Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Danalock V3 Zigbee


thbo

Anbefalte innlegg

Noen som har klart å koble dette til et zigbee-system?

 

Håper på støtte i Deconz/Phoscon for min Conbee USB stick snart slik at jeg kan automatisere låsen i Node-red/Homebridge snart.

 

Inntil da er det visst mulig å la den joine i Deconz GUI uten at det er offisiell støtte og kontrollere den via REST APIet men får den ikke til å joine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

JObber med det samme. Det virker som den joiner nettverket, men ingenting synes i phoscon web gui. Jeg kjører via docker så ser ikke deocnz gui., 

 

Jeg ser den joiner nettverket ved at at neste gang jeg trykker på pinhullet i Danalocken så blinker den kun to ganger. Tar det som at den joiner første gangen, og neste gangen fjerner den seg fra nettverket. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

La merke til det samme. Men jeg kjører også Deconz headless. Prøvde å starte GUI-en likevel men da ble liksom alt reset og det tok så lang tid før alt jeg har oppdaterer seg. Og kunne heller ikke se noe som lignet på Danalock (men vet ikke helt).

Jeg vet det er støtte for Danalock-clusteret i Deconz (fra 2018) men ikke støtte i phoscon eller direkte støtte i Rest API tror jeg. Men så noen som hadde fått den til å joine og manipulerte den via rå kommandoer i REST API.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Hei!!

Så det og tenkte å nå ut til deg[emoji3] Dritbra!

Vet du om den funker med andre lys samtidig nå?

Er det bare å erstatte rest-API-tillegget og restarte?

Får ikke Danalocken min til å dukke opp i Deconz jeg (tror jeg). Har klikket i hullet på låsen og den blinker nå bare en gang hver gang?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Deconz gui trykker du på join network og velger 60 sek og så set knappen. 
 

Nå har du 60 sek til å trykker på Danalock og få den til å begynne å blinke grønt. 
 

Har ikke fått sjekket med andre lys, men alt av sensorer osv. Fungerer bra. Forhåpentligvis skal det bare være å bytte ut plugin. Må bare sjekke at du har samme versjon av deCONZ som meg. 

Endret av arnerek
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, for jeg har gjort det for å joine men kunne ikke se Danalocken i GUIet. Det var riktignok noen ukjente der. Men kan hende det er i orden da siden det vel ikke er mer å gjøre i GUIet?

Skal sjekke Deconz-versjon senere i dag og prøve evt.

Blir stas om zigbee-delen av den endelig kommer i bruk![emoji3]


Sent from my iPhone using Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok. Erstattet filene. Nå fikk jeg endelig Danalocken til å joine. Så var det helt tomt cluster og jeg oppdaget at general.xml-en min hadde en tom linje først. Rettet det og så ser jeg clusteret også. Klarte å låse og åpne via attributtene i Deconz-GUI, men selv om jeg klikker Read Node Descriptor dukker den aldri opp i Phoscon! Noen ide? Så nærme.....

Endret av thbo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker, det funka.

Problemet mitt er bare at jeg kjører Deconz minimal/ headless, så jeg stopper den servicen, starter opp GUI (Deconz fra commandline) og trykker på read node descriptor mens jeg søker i Phoscon og Danalock dukker opp i Phoscon/REST API.

Så lukker jeg GUI og starter opp vanlig Deconz service igjen, og når jeg så sjekker Phoscon mangler Danalock og dukker heller ikke opp ved søk. Alle lys og sensorer ellers finnes både i Phoscon ved Deconz minimal service, OG Phoscon ved Deconz GUI fra commandline. Merkelig.

Ga opp og leser og styrer Danalock via Telnet i Node-Red til Deconz CLI plugin inntil jeg får det i orden, men hadde vært enklere å hatt Danalock tilgjengelig i Phoscon/REST API.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er inne på noe tror jeg.

Jeg merket at det tok litt tid for å få låsen til å bli oppdaget i Deconz. Det hjalp for meg å vente et minutt etter oppstart og så fysisk åpne låsen og lukke igjen for å fremskynde at den sendte beskjed.

Jeg kjører Deconz med GUI men jeg skal teste som service når jeg kommer hjem.


Sent from my iPhone using Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brukerfeil med dobbelt betydning her. Det hjalp å skifte til samme bruker som den headlesse servicen bruker når jeg byttet til GUI-et. Nå har jeg den i Phoscon.

Men får ikke låst/åpnet den der? Og status er det på «on: false/true»? Bare false der. Henter det inn i node-red via Deconz-noder men melder bare false. Får styrt den fra Deconz-noder i Node-red da...


Sent from my iPhone using Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, effektuering av tilstandsendring (låse/åpne) funker, men jeg får ikke rett status meldt via REST API.

 

Tror kanskje jeg ikke har klart bindingen i Deconz GUI. Hva skal det nøyaktig stå i bind drop box ? Må man restarte noe etterpå ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rest API skal opprette bindings selv, så jeg har ikke gjort noe i Deconz.

Kunne du startet Deconz med kommandoen deconz —dbg-info=1 og sett hva som står der? (Merk to bindestrek etter hverandre før dbg...) Jeg har lagt igjen noen debug kommentarer der som kan hjelpe til å feilsøke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, da får jeg prøve debug senere. Misforstod ebaauws kommentar om du hadde husket bindings på github da. Er så rart at aksjoner virker men ikke status på min installasjon. Det gjelder ikke andre enheter.


Sent from my iPhone using Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.