Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!
  • 0

Nytt hus


aoeriksen

Spørsmål

Hei, har nettop flyttet inn i nytt hus og har lyst å starte å bygge smarthus. Så var det da det evinnelige spørsmålet om hvilket system man skal gå for. Til å begynne med tenker jeg å starte med lysene, for så å bygge på etterhvert med varmestyring. Jeg har søkt litt å prøvd å finne noe som kunne passe, men blir ikke helt klok i denne store verdenen. 
 

Alle downlights i huset er av typen SG Junistar Gyro 8W 3000K med elko dimmere.

 

Av systemene jeg har sett på så vurderer jeg nå: Fibaro, xComfort, Elko Smart og SG

 

Fibaro systemet virker greit og intuitivt, samt billig. Det jeg ikke er helt sikker på er om Fibaro dimmer 2 vil passe i veggboksen bak Elko dimmeren som er der fra før? I og med at det er bare 3 lys per rekke altså 8w x 3 = 24w så vill ikke dimmer 2 fungere uten fibaro bypass? Hvor er det man kobler til denne bypassen, skal den også plasseres i veggboksen sammens med Dimmer 2? (Bare nyskjerrig skal selvfølgelig få elektriker til å koble). Hva med disse nye Walli dimmerene, trenger disse også bypass? Her er vel problemet egentlig slik jeg forstår det at disse ikke passer i en Elko-ramme? 

xComfort har jo kanskje de beste produktene slik jeg ser det, men dog noe dyrere. Her gjelder vel samme opplegget at en kobler til en aktuator bak dimmeren og ved bruk av en CDAU-01/04 så vil en kunne problemfritt dimme mine SG 8W spotter? Det største problemet her slik jeg ser det er kanskje en noe gammeldags programvare løsning. I huset finnes det ingen windows pc, så da er jo spørsmålet om en må gå til innkjøp av dette for å klare å programmere alle komponentene? 

Elko smart, virker greit og enkelt men absolutt dyrest. Her er det kanskje utvidelsen som bekymrer meg, da det er begrensning på 20(?) dimmere som kan kobles sammen, og så finner jeg lite info om eventuell styring av ovner og varmekabler. 

SG har jeg bare notert meg at har noen dimmere som går på bluethooth, men ikke funnet så mange som har erfaringer med. Her gjelder samme problematikken som ved Elko og utvidelse av systemet. 

Så hva sier ekspertene? :) 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 svar til spørsmålet

Anbefalte innlegg

  • 0
23 minutter siden, aoeriksen skrev:

Fibaro systemet virker greit og intuitivt, samt billig. Det jeg ikke er helt sikker på er om Fibaro dimmer 2 vil passe i veggboksen bak Elko dimmeren som er der fra før?

Dette er veldig enkelt. Du kan ikke benytte eksisterende dimmer (det gjelder forsåvidt ALLE systemer), så du må bytte de ut med brytere.

Evt. vente på HeatIt sin Z-DIM eller bruke en fra Sunricher.

 

26 minutter siden, aoeriksen skrev:

xComfort har jo kanskje de beste produktene slik jeg ser det, men dog noe dyrere.

... og ikke særlig kompatibelt med noe annet. Det gjør at jeg har problemer med å synes det er en god idé.

 

26 minutter siden, aoeriksen skrev:

Elko smart, virker greit og enkelt men absolutt dyrest.

De har "smart" i navnet, men man kan visst sette spørsmål med hvor "smart" man egentlig kan gjøre det. Jeg har ikke prøvd det selv, men det har visse begrensninger. Når det først fungerer skal det visstnok fungere fint.

 

27 minutter siden, aoeriksen skrev:

SG har jeg bare notert meg at har noen dimmere som går på bluethooth, men ikke funnet så mange som har erfaringer med.

Jeg hadde strøket SG nettopp fordi det bruker bluetooth. Det kan ikke brukes til noe annet.

 

 

 

Jeg personlig hadde valgt Z-wave (det har jeg jo gjort selv).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Kan anbefale deg å sjekke Athom Homey, den er veldig enkel å bruke uten å lese en eneste manual. Hvertfall for enkel lysstyring og varmestyring. 

 

Homeseer er også veldig populært, er litt mere å sette seg inn i, men virker som at absolut alle som bruker dette er meget fornøyde. Her har du uendelig me muligheter!

 

Når jeg monterte dimmer 2 så testet jeg alle sonene uten bypass først. Noen virket fint uten men i enkelte soner var der alltid en lyspære som lyste når dimmeren var av. Men har du eletriker på besøk for å montere så er de like greit å få de montert med en gang. 

Bypassen skal foresten kobles parallelt med en lyspære i hver sone.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Svar på spørsmålet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.