Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

HAN signalnivå AIDON 6540


Anbefalte innlegg

Eg gjorde ein kjapp test med PICOSOPE mot ein AIDON 6540 AMS målar for å sjå om det var data på HAN interface.

Det ser det ut til å vere men eg stussar på signalnivå.

Iflg spec frå feks NEK (https://www.nek.no/wp-content/uploads/2018/10/AMS-HAN-Port-Smart-Hus-og-Smart-Bygg-Gjør-det-selv-og-Pilotprosjekter-ver-1.16.pdf) så er Vmark/Vspace hhv 36 og 24 volt.

Eg måler 12  og 24 volt. Differansen er altså den samme, 12V. Eg har kun brukt ei probe med jord kopla til den eine MBus leiaren og proba med x10 demping til den andre.

Det ser ut som på bilde:

TinyTake22-08-2019-11-52-38_637020644640774218.png

Kan dette stemme eller er det simpelten måleteknisk feil ?

(Eg får prøve å snu leiarane, bruke 2 prober og jord mot jord i skapet.)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oppdatering:

* Bytte av polaritet gir samme resultat men på negativ side av skala.

* 2 prober gir same resultat ved differasne mellom kanalar.

* Jording gir masse 50Hz støy.

 

Alt dette gir mening basert på første post.

Som du sikkert har konkludert med nå, så er pinne 2 i RJ45/8P8C-kontakten jord, akkurat som beskrevet i

https://www.nek.no/wp-content/uploads/2019/02/Aidon-HAN-Interface-Description-v11A-ID-34331.pdf

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg gjorde ein kjapp test med PICOSOPE mot ein AIDON 6540 AMS målar for å sjå om det var data på HAN interface.
Det ser det ut til å vere men eg stussar på signalnivå.
Iflg spec frå feks NEK (https://www.nek.no/wp-content/uploads/2018/10/AMS-HAN-Port-Smart-Hus-og-Smart-Bygg-Gjør-det-selv-og-Pilotprosjekter-ver-1.16.pdf) så er Vmark/Vspace hhv 36 og 24 volt.
Eg måler 12  og 24 volt. Differansen er altså den samme, 12V. Eg har kun brukt ei probe med jord kopla til den eine MBus leiaren og proba med x10 demping til den andre.
Det ser ut som på bilde:
ac96e4?filename=1566467666267_TinyTake22-08-2019-11-52-38_637020644640774218.png&&type=attachment&&&&salt=MzcxODQyMV8xMTMxMDgyMA&return_original_image=true
Kan dette stemme eller er det simpelten måleteknisk feil ?
(Eg får prøve å snu leiarane, bruke 2 prober og jord mot jord i skapet.)
 
Kan det være forskjell avhengig av om en "slave" er tilkoplet eller ikke?

Betyr dette at 36/24V ikke er et krav? Det må vel i såfall være en nedre grense.

Sent fra min EVA-L09 via Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 24/08/2019 at 20:06, getty24 said:

Betyr dette at 36/24V ikke er et krav? Det må vel i såfall være en nedre grense.

I følge

http://www.m-bus.com/mbusdoc/md4.php

er minimumskravet "the bus voltage in the Space state must at no point in a segment fall below 12 V, because of the remote powering of the slaves"  når du tar høyde for tap i kabling, forbruk i slaver  osv.  Jeg er usikker på hvilke krav NVE egentlig stiller til bussen, men dette er jo åpenbart designet for en enkelt slave og relativet kort kabel.  Så det er godt mulig at det er innafor med 12V der du måler.  Slavene må uansett være forberedt på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I følge
http://www.m-bus.com/mbusdoc/md4.php
er minimumskravet "the bus voltage in the Space state must at no point in a segment fall below 12 V, because of the remote powering of the slaves"  når du tar høyde for tap i kabling, forbruk i slaver  osv.  Jeg er usikker på hvilke krav NVE egentlig stiller til bussen, men dette er jo åpenbart designet for en enkelt slave og relativet kort kabel.  Så det er godt mulig at det er innafor med 12V der du måler.  Slavene må uansett være forberedt på det.
At 24-12V ut fra master er i henhold til standarden virker litt merkelig, men det får man vel ikke svar på uten å lese standarden. Konsekvensene kan være som nevnt, begrenset motstand (lengde) på kabelen, og effekt som kan leveres til drift av slaven. Det er merkelig hvis de som har laget kravene ikke har tatt høyde for en viss motstand (lengde) i kabelen. Jeg antar at det ikke er et krav at slaven må sitte i sikringsskapet?

Sent fra min EVA-L09 via Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider



Det er merkelig hvis de som har laget kravene ikke har tatt høyde for en viss motstand (lengde) i kabelen. Jeg antar at det ikke er et krav at slaven må sitte i sikringsskapet?

Sent fra min EVA-L09 via Tapatalk


For eit anlegg med 160 leiligheter foreslår vi nettopp dette, legge cat5 kabel frå nye AMS til svakstrømstavle og montere industriell HAN til M-Bus gateway (PiiGAB PI900S) der i nærheten av PLS, etc med 24VDC forsyning. Anlegget hadde M-Bus seriemålarar før AMS og ønsker samme opplegg. Distanse kan derfor vere eit tema, men det går nok bra i dette tilfellet.


Sent fra min SM-G960F via Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
On 26/08/2019 at 15:18, getty24 said:

Det er merkelig hvis de som har laget kravene ikke har tatt høyde for en viss motstand (lengde) i kabelen. Jeg antar at det ikke er et krav at slaven må sitte i sikringsskapet?

Sent fra min EVA-L09 via Tapatalk
 

Iht standarden skal det vel være (minst) 200 ohm motstand på hver leder inn i slaven. Max strøm er da 24/400=60 mA. Du skal ha ekstremt lang eller dårlig kabel før det blir et problem rent resistivt. Kapasitive og induktive effekter i lang kabel vil "runde av" datapulsene, men med så mye som 12V mellom lavt og høyt signalnivå, samt lav datarate (lange pulser), er ikke dette et problem før kablene blir svært lange.
På hukommelsen mener jeg M-bus standarden tillater 500 m kabellengde (må evt slå det opp).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.