Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Rullegarding fra Ikea nå tilgjengelig


Anbefalte innlegg

3 timer siden, JohnMartin skrev:

Ja, det kan jeg skrive under på.

Det er dyrt. Men dobbel plissé vil uansett se mye bedre ut enn en rullegardin fra Ikea. ;)

 

Det blir nok et par Ikea-gardiner, men ikke nødvendigvis på de største, mest iøyenfallende vinduene....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

44 minutes ago, Moskus said:

Det er dyrt. Men dobbel plissé vil uansett se mye bedre ut enn en rullegardin fra Ikea. ;)

 

Det blir nok et par Ikea-gardiner, men ikke nødvendigvis på de største, mest iøyenfallende vinduene....

 

Nei, det var konklusjonen vår også.

Blir vel Ikea på soverommene tenker jeg, hvis det viser seg at det er mulig å modifisere lengden.


Ble Luxaflex på stue/kjøkken, som er godt synlig fra både innside og utside. 

Mangler bare å få de inn i Homeseer nå :P 


 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En liten oppdatering:

Da fungerer også den medfølgende fjernkontrollen.
Jeg måtte installere Beta V2_05_67, samt installere deconz_dev med 3 "post-67" commits (som beskrevet her https://github.com/dresden-elektronik/deconz-rest-plugin/blob/master/README.md)

 

Not for the faint-hearted!

 

Deretter kunne jeg inkludere fjernkontollen på nytt, og nå lager den riktig gruppe og parer fjernkontroll og gardin.

Den lager dog ikke en skikkelig device i HomeSeer så det ser ikke ut til at den kan brukes til noe annet enn akkurat å styre gardina, om da ikke det også kan lures til på noe vis.
Men det er uansett ikke noe issue for min del.

Men igjen - om du ikke liker å rote rundt med google og finlese git-tråder, så _kan_ det være en ide å vente til alt dette blir inkludert slik at du slipper å kompilere selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 29.8.2019 den 22.00, JohnMartin skrev:

 

Nei, det var konklusjonen vår også.

Blir vel Ikea på soverommene tenker jeg, hvis det viser seg at det er mulig å modifisere lengden.


Ble Luxaflex på stue/kjøkken, som er godt synlig fra både innside og utside. 

Mangler bare å få de inn i Homeseer nå :P 


 

 

Du trenger ikke å modifisere lengden.

Du programerer/lagrer hvor rullegardinen skal stoppe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, mr.rs4 skrev:

Det er gode erfaringer med IKEA gardinene og Homeseer?

 

Jeg har en av de lystette på soverommet, og i går ankom en av de som ikke er lystette og skal monteres på kjøkkenet i løpet av helga. Jeg tenkte å ha på syua også, men de er jo ikke akkurat noe smykke...
Men det er jo bare smak og behag ?

Nå det gjelder inkludering i HomeSeer så var det litt knotete med den første. Jeg bruker deCONZ, og der var den ikke helt inkludert da jeg fikk den første gardinen. Derfor litt knoting, men nå fungerer den flott. Den går opp og ned som den skal, og er lett å inkludere i eventer. Det var først og fremst den medfølgende trykknappen som var litt ekkel å få inn i systemet, men med hjelp fra forumet så ordnet det seg.
Det kommer jo også litt lyd når motoren går - det kan være greit å tenke på om du skal ha de på soverommet.

 

Men med siste release av DeConz så akl alt dette være løst. Det har jeg ikke testet ennå.

Endret av HSv
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, ZoRaC skrev:

 

Conbee/RasBee sammen med deCONZ/ JowiHue. 


Noen som får status på batteriet ?
Får heller ikke status på posisjon. Men kan kjøre gardinen 30% ned med slideren..

Noen mulighet til å få tilbakemelding på batteri og posisjon ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Fjaeran skrev:


Noen som får status på batteriet ?
Får heller ikke status på posisjon. Men kan kjøre gardinen 30% ned med slideren..

