Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Hvordan forhindre sirkulær avhengighet (circular dependency)


ØysteinHJ

Anbefalte innlegg

Jeg har en Sensibo som kontrollerer varmepumpen min.  Og gjennom @Frankis78 sin brilliante Sensibo-plugin har jeg en Change Temperature-device jeg kan sette temperaturen direkte i Sensiboen med.  Men jeg har også en Target Temperature virtuell device som jeg har lagt opp på HSTouch-displayet.  Så når Target Temperature endres, endres også Change Temperature i Sensiboen.  Hensikten er å ta vare på Target Temperature ved senking av temperaturen om natta.  Så når morgenen kommer, settes temperaturen tilbake til det den var kvelden i forveien.

 

Men fruen ønsker av og til å bruke fjernkontrollen til varmepumpen.  Og Sensiboen sender den infoen tilbake til Sensibo-plugin'en og oppdaterer Change Temperature.  Og da ønsker jeg at Target Temperature også skal endres til det Change Temperature ble endret til.

 

Og her melder problemet seg.  På den ene siden endres Change Temperature til det som Target Temperature settes til, samtidig som at Target Temperature endres til det som Change Temperature settes til.   Resultatet er en sirkulær avhengighet som gjør at HomeSeer bare setter den samme temperaturen på Sensiboen igjen og igjen.

 

Er ute etter en idé til hvordan å forhindre dette.  Går det an å legge inn i eventen som overvåker Change Temperature at den bare skal trigge dersom Change Temperature endres _og_ det er lenger enn f.eks. 10 sekunder siden Target Temperature var endret?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, ØysteinHJ skrev:

Er ute etter en idé til hvordan å forhindre dette.  Går det an å legge inn i eventen som overvåker Change Temperature at den bare skal trigge dersom Change Temperature endres _og_ det er lenger enn f.eks. 10 sekunder siden Target Temperature var endret?

 

Ja :) 

Med Easy Trigger kan du det:

AA3BE566-F99E-4627-8ECB-D863538ED2F9.thumb.jpeg.616d086c46a0e18bd01b5a3468ab29f1.jpeg

 

Alternativt kan du si at den bare skal trigge om to devicer har ulik verdi. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er i litt samme båt selv - akkurat kjøpt Danfoss termostater og de skal jeg bruke til å justere «target temperature» i SDJ-VSTAT. Her skal det også gå andre veien, at termostaten henter ny temp når VSTAT endres. Da ser det ut til at å sjekke for ulikhet med ET er trikset da. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.