Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!
  • 0

Pusse opp gammelt rekkehus


Martin_B

Spørsmål

Hei, 

Ganske fersk i hjemme automasjons verden. Men ikke helt ny i automasjons verden. 
Vi er et ungt par som skal pusse opp et rekkehus. Vi tenker da å oppfylle drømmen om et hus der det elektriske er automatisert og enkelt lar seg styre via app og brytere/dimmere rundt i huset. 

Programmering av systemet er ikke noe problem, da jeg har programmert litt tidligere. 
Men trenger tips til alt fra styringsenhet til forskjellige spotter, dimmere, relé osv. 
Vi skal bytte ut sikringsskap og legge opp en del nytt av det elektriske, så mulighetene er mange. 

Planen er å kunne styre prosessene rundt oppvarming, lys, adgangskontroll i forskjellige soner. 
Ønsket funksjonalitet: 
- Kunne fjernstyre tilgang til ytterdør

- Kunne legge inn timeplanen vår slik at systemet selv kan styre lys, kaffetrakter, varme av seg selv

- Kunne sjekke at alle elektriske apparater er avslått selvom man er reist vekk

- Kunne styre hovedkran

- Kunne detektere vannlekkasjer, brann osv

- osv osv  

Tar imot alle tips 

Endret av Martin_B
Lagt til litt flere punkter
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 svar til spørsmålet

Anbefalte innlegg

  • 0
12 timer siden, Martin_B skrev:

Vi tenker da å oppfylle drømmen om et hus der det elektriske er automatisert og enkelt lar seg styre via app og brytere/dimmere rundt i huset. 

Veldig bra! 

 

Det bemerkes at "enkel styring ved app" er en drøm som man har til man har forsøkt det. Dessverre er det også den som markedsføres. Det er ikke "vanskelig" å styre noe med app, men det er tidkrevende. Det er bedre med brytere og kontrollpaneler, men det aller beste er automasjon. :) 

Mener jeg. ;) 

 

Hele lista di er gjennomførbar på mange måter. Du kan f.eks. prøve Home Assistant. Home Assistant har den fordelen at det er open source og dermed gratis, men jeg slår som alltid et slag for HomeSeer. HomeSeer kan gjøres så avansert som du bare vil, men uten fikling og feiling med konfigurasjonsfiler, og oppdateringer ødelegger særdeles sjeldent (aldri?) eksisterende funksjonalitet. 

 

Du kan jo "smug-lese" HomeSeer-skolen del 7 som handler om automasjon.

 

Det er imidlertid et punkt du må sjekke litt rundt før du fortsetter:

12 timer siden, Martin_B skrev:

Kunne fjernstyre tilgang til ytterdør

Her ville jeg anbefale f.eks. IDlock 150. Men hvis rekkehuset er en del av et borettslag kan det være at det er regler for "endring av utseende på utvendige fasader og bygningselementer" (ja, jeg har vært leder for et borettslag).

 

Verdt å sjekke før du går på en smell. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
47 minutter siden, Moskus skrev:

Det er imidlertid et punkt du må sjekke litt rundt før du fortsetter:

Her ville jeg anbefale f.eks. IDlock 150. Men hvis rekkehuset er en del av et borettslag kan det være at det er regler for "endring av utseende på utvendige fasader og bygningselementer" (ja, jeg har vært leder for et borettslag).

 

Verdt å sjekke før du går på en smell. ;)

Vi har hatt 2 stk Danalock v3 i drift ei heil stund, og det fungerer tipp topp. Fordelen med den er at du kun erstattar "innedelen" av låsen med ein ny modul - låsekasse og det som er synleg utanfrå forblir akkurat som før.

 

Ellers er eg enig med @Moskus at HomeSeer er verdt å sjå på. Eg gjekk for dette (litt skeptisk) etter innspel frå HS-kongen her på forumet, og har i grunn aldri kikka tilbake ;) Her kan du gjere det akkurat så enkelt eller avansert du vil. Og du vil nok først og fremst automatisere ting framfor å styre frå ein app, og begge deler gjer HomeSeer veldig bra.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
På 21.8.2019 den 8.54, Moskus skrev:

Veldig bra! 

