sensoren. Selve koden er litt "tungvindt" da det er begrensninger på hva en kan bruke i templates. Det kunne ha vært forenklet ved å bruke den dict med alle hvor mange timer det er i hver mnd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 8.6.2021 den 22.17, hellowlol skrev:

Du kan feks bruke 


{# Linjen under kan du legge til mndpris fra leverandor feks tibber i mitt tilfelle samt hva fastleddet i linjeleien utgjør pr mnd #}
{% set month_cost_in_nok = 37.50 %}
{% set start = now().replace(day=1, hour=0, minute=0, second=0, microsecond=0) %}
{% set next_mth = start + timedelta(days=33) %}
{% set end = next_mth - timedelta(days=next_mth.day - 1) %}
{% set hours_in_month = (end - start).total_seconds() / 3600 %}
{{month_cost_in_nok / hours_in_month}}

Denne skal limes rett inn i gui når du legger til sensoren. Selve koden er litt "tungvindt" da det er begrensninger på hva en kan bruke i templates. Det kunne ha vært forenklet ved å bruke den dict med alle hvor mange timer det er i hver mnd.

Hei,

Takk, det virket med en gang. Forsto ikke at alt skulle inn her 😉

Slik jeg forstår nettleie fastdel månedspris så er den i NOK/mnd og er ikke avhengig av forbruk. Da blir det vel feil å legge den inn her, fordi den skal jo ikke ganges opp med forbruket. Det blir vel med antall timer man måler over. Alt som måles i NOK/kWt er jo derimot greit hvis jeg nå har forstått riktig...

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,
Takk, det virket med en gang. Forsto ikke at alt skulle inn her [emoji6]
Slik jeg forstår nettleie fastdel månedspris så er den i NOK/mnd og er ikke avhengig av forbruk. Da blir det vel feil å legge den inn her, fordi den skal jo ikke ganges opp med forbruket. Det blir vel med antall timer man måler over. Alt som måles i NOK/kWt er jo derimot greit hvis jeg nå har forstått riktig...
mvh

Du skal skrive inn total mnd pris for faste kostnader. Template vil regne ut hvor mye dette utgjør pr time. Hvis du vil vite hva total kostnad for en time må du vite hvor mange kWh du har brukt og legge til energi leddet via en annen template sensor

Hva er det du ønsker å oppnå?


Sent from my iPhone using Tapatalk
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, hellowlol skrev:


Du skal skrive inn total mnd pris for faste kostnader. Template vil regne ut hvor mye dette utgjør pr time. Hvis du vil vite hva total kostnad for en time må du vite hvor mange kWh du har brukt og legge til energi leddet via en annen template sensor

Hva er det du ønsker å oppnå?


Sent from my iPhone using Tapatalk

Hei,

Jeg ønsker å finne totalpris f.eks pr. døgn. Da tenker jeg å bruke norpool sensor (NOK/kWt) * forbruk pr.døgn (kWt)= NOK

 

Forbruket får jeg via HAN porten på måleren og tibber pulse. Jeg forstår ikke hvorfor man ikke kan legge energileddet av nettleia inn i norpool. Den er jo i NOK/kWt  Fastleddet skjønner jeg derimot ikke at kan bli riktig (se vedlagte fil). Templaten regner ut en timepris i NOK/h. I regnestykket over hvis jeg bruker 100kWt/døgn så blir fastleddet ganget med 100 istedet for 24. Tydelig at det fremdeles er noe jeg ikke har forstått 😉

 

mvh

 

mvh

Skjermbilde.PNG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, paalj skrev:

Hei,

Jeg ønsker å finne totalpris f.eks pr. døgn. Da tenker jeg å bruke norpool sensor (NOK/kWt) * forbruk pr.døgn (kWt)= NOK

 

Forbruket får jeg via HAN porten på måleren og tibber pulse. Jeg forstår ikke hvorfor man ikke kan legge energileddet av nettleia inn i norpool. Den er jo i NOK/kWt  Fastleddet skjønner jeg derimot ikke at kan bli riktig (se vedlagte fil). Templaten regner ut en timepris i NOK/h. I regnestykket over hvis jeg bruker 100kWt/døgn så blir fastleddet ganget med 100 istedet for 24. Tydelig at det fremdeles er noe jeg ikke har forstått 😉

 

mvh

 

mvh

Skjermbilde.PNG

Du har forstått det helt riktig. Hva du må ha med kommer an på hvordan du skal bruke det.

