Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Hjelp til ny server løsning og flytting av HS


Anbefalte innlegg

2 minutes ago, Hillmar said:

Sånn har jeg satt opp Gmail SMTP på mitt serverboard (supermicro). Ikke helt de samme navnene på feltene, men kanskje det gir deg noen hint...

mailadressen er den samme i begge feltene.
Og om du har satt opp tofaktorautentisering på Gmail-kontoen så må du her benytte et «app-passord».

59EB187E-943A-417A-8D61-9AD206727FF5.jpeg

 

Hadde det bare vært slikt hos HP, så skulle jeg også klart det.

Men er ingen plass for å skrive inn passord. :( 

Endret av JohnMartin
Lenke til kommentar
Del på andre sider

E-post adressen jeg har fått fra NTE er @ntebb.no.

Pinger jeg smtp.ntebb.no, så får jeg svar, men selv om jeg prøver å bruke den på serveren, så kommer det ikke e-post igjennom.

Er vel ikke vits i å spørre kundeservice hos NTE hva smtp porten er. De linker bare videre til altibox.

 

Er bare usikker på om jeg har fylt inn rett og om det er smtp server eller brukerfeil som gjør at det ikke fungerer ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutes ago, JohnMartin said:

 

Hadde det bare vært slikt hos HP, så skulle jeg også klart det.

Men er ingen plass for å skrive inn passord. :( 

Sorry, her gikk det litt fort ja!

 

Ser ut som om du behøver en SMTP mail server som ikke krever autentisering... Om det er vanlig at ISP sin server godtar det vet jeg ikke, men det ser ikke ut som om "ikke kommersielle" gmail-kontoer aksepterer det i alle fall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 08/09/2019 at 11:03, Hillmar said:

Alternativt kjøre uregistrerte Windows-maskiner. Egen erfaring, og googling, tilsier at eneste ulempen (utenom «lovligheten») er vannmerke nede til høyre i skjermen som sier at det mangler lisens...

 

Får man oppdateringer også?

Tåler fint et vannmerke på serveren som kjører forskjellig smårask :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 10.9.2019 den 23.43, JohnMartin skrev:

 

Da samtlige disker er datert 2012 og uvisst når de ble installert, så endte jeg opp med å kjøre Raid60.

Mister mye plass, men bedre det enn å risikere å sitte der med skjegget i postkassen etter hvert.

 

Er sent ute med svar, men personlig ville jeg kun gått for raid 1.

 

For noen år siden brukte jeg 5-6000,- på en god raid kontroller og ca. like mye på gode HDD, etter mange gode anbefalinger på nettet.

Ingen av HDD sviktet i raid 5, men jeg opplevde å få et korrupt filsystem (som jeg forstod det) grunnet raid kontrolleren.

Måtte flytte raidet over på ny kontroller for å redde filene, og klarte etter veldig mye tid og frustrasjon å få flyttet filene ut av raidet.

Mesteparten av filene fikk jeg aldri til å fungere igjen.

 

Antar det hadde vært mulig å berge filene hvis man har kunnskapen, men for min del ville det vært å sende inn alle diskene til et firma og betalt godt for jobben.

Har man ikke kunnskap om å berge filene, eller en ekstra raid kontroller liggende om den første skulle få problemer, vil man spare seg for mye frustrasjon hvis man kjører raid 1.

Jeg trodde jeg var godt nok beskyttet, men tok feil.

Så i ettertid har jeg kun hatt raid1 med 2 og 2 disker, samt sikkerhetskopiert til jottacloud.

 

Det er mao ikke bare diskene som kan feile ;)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, det siste er forsåvidt ikke helt korrekt selv om det i ett tilfelle stemte. For feil ala brann, hw, osv så er jo off-site backup løsningen, ikke å gå for en enklere og mindre sikker raidløsning.

 

Det er størst sannsynlighet for at en disk ryker, og det er større sikkerhet for at du ikke mister data med raid 6 enn 1 i det tilfellet. 

Endret av petersv
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 21/09/2019 at 23:25, Teza said:

 

Er sent ute med svar, men personlig ville jeg kun gått for raid 1.

 

For noen år siden brukte jeg 5-6000,- på en god raid kontroller og ca. like mye på gode HDD, etter mange gode anbefalinger på nettet.

Ingen av HDD sviktet i raid 5, men jeg opplevde å få et korrupt filsystem (som jeg forstod det) grunnet raid kontrolleren.

Måtte flytte raidet over på ny kontroller for å redde filene, og klarte etter veldig mye tid og frustrasjon å få flyttet filene ut av raidet.

Mesteparten av filene fikk jeg aldri til å fungere igjen.

 

Antar det hadde vært mulig å berge filene hvis man har kunnskapen, men for min del ville det vært å sende inn alle diskene til et firma og betalt godt for jobben.

Har man ikke kunnskap om å berge filene, eller en ekstra raid kontroller liggende om den første skulle få problemer, vil man spare seg for mye frustrasjon hvis man kjører raid 1.

Jeg trodde jeg var godt nok beskyttet, men tok feil.

Så i ettertid har jeg kun hatt raid1 med 2 og 2 disker, samt sikkerhetskopiert til jottacloud.

 

Det er mao ikke bare diskene som kan feile ;)

 

Har selv slitt med frustrasjon over proprietære raid-kontrollere. Jeg endte til slutt på software raid med Freenas, og har igrunn elsket det siden. Om det er noe kritisk som OS og lignende er RAID1 å foretrekke, men fremfor alt, GOD BACKUP :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.