Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Fibaro Dimmer 2 funksjonsspørsmål


Olen

Anbefalte innlegg

Er i en prosess med å bytte ut alle brytere i leiligheten med z-wave dimmere og brytere.  Men for å holde konefaktor og gjestevennlighet på et fornuftig nivå tenker jeg at det er viktig at lyset kan skrues av og på også hvis kontrolleren skulle finne på å ta kvelde.

Så bare for å være sikker på at jeg gjør et fornuftig valg:

Hvis en Fibaro Dimmer 2 er montert i henhold til boka, så funker den sånn at hvis den fysiske bryteren skrues av, så skrur den av lyset, men det kan fortsatt skrues på igjen med en z-wave-kommando.

Og omvendt. Hvis bryteren slåes _på_ så skrur lyset seg på, uansett om det er kontakt med z-wave-kontroller eller ikke?

 

Og et tilleggsspørsmål da - hvis bryteren er i "av"-posisjon, og man skrur PÅ lyset med z-wave, så antar jeg at dimmeren ikke har en innebygget arm som vipper opp bryteren. Betyr det at selve lysbryterne også bør (må) byttes ut med noen fjærbelasta greier som står i en nøytral posisjon normalt, og som da kan trykkes "av" og "på" og sender et signal til dimmeren om ønsket tilstand og så spretter tilbake igjen.  Eller kan de gamle, vanlige vippebryterne brukes, og så må man evt. skru litt av og på for å få sync mellom bryterposisjon og faktisk lys-status?

 

 

  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tilbakemeldingen.  Har testmontert en og både kone og barn ser ut til å akseptere at man kan skru både av og på ved å trykke overst på den fjærbelastede bryteren.

 

Da gjenstår det bare å klare å få tak i en elektriker til å montere de 12-13 andre, og "remontere" denne jeg har testa med så jeg får papirer på det (noe som har vist seg å være overraskende vanskelig).

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det vanskelige her er å få tak i en elektriker som vil gjøre jobben.  (Ref annen tråd).  Jeg ønsker ikke å gjøre den selv, nettopp fordi jeg vet at det er (enda) vanskelig(ere) å få en elektriker til å kun fylle ut papirene.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du sendt mail til ulike elektrikere i området, eventuelt lagt ut på Mitt Anbud for å få kontakt med noen?

 

Veldig rart at det skal være vanskelig, jeg var i kontakt med tre lokale elektrikerfirma da jeg skulle ha montert bla. a. Fibaro-dimmere og ingen hadde noen problemer med det. Fibaro begynner å bli ganske gjengs og selges f. eks. hos Elektroimportøren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ringt tre lokale elektrikere.  En ville bare montere Xcomfort (full løsning med controller og whatnot).  En ville bare montere Elko (igjen full pakke) og den tredje har ikke kommet tilbake til meg som han lovte selv etter flere purringer.

Har også lagt ut på Mitt Anbud, og fikk _ett_ svar.  Og de har heller ikke fulgt opp etter at jeg spurte om de ville komme på befaring i forrige uke.

 

Så elektrikere i Osloområdet har det tydeligvis for godt om dagen.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.