 

Du må bruke flere sensorer og automasjoner for å få til dette.

i additional cost legger du inn {{ nettleie energiledd + påslag fra strøm selskap + el sertvikater}}

 


 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noen flere som har lagt merke til at sensor.nordpool ikke har verdier for morgendagen lengre? Nå er klokka 15:30 og dermed så vises tomorrow-attributten, men value står til null på alle timene.

 

raw_tomorrow:
  - start: '2021-06-15T00:00:00+02:00'
    end: '2021-06-15T01:00:00+02:00'
    value: null
  - start: '2021-06-15T01:00:00+02:00'
    end: '2021-06-15T02:00:00+02:00'
    value: null
  - start: '2021-06-15T02:00:00+02:00'
    end: '2021-06-15T03:00:00+02:00'
    value: null

 

Noen som vet hvorfor og om det vil bli fikset?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Master Aeon skrev (32 minutter siden):

Er det noen flere som har lagt merke til at sensor.nordpool ikke har verdier for morgendagen lengre?

Ja

 

 

Master Aeon skrev (32 minutter siden):

Noen som vet hvorfor og om det vil bli fikset?

 

Ikke jeg. Har lenge hatt en plan om et alternativ og det er noe jeg skal se på i høst når det er mer innetid.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Master Aeon skrev (50 minutter siden):

Er det noen flere som har lagt merke til at sensor.nordpool ikke har verdier for morgendagen lengre?

Ja. Det pleier å fikse seg selv etterhvert - når de bare oppdager at de har et problem. Gi de litt tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noen flere som har lagt merke til at sensor.nordpool ikke har verdier for morgendagen lengre? Nå er klokka 15:30 og dermed så vises tomorrow-attributten, men value står til null på alle timene.
 
raw_tomorrow: - start: '2021-06-15T00:00:00+02:00'   end: '2021-06-15T01:00:00+02:00'   value: null - start: '2021-06-15T01:00:00+02:00'   end: '2021-06-15T02:00:00+02:00'   value: null - start: '2021-06-15T02:00:00+02:00'   end: '2021-06-15T03:00:00+02:00'   value: null

 
Noen som vet hvorfor og om det vil bli fikset?
 


Det blir fikset av meg hvis det er nordpool sensoren som tuller, men stort sett er det nordpools api som kødder. Jeg har ikke fått sjekket det enda.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noen flere som har lagt merke til at sensor.nordpool ikke har verdier for morgendagen lengre? Nå er klokka 15:30 og dermed så vises tomorrow-attributten, men value står til null på alle timene.
 
raw_tomorrow: - start: '2021-06-15T00:00:00+02:00'   end: '2021-06-15T01:00:00+02:00'   value: null - start: '2021-06-15T01:00:00+02:00'   end: '2021-06-15T02:00:00+02:00'   value: null - start: '2021-06-15T02:00:00+02:00'   end: '2021-06-15T03:00:00+02:00'   value: null

 
Noen som vet hvorfor og om det vil bli fikset?
 


Jeg reloada integrasjonen så virket det. Jeg ser i loggen at json som den hente når nye priser ble lagt ut ikke hadde det format det skulle ha. [emoji2357]


Sent from my iPhone using Tapatalk
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...

Jeg har brukt denne sensoren en stund, men har oppdaget at den ikke oppdateres så ofte som den skal. Nå, f.eks. var den sist oppdatert i går kveld. Den skulle vel oppdatert seg i dag ca. kl. 13. Jeg har tidligere plagdes med at den har stått uten oppdatering i dager og uker, men at den oppdateres når jeg restarter hele HA. Hva kan dette skyldes?

 

Hva er det som får sensoren til å oppdateres?

Hvis jeg leser den, f.eks. i dev-tools, blir den da oppdatert, eller viser den sist oppdaterte data?

 

Er det noen kjente problemer med oppdateringen?

 

(Det er raw_today og raw_tomorrow jeg er interessert i.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, VikingOy said:

Min HA oppdaterer dette regelmessig - døgnet rundt. Jeg har aldri merket noen problemer med det -(bortsett ra et par ganger da det stoppet helt opp hos Nordpool fordi de hadde driftsstans):

 

Takk for svar, men det besvarer vel egentlig ingen av de tre spørsmålene mine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Otto Paulsen skrev (21 minutter siden):

 

Takk for svar, men det besvarer vel egentlig ingen av de tre spørsmålene mine.

