Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!
  • 0

Enkel ledningsløs bryter for lys


Plexirock

Spørsmål

Kjæresten og jeg holder på med renovering av en leiligheten og må i den forbindelsen oppdatere en del av belysningen. Planen var starte i det små og å bygge på etterhvert.  Først ut var en enkel fjernstyring av ett lys med to enkle brytere - fastmontert, men ikke ledning trukket mellom dem. Det eneste jeg finner av enkle brytere, derimot, er Nexa fra Clas Ohlson, som jeg skjønner ikke har det beste ryktet her på bruket? Hva er de faktiske svakhetene til Nexa? Og er det noen veldig enkle alternativer, som kanskje er bedre egnet for et utvidet system etterhvert som vi jobber oss videre inn i leiligheten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 svar til spørsmålet

Anbefalte innlegg

  • 0

Nexa (som i 433MHz-versjonen, de har nå i de siste ukene startet med Z-wave også av en eller annen merkelig grunn) er enkelt, veldig enkelt.

 

De største ulempene er at det ikke er toveis-kommunikasjon mellom sender og mottaker. Sender vet altså ikke, og bryr seg heller ikke om signalet har kommet frem eller ei. Jeg bruker derimot masse 433Mhz-teknologi. Men kun som tillegg, ikke som primær-teknologi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Jeg kan svare litt basert på mine erfaringer. Hva du bør gjøre kommer egentlig an på dine ambisjoner. Vil du kun skru av og på et lys trådløst eller vil du bygge deg opp til et fullverdig smarthus. Jeg vil tro at for nesten alle gærningene her inne startet det med å styre et lys trådløst for så å balle på seg. 

Nexabryter med nexadimmer/relé fungerer glimrende hvis forholdene er gode. F. eks bryter og dimmer i samme rom uten vegger i mellom. Blir det for mange hindringer for radiosignalet vil du oppleve at ingenting skjer når du vil skru av lyset og det er irriterende. Så svakheten til nexa er at bryteren sender et signal men får ingen bekreftelse på at signalet kom frem.

Jeg bruker selv litt nexabrytere som scenetriggere og de fungerer hver gang, men da er de i samme rom som min mottaker.

 

Når du snakker om et utvidet system etterhvert som du jobber deg gjennom leiligheten er ikke Nexa veien å gå. Skal du ha et pålitelig system som bare blir bedre etterhvert som du utvider det er z wave det som gjelder. Mer om dette finner du masse om på dette forumet.  ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Har kjøpt inn noen Nodon zwave-brytere, men har ikke bygget så mye erfaring på dem enda.

https://www.intin.no/produkt/nodon-wall-switch/

Fikk akkurat koblet opp 1 i går kveld. Det gikk veldig greit.

Den bygger ikke ut mer på veggen enn en vanlig lysbryter, selv om det ikke er noen boks i veggen.

 

Kjører den gjennom HomeSeer (HomeTroller SEL).

Mener det også stod at den kunne kobles direkte til kontroller, uten gateway.

Endret av BME
Tilleggsinfo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Jeg kjører mot gateway og det er vel og det som er anbefalt i bruksanvisningen. 

Må stort sett trykke litt på dem for å vekke dem under innlegging i gateway, av og til kjøre Reagan og så vekke de.

Deretter har de fungert fint for min del.

 

Men, har nå 1 jeg sliter litt med etter at ungan fikk resatt den.

(Det synes jeg det er litt for lett å gjøre med dem.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
49 minutes ago, Trash2000 said:

Min erfaring er at det må trykkes 15-20 ganger på Nodon-bryteren før den "våkner" og gjør som den skal.

Jeg har flere av denne typen Nodon bryter. Min erfaring er samme. Må ofte trykke flere ganger for å vekke den.

Mine er koplet mot controller. Hometroller Zee S2 og SEL pro

Dette skjer som oftest om jeg ikke har benyttet bryteren på noen dager. F.eks i ei hytte, hvor det kan være lenge mellom hver gang det skjer noe. Der "henger" bryteren konsekvent inntil jeg får aktivert lysene med f.eks App'en eller annen Scene trigger. Om lyset (som jeg styrer) blir tent på annen måte, virker det som om Nodon er mer responsiv etter dette. 

Dette gjør at jeg lurer på å skifte til andre batteridrevne veggbrytere. Har noen andre samme erfaring, eller tips på tilsvarende brytere som er batteridrevne ?

 

Det å trykke 15-20 ganger er mye. Jeg ser at om jeg trykker flere ganger (4-5), og det ikke skjer noe, så virker det som om controlleren får en kraftig lugg/heng i alt den skal gjøre. Etterslep på trykkingen virker det som. Og controlleren melder feil i logen.

 

Dette er vel nesten som med printeren. Virker det ikke å printe en gang, så prøv 10 ganger til... :)

 

 

Endret av Ronny
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

https://forums.homeseer.com/showthread.php?t=190443

 

Flere med samme erfaring. Skifter batterimerke. Kan det stemme...?

 

Nodon answered my support call, their advise was to try a different brand of battery, like Varta, Duracell etc. SOLVED! (using Duracell) biggrin.gif
I was using Ansmann batteries, I changed them about 4 months ago (I already had problems at the time, probably due to empty batteries), the battery check on the Nodon checked out ok, but there probably is a small difference in voltage. Both wall transmitters function as before again.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Svar på spørsmålet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.