Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Hvordan sjekke om man er på oppadgående eller nedadgående kurve


Guahtdim

Anbefalte innlegg

Problemet er som følger:

Jeg overvåker fryser og ønsker å sende en melding i god tid før den har nådd 0 grader. Etter å ha opplevd ett par ganger at fryseren er blitt lukket, men ikke tett med tilsvarende dårlig kjøling så ønsker jeg å kunne varsle meg selv når man er på vei mot 0 grader ett stykke før den har nådd f.eks. -3 grader. 

 

Nå overvåker jeg kun på overstigning av -3 grader, men dette har en tendens å inntreffe lenge etter at jeg har dratt inn til jobb og siden jeg er pendler ett greit stykke (Moss - Oslo) så er det ikke å stikke fra jobben for å sjekke/lukke fryseren.

 

Finnes det noe plugin eller script for å se om temperaturen er på vei opp utenom de vanlige "bølgene" som oppstår mellom hver gang kompressoren slår inn? Eller er dette noe man må "snekre" selv?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan sjekke det med Easy Trigger:

https://forums.homeseer.com/forum/ultilities-plug-ins/utilities-discussion/easytrigger-spud/87539-easy-trigger-plug-in-feature-requests?p=1241500#post1241500

Vanskelig å si om det blir godt nok, for den sjekker jo bare om ny verdi er større eller mindre enn forrige verdi (gjerne da minst f.eks 10% større).

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror du må snekre det selv, men jeg har tenkt på noe slikt jeg også.

 

Du kan f.eks. lagre de 10 siste verdier i en rekke (script som kjører hver gang sensoren har en endring), så ta gjennomsnittet av alle, gjennomsnittet av de første 5 og gjennomsnittet av de siste 5. Hvis snitt_første5 er høyere enn snittet og snitt_siste5 er lavere enn snittet så synker temperaturen. Temp stiger hvis motsatt.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for svar.

Easy Trigger blir litt for "lett" siden jeg vil se det over tid. Når jeg ser på kurvene for normal kjøring av fryser så må jeg ta hensyn til normal drift og f.eks. fruen som sjekker ut hva som finnes av mat.

Jeg ser for meg at trenden må beregnes ut fra verdier hentet de siste 2,5 timer eller noe sånt. Sist hendelse så ble vel ting satt inn i fryser ca ved midnatt, mens advarsel om -3 grader oversteget kom dagen etter rundt klokken 1300 dagen etter.

 

HomeSeer har så langt vært en fin måte å finne utviklingsoppgaver å bryne seg på relatert til virkelige problemer. 

Endret av Guahtdim
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Guahtdim skrev:

Jeg ser for meg at trenden må beregnes ut fra verdier hentet de siste 2,5 timer eller noe sånt.

Ja, da er det enten å øke antall verdier i scriptet, eller å lese det ut sjeldnere. Eller begge deler.

 

Script-metoden vil uansett ha den fordelen at den jevner ut dataen, samt at man kan bygge inn sjekker for å se om stigningen er noe å ta på vei for eller ikke. Det siste må man derimot sjekke selv med prøv-og-feil-metoden, tror jeg.

 

 

10 minutter siden, Guahtdim skrev:

HomeSeer har så langt vært en fin måte å finne utviklingsoppgaver å bryne seg på relatert til virkelige problemer. 

Hjemmeautomasjon handler vel mye om å løse problemer du ikke visste at du hadde! :D 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette temaet er jo også relevant for vannbåren varme.
Siden det er såpass treghet fra en slår av/på vannstrømmen i gulvene, til en ser resultat, så kunne det bært nyttig om en ser temp faller så fort nå at den vil treffe setpoint om 1 time, og så slå på vanmstrømmen.
Eller motsatt, slå av før en passerer setpoint.

Har spekulert på Device history...event om en lager ett par virtuelle devicer, som en oppdaterer når en får temp-lesning. For min del kan jeg justere intervallet, og om jeg da f.eks lagret LastValue og sammenliknet med NowValue, og delte på tid mellom, så ville jeg fått en verdi jeg kam bruke for å kalkulere ca temp om en time. Og således bruke denne til å trigge varme på eller vente...
På samme måte kan jo du trigge Mail eller ikke..