 

Det bemerkes at "enkel styring ved app" er en drøm som man har til man har forsøkt det. Dessverre er det også den som markedsføres. Det er ikke "vanskelig" å styre noe med app, men det er tidkrevende. Det er bedre med brytere og kontrollpaneler, men det aller beste er automasjon. :) 

Mener jeg. ;) 

 

Hele lista di er gjennomførbar på mange måter. Du kan f.eks. prøve Home Assistant. Home Assistant har den fordelen at det er open source og dermed gratis, men jeg slår som alltid et slag for HomeSeer. HomeSeer kan gjøres så avansert som du bare vil, men uten fikling og feiling med konfigurasjonsfiler, og oppdateringer ødelegger særdeles sjeldent (aldri?) eksisterende funksjonalitet. 

 

Du kan jo "smug-lese" HomeSeer-skolen del 7 som handler om automasjon.

 

Det er imidlertid et punkt du må sjekke litt rundt før du fortsetter:

Her ville jeg anbefale f.eks. IDlock 150. Men hvis rekkehuset er en del av et borettslag kan det være at det er regler for "endring av utseende på utvendige fasader og bygningselementer" (ja, jeg har vært leder for et borettslag).

 

Verdt å sjekke før du går på en smell. ;)


Akkurat programmeringen av appen er jeg ikke så bekymret for, den skal jeg klare å få til å bli ca slik jeg ønsker.  

Ønsker at systemet skal være enklest mulig å vedlikeholde, da med tanke på at huset skal selges ved en seinere anledning.

Har sett litt på både HomeSeer og på Homey sin løsning. Mulig noen kan fortelle både fordeler og ulemper med begge? 
Ser på HomeSeer så kan man velge å enten kjøpe lisens eller å kjøpe Hub. Fordeler og ulemper med begge her også mottas med takk. 


Angående dørlåsen så har du nok rett at det må sjekkes opp med borettslaget, men ut fra det jeg har sett i gaten så har flere boliger Yale Doorman. Vil da tro at det ikke er noe problem, men må nok avklares med styret før installasjon.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
8 timer siden, Martin_B skrev:

Har sett litt på både HomeSeer og på Homey sin løsning. Mulig noen kan fortelle både fordeler og ulemper med begge? 
Ser på HomeSeer så kan man velge å enten kjøpe lisens eller å kjøpe Hub. Fordeler og ulemper med begge her også mottas med takk. 

Som med så mye annet er det nok aller mest snakk om smak og behag. Jeg har alltid kjørt HomeSeer på en PC fordi jeg gjør såpass mye at jeg trenger datakraften, noe Homey kan komme til kort med av og til. Men det kan også den minste HomeSeer-hub'en som er basert på Raspberry Pi.

 

Når det er sagt har jeg tilgode å oppleve at Zee2 (dvs HomeSeers Raspberry Pi-hub) er for svak til "vanlige installasjoner", noe min egen sannsynligvis ikke kan regnes som lenger. Satte nettopp opp en i en enebolig, hvor det er ca. 60 noder i Z-wave-nettverket, med masse bruk av Dimmer2 og HeatIt termostater (vannbåren varme med Z-Water), og det går helt fint uten problemer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Har hatt homey i nesten ett år nå å er greit fornøyd, kjøpte desverre før pro kom. Regner med at iløpet av de neste årene så kommer de mye nytt innen hjemmeautomasjon og da frykter jeg at homey og homey pro har manglende kapasitet.

 

Når min homey streiker blir det homeseer neste pga mulighetene til utvidelse for framtiden.Screenshot_20190823_164456.thumb.jpg.6f0c679513957399d7e579ed2e18bbba.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Takk for alle svar! 
Valget falt til slutt på HomeSeer, så nå begynner planleggingen for hvilke sensorer, brytere, reléer osv som skal kjøpes inn.

Kjøp av lisens blir gjort når det blir salg i november eventuelt hvis det er noen som selger lisens til en grei pris før det.

Vi overtar nye huset i ettermiddag, og har planlagt oppussing av bad og vaskerom før vi flytter inn. Derfor har vi litt tid på planlegging og innkjøp av diverse utstyr vi trenger.

Vi ønsker som sagt å styre elektrisk oppvarming, da vi må kjøpe inn panelovner så kom gjerne med tips om det er noen som er lettere å styre enn andre.

Må finne gode løsninger på å styre lys. Det er ingen spotter i huset per tid, så alle lyskilder er halogen eller glødelamper.