Jeg har ikke merket noe. Skru på debug logging og åpne en issue etter du sen ikke oppdater seg.

Endret av hellowlol
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Otto Paulsen skrev (37 minutter siden):

 

Takk for svar, men det besvarer vel egentlig ingen av de tre spørsmålene mine.

Gjør det ikke det?  Du skriver at data fra Nordpool ikke oppdaterer seg, men grafen viser jo med all tydelighet at de oppdaterer seg hele tiden.  Eller er det noe helt annet du mener?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 hours ago, VikingOy said:

Gjør det ikke det?  Du skriver at data fra Nordpool ikke oppdaterer seg, men grafen viser jo med all tydelighet at de oppdaterer seg hele tiden.  Eller er det noe helt annet du mener?

 

Ikke hos meg ;-) 

Jeg har problemer. Det betyr ikke at du trenger å ha det.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 hours ago, hellowlol said:

Jeg har ikke merket noe. Skru på debug logging og åpne en issue etter du sen ikke oppdater seg.

 

Jeg fant dette i loggen mange ganger:

 

 
2021-09-26 05:00:00 ERROR (MainThread) [homeassistant.util.logging] Exception in check_stuff when dispatching 'nordpool_update': ()
Traceback (most recent call last):
File "/config/custom_components/nordpool/sensor.py", line 461, in check_stuff
self._update(self._data_today)
File "/config/custom_components/nordpool/sensor.py", line 315, in _update
self._peak = mean(peak)
File "/usr/local/lib/python3.9/statistics.py", line 316, in mean
T, total, count = _sum(data)
File "/usr/local/lib/python3.9/statistics.py", line 166, in _sum
for n, d in map(_exact_ratio, values):
File "/usr/local/lib/python3.9/statistics.py", line 248, in _exact_ratio
raise TypeError(msg.format(type(x).__name__))
TypeError: can't convert type 'NoneType' to numerator/denominator
 
 
 
Hvordan skrur jeg på debugging?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har brukt Nordpool-sensoren i Home Assistant i lang tid, og den har gitt meg mye moro og forhåpentligvis litt mindre strømregning, om man velger å se bort fra medgått tid i HA og Node Red 😉

 

Det er noe logikk rundt denne sensoren som jeg helt ikke får grepet på, men det er nok dessverre knyttet til min manglende kunnskap.

 

Når det gjelder "today" og "tomorrow" så er jo disse delt inn i to ulike attributter, og det er jo sånn sett naturlig. Tomorrow-dataene sier ikke noe om min, max og avg., selv om det nok kan lages en template sensor på dem for de som har nok kunnskap. Og om man hadde hatt disse min-max-dataene tilgjengelig for morgendagen, så hjelper det uten at jeg likevel er helt i mål.

 

Det jeg føler at jeg mangler er "herfra og fremover, uavhengig av datoskille". Mulig jeg tar feil, men når det kommer til strømstyring, så er datoskille en "kunstig gruppering" som ikke henger sammen med virkeligheten i mange tilfeller. Jeg ønsker rett og slett et attributt, eller egen sensor, som endrer seg slik at den alltid reflekterer priser fra inneværende time og frem så lenge det finnes data i Nordpool-sensoren. Grunnen til det er at jeg tenker at man får jo ikke gjort noe med forbruket tilbake i tid, så prisene som har vært tidligere på dagen burde i noen tilfeller ikke spille inn i logikken på om når f.eks lading på elbil skal skrus på eller ikke. Et annet eksempel er f.eks prisen på kvelden som ofte er lavere enn på dagen, så ut fra en tenkt logikk burde varmekabler skrus på kl 22:00, men om prisen kl 02:00 (ny dato) er enda lavere så ville man jo kanskje ha ventet til kl 02:00, om komforten tillater det. Jeg sier ikke at man kan usette alt forbruk som i det eksempelet, men hos meg kan jeg det på veldig mye

 

Så hva er jeg på jakt etter?

  • En template sensor som inneholder en array med data om "inneværende time og fremover, med tilhørende priser". Man kan jo også tenke seg attributter eller nye sensorer som sier min, max og avg pris i samme periode - altså herfra og fremover.
  • Samme som den over, bare at man her begrenser den til å være herfra og x-antall timer fremover i tid
  • En template sensor hvor man f.eks sier "Gi meg klokkeslettet for starten på den billigste 3-timersperioden mellom f.eks kl 22 og 07:00". Tallet 3 er jo bare et eksempel med tanke på hvor mange timer man trenger bilen plugget i for å lade bilen opp til f.eks 80% ut fra gjeldende SOC.