Men gjennomførbart vet jeg ikke om det er..

TA


Sent from my iPhone using Tapatalk

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tipset. Jeg kikket også litt på device history, men den tar kun forrige verdi mot nåværende. Det jeg ønsker er å kunne se litt mer på helheten så jeg ser om vi er på en akselrerende stigende kurve eller ikke.

 

Jeg kommer nok til å lage meg en egen trigger/action plugin hvor jeg kan styre dette litt selv. Jeg leker litt med kode om dagen og vil sikkert legge det ut her når jeg har en løsning.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Hmm, jeg har noe som fungerer utenom selve prediksjon av kurve. Jeg har testet ett bibliotek for å finne en en linje basert på mine data, men denne endrer seg såpass at det er veldig avhengig av utvalget om jeg får noe som slår ut negativt(beregnet temperatur blir over 0 grader) i løpet av de neste 8 timene.

Mulig jeg må se på endringene mellom hvert enkelt målepunkt i tillegg når jeg får en beregnet linje som peker den veien jeg ikke ønsker.

 

Det er nå man finner ut hvor lite interresert man var i matematikk/kurver etc da man gikk på skole for leeenge siden. Husker ikke en ting og når jeg ser på litt mer avanserte formler faller jeg av etter første greske bokstav.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 14.9.2019 den 8.24, Guahtdim skrev:

Det er nå man finner ut hvor lite interresert man var i matematikk/kurver etc da man gikk på skole for leeenge siden. Husker ikke en ting og når jeg ser på litt mer avanserte formler faller jeg av etter første greske bokstav.

Spør da, sikkert mange her som liker litt matte med bokstaver (bl.a. meg).

 

Hvilket bilbliotek?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker bilbiotetket Math.net numerics og kjører der en Fit.Line som finner en linje basert på x(tid) og y(temperatur). Det blir nok litt for enkelt siden data for en fryser ofte er en sinuskurve rundt satt verdi.

Hvis linjen har en positiv slope (når jeg har spesifisert stigende) så beregner jeg om man treffer eller går over en satt grenseverdi for ett gitt tidsrom 

Condition.thumb.png.edc7676fbb92c9b65b607bc6765c6774.png

(Se bort ifra at jeg her prøver å sette på varmepumpen. Dette er kun på en test-vm så jeg tok det første og beste jeg fant.)

 

Tanken videre for stigende linjer er å sjekke om de siste verdiene er maks av settet og i tillegg har en stigning. Hvis dette er stemmer så blir det å trigge True.

 

Noen som har noen bedre forslag så er tar jeg imot med takk. Det man må ha litt i bakhodet er at man bør prøve å gjøre det så enkelt som mulig så man ikke tar 100% cpu i flere minutter.

Endret av Guahtdim
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Guahtdim skrev:

Inntil videre gir iallefall Fit.Line alt for mange feil.

Det kommer nok litt an på hvor stort datautvalg du har. Her har du nok litt å tjene på å kutte ned på antall målepunkter i beregningen, og heller se stigningen for hver bølge.


Ut fra de dataene du har vist her hadde jeg gjort noe á la:

HVIS temp > -10 grader

OG stigning = positiv

SÅ send alarm. 

 

der stigningen beregnes for siste 10 datapunkter eller så.

  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Takker for innspill.

 

Det går litt sakte om dagen, men jeg har nå kommet igang med noe som tilsvarer det du har over:

Condition2.thumb.png.a1a2abc5ec8834fee83fef0405944b66.png

 

Versjon 1 har jeg hatt kjørende en god stund og så langt har jeg kun hatt en falsk alarm siden data for måleren traff på en lengre oppsving. Men jeg ser uansett at det sjelden går over -7 grader i fryseren selv når vi legger inn ting så da blir nok dette en mer korrekt løsning. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.