Vi kommer nok til å bytte ut mye av det elektriske anlegget. Men på grunn av at vi ikke kommer til å totalrenovere huset, så blir det lagt minimalt med nye rør. Vurderer derfor å bytte til ELKO brytere og dimmere. Vet at det er dyrere enn mye annet, men estetisk ser de mye bedre ut etter min mening og det vil gjøre det lettere for gjester og andre å kunne overstyre lys.


Ny dørlås blir mest sannsynlig kjøpt inn etter å ha snakket med styret i borettslaget, vil tro det skal gå fint da andre enheter har Yale Doorman.

Værstasjon står på ønskelisten. Ser at Netatmo er utbredt. Hvordan er det å integrere den i HomeSeer?

 

Innvendige persienner er under vurdering, samt rullegardiner til soverom. Tips her mottas med stor takknemlighet!

Skal som sagt pusse opp badet og vaskerom, derfor blir det jo arbeid på VVS og muligheter for å legge inn elektrisk styrt aktuator rett bak hovedstoppekran. Tips til aktuatorer en til gunstig pris av høy kvalitet mottas med takk. ?  

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
2 minutter siden, Martin_B skrev:

Værstasjon står på ønskelisten. Ser at Netatmo er utbredt. Hvordan er det å integrere den i HomeSeer?

 

Finnes en egen (dyr) plugin. Ellers har jeg lagt ut et gratis alternativ på forumet her (om du kjører Linux). :) 

 

Ellers kan Ecowitt være et alternativ?

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
25 minutes ago, Martin_B said:

Må finne gode løsninger på å styre lys. Det er ingen spotter i huset per tid, så alle lyskilder er halogen eller glødelamper.

25 minutes ago, Martin_B said:

Vi kommer nok til å bytte ut mye av det elektriske anlegget. Men på grunn av at vi ikke kommer til å totalrenovere huset, så blir det lagt minimalt med nye rør. Vurderer derfor å bytte til ELKO brytere og dimmere. Vet at det er dyrere enn mye annet, men estetisk ser de mye bedre ut etter min mening og det vil gjøre det lettere for gjester og andre å kunne overstyre lys.

Helt enig i fordelene ved å kunne overstyre lys på "vanlig måte". Om dere ønsker å holde det så tradisjonelt som mulig så mener jeg at alle former for "smart pærer" utgår da disse i liten grad er forenelige med forankoblede vanlige brytere og HELT uforenelige med vanlige "vri-dimmere".

Den beste, og sikkert dyreste løsningen, ser jeg for meg blir Elko (plus) GLED 316 RF-dimmere foran lyskilder som skal dimmes og "en-eller-annen" z-wave/zigbee bryter-pille montert bak Elko (plus) brytere foran lyskilder som kun skal av/på. Eneste forskjellen fra tradisjonell betjening blir da at av/på bryterne må pomonteres en fjer slik at de blir impulsbrytere. Alt lys vil da selvfølgelig være kontrollerbart fra smarthuset.

 

Og ikke minst gratulerer med nytt hus! :) 

Endret av Hillmar
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
2 minutter siden, Hillmar skrev:

Helt enig i fordelene ved å kunne overstyre lys på "vanlig måte". Om dere ønsker å holde det så tradisjonelt som mulig så mener jeg at alle former for "smart pærer" utgår da disse i liten grad er forenelige med forankoblede vanlige brytere og HELT uforenelige med vanlige "vri-dimmere".

Den beste, og sikkert dyreste løsningen, ser jeg for meg blir Elko (plus) GLED 316 RF-dimmere foran lyskilder som skal dimmes og "en-eller-annen" z-wave/zigbee bryter-pille montert bak Elko (plus) brytere foran lyskilder som kun skal av/på. Eneste forskjellen fra tradisjonell betjening blir da at av/på bryterne må pomonteres en fjer slik at de blir impulsbrytere. Alt lys vil da selvfølgelig være kontrollerbart fra smarthuset.


Såkalte "smart pærer" er ikke veldig interessant å benytte, blir fort dyrt i lengden og kjedelig at alle events og prosesser blir gjort ugyldig fordi noen har skrudd av bryteren. 
Har heldigvis muligheten for å få litt bedre pris på Elko brytere og dimmere, så tror det blir investert i noen av dem. Det ligger vel en guide her på forumet for å kommunisere mellom HomeSeer og Elko brytere. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Svar på spørsmålet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.