Er det noen som har gjort lignende betraktninger rundt dette?

 

Og ikke minst, er det noen som såpass kontroll på disse dataene i Nordpool-sensoren som kan hjelpe med å lage slike egne template sensorer i HA?

Endret av Eirek
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutes ago, Eirek said:
  • En template sensor hvor man f.eks sier "Gi meg klokkeslettet for starten på den billigste 3-timersperioden mellom f.eks kl 22 og 07:00". Tallet 3 er jo bare et eksempel med tanke på hvor mange timer man trenger bilen plugget i for å lade bilen opp til f.eks 80% ut fra gjeldende SOC.

Er det noen som har gjort lignende betraktninger rundt dette?

 

Dette ligner på det jeg holder på med akkurat nå.

Jeg lager en Node-RED node som skal kunne brukes for å spare penger på strøm, f.eks. ved å slå av når strømmen er dyrest, eller rettere sagt, når det er mest å spare på det. Jeg planlegger å kunne velge mellom forskjellige strategier her.

Jeg har denne omtrent ferdig, og regner med å publisere den om noen dager, kanskje uker.

 

Jeg sliter litt med Nordpool-sensoren min (se lengre opp), så akkurat nå bruker jeg Tibber-data til dette, men noden skal kunne brukes med en hvilken som helst datakilde som har de nødvendige data.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Otto Paulsen skrev (1 time siden):

 

Dette ligner på det jeg holder på med akkurat nå.

Jeg lager en Node-RED node som skal kunne brukes for å spare penger på strøm, f.eks. ved å slå av når strømmen er dyrest, eller rettere sagt, når det er mest å spare på det. Jeg planlegger å kunne velge mellom forskjellige strategier her.

Jeg har denne omtrent ferdig, og regner med å publisere den om noen dager, kanskje uker.

 

Jeg sliter litt med Nordpool-sensoren min (se lengre opp), så akkurat nå bruker jeg Tibber-data til dette, men noden skal kunne brukes med en hvilken som helst datakilde som har de nødvendige data.


Høres spennende ut. Jeg har masse logikk i Node Red knyttet til "pris-terskler" ut fra dagens priser, men problemet mitt er dette datoskillet som jeg ønsker viske bort. Og også ta bort det som "har vært" fra ligningen

Det blir moro å se hva du kommer opp med på det området 👏

 

Endret av Eirek
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
stigvi skrev (På 23.2.2021 den 8.12):

Når det gjelder VVB så styres den av en esp32 med esphome. Den måler temperatur i topp og i bunn og beregner oppvarmingstid. Og så får den de billigste timene fra HA (som kommer fra Nordpool) og slår på varme kun i de timene.

Varme i gulv: Disse står normalt på hele tiden, men blir pris (inkludert nettleie) større enn 115% av dagens snitt samtidig som en er i en av de 6 dyreste timene, så går varme i gulv i eco. Går prisen over 140% så settes gulvvarme i eco uavhengig av tid. Og til slutt, går prisen over 200% så settes varme i gulv helt av.

For panelovner i stue så settes temperatur ned hvis prisen går over 200%. For prisnivå som er 115% og 140% så må det være noen andre betingelser i tillegg før varmen settes ned. Som regel ønsker en å beholde komforttemperatur i stue.

Panelovn i bod og garasje slås av så snart prisen passerer 115%

Edit: i praksis bruker jeg Nordpool sine fremtidige priser kun til å styre VVB. Nå har jeg en hybridbil og den lades så snart den plugges i kontakten. Strøm er billigere enn bensin så det er 1. prioritet å lade den opp med en gang. Byttes den ut i en elbil så blir det nok endret til å kun lade i de billigste timene.

Hei, jeg er interessert i denne ESP32 -koden, jeg planlegger å ta med Nordpol -pris for hjemmeautomatisering og justere den elektriske tilstedeværelsen via ESP32 og legge til ESP32 modbus TCP -funksjon for å hente strømprisinformasjon for å kontrollere hjemmeautomatisering. Er den ESP32 -koden publisert et sted?

Endret av Apulanta
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.