Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Temp og fuktighetssensor


Anbefalte innlegg

Må få på plass noen flere sensorer for bla. temperatur og luftfuktighet i heimen. Ser at det finnes feks. Cleverio temp/fuktighetssensor til 299 som er z-wave og xiaomi sine på zigbee(som man vel får handla på nett ulike steder billigere enn kjell).

 

Noen tanker om z-wave/zigbee? Ut over de kjente det ene vs det andre på nett, hvordan erfarer folk det i praksis? Dette kommer til å bli brukt med HA som hub og en del sensorer bør kunne gå på batteri av praktiske årsaker. Det favoriserer vel  zigbee, men bor i rekkehus så mengden utstyr som opererer i samme frekvensområde er jo ikke akkurat liten.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har etterkvart ein heil haug med Xiaomi sine (Aqara?). 

Veldig fornøgd med desse, rapporterer temperatur, RH og lufttrykk - den siste har eg ikkje brukt til noko enno. Billig og bra, brukar CR2032 batteri som er billig å kjøpe på nettet, samanlikna med f.eks CR123 som ikkje akkurat er billige. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror de som er z-wave er ganske nye, koster fort en del mer pr stk også og det blir fort litt penger av det når du skal ha en noen.

 

Forsåvidt interessert i kjøleskap også, står -5 og 0 som operating temp på flere, da bør de jo i prinsippet funke i kjøleskapet, med mindre signalet blir for svakt.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

43 minutter siden, chr85 skrev:

Forsåvidt interessert i kjøleskap også, står -5 og 0 som operating temp på flere, da bør de jo i prinsippet funke i kjøleskapet, med mindre signalet blir for svakt.

 

Jeg har Xiaomi Aqara i kjøleskapet. Må bytte batteri 3-4 ganger i året, men ellers greit. :) 

 

Prøvde i fryseren, men batteriet holdt bare 2-4 uker...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, ZoRaC skrev:

Prøvde i fryseren, men batteriet holdt bare 2-4 uker...

Samme erfaring her, men gjaldt det også originalbatteriene hos deg? Innbiller meg at de varte sikkert et år, men at alle andre jeg har prøvd i ettertid bare varer noen få uker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Venin skrev:

Samme erfaring her, men gjaldt det også originalbatteriene hos deg? Innbiller meg at de varte sikkert et år, men at alle andre jeg har prøvd i ettertid bare varer noen få uker.

 

Det originale tror jeg holdt 5-6 mnd. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Evelen skrev:

Mens vi er inne på tremp sensorer. Noen som kan anbefale noe på zigbee for å måte temperatur på innsiden av kjøleskap og fryseskap?

Om du er villig til å bruke NodeMCU/Arduino så har eg bra erfaring med DS18B20-sensorar. Sender data via WiFi (til HomeSeer). Sensorane er av typen vanntette med 1-2 m kabel som du loddar eller skrur på kortet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.