Noen mulighet til å få tilbakemelding på batteri og posisjon ?


Versjon .69? Paret mens du hadde den versjonen?

Lagt til via Phoscon?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Fjaeran skrev:


Noen som får status på batteriet ?
Får heller ikke status på posisjon. Men kan kjøre gardinen 30% ned med slideren..

Noen mulighet til å få tilbakemelding på batteri og posisjon ?

 

Se på denne posten for å få status på posisjon:

https://github.com/dresden-elektronik/deconz-rest-plugin/issues/1121#issuecomment-524617659 

Om du har .69 som ZoRaC sier, så skal det skje av seg selv men det kan ta litt tid. Jeg ventet i mange dager og det skjedde ennå ikke så jeg fikset det manuelt som beskrevet.

 

Ett eller annet sted i den samme tråden står det også at batteri ikke blir rapportert, men at du kan se det i deConz

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 30.8.2019 den 0.22, HSv skrev:

En liten oppdatering:

Da fungerer også den medfølgende fjernkontrollen.
Jeg måtte installere Beta V2_05_67, samt installere deconz_dev med 3 "post-67" commits (som beskrevet her https://github.com/dresden-elektronik/deconz-rest-plugin/blob/master/README.md)

 

Not for the faint-hearted!

 

Deretter kunne jeg inkludere fjernkontollen på nytt, og nå lager den riktig gruppe og parer fjernkontroll og gardin.

Den lager dog ikke en skikkelig device i HomeSeer så det ser ikke ut til at den kan brukes til noe annet enn akkurat å styre gardina, om da ikke det også kan lures til på noe vis.
Men det er uansett ikke noe issue for min del.

Men igjen - om du ikke liker å rote rundt med google og finlese git-tråder, så _kan_ det være en ide å vente til alt dette blir inkludert slik at du slipper å kompilere selv.

Funka koblinga mellom HS3 og DeConz fint for deg etterpå?
Jeg gjorde akkurat samme øvelse, dog er 2_05_69 kommet nå, så jeg installerte den.

Jowihue får forbindelse med DeConz, men får ikke styrt noe som helst, så inkludering av Fyrtur ble satt litt på vent..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, bjwanvik skrev:

Funka koblinga mellom HS3 og DeConz fint for deg etterpå?
Jeg gjorde akkurat samme øvelse, dog er 2_05_69 kommet nå, så jeg installerte den.

Jowihue får forbindelse med DeConz, men får ikke styrt noe som helst, så inkludering av Fyrtur ble satt litt på vent..

Jeg bruker også ..69 nå

Under "Plug-ins -> JowiHue -> Bridge Maintenance -> Lights on Bridge" så kan jeg se mine to rullegardiner. Disse finner jeg også igjen som devicer i Device Management.

 

Alt dette skjedde helt automagisk med den siste jeg inkluderte - etter at de kloke hodene var ferdig med å lage support for dem. Det eneste jeg trengte å gjøre var å manuelt legge inn kobling for status på posisjon (men det er uansett ikke viktig for å få de til å fungere)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Då har eg fått ei Kadrilj gardin på plass, styrer i HomeSeer via JowiHue og deCONZ. Dukkar opp som dimbart lys, der 0% er oppe og 100% er nede. Ser bra ut så langt. :)

Fjernkontrollen har eg foreløpig ikkje fått på plass, men styrer uansett via events. 

Repeateren ser ut til å vere overflødig, er det nokon som har forslag til bruksområde for denne? Er det slik at denne etter kvart vil "meshe" seg med resten av nettverket, eller vil den kun forlenge rekkevidda til fjernkontrollen (ev. andre ting) når dei er para opp mot denne?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, bjornepappa skrev:

Repeateren ser ut til å vere overflødig, er det nokon som har forslag til bruksområde for denne?

Jeg satte repeateren i kjelleren - der  har jeg slitt med å få oppdateringer fra noen Qubino-sensorer. Etterhvert knyttet sensorene seg til repeateren, og det fungerer mye bedre nå.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.