Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Hjelp til ny server løsning og flytting av HS


Anbefalte innlegg

Fikk meg en liten wakeup call tidligere i uken når huset plutselig sluttet å fungere.

Fikk ikke kontakt med server så fryktet det verste. For alt av automatisk oppdatering og omstart er slått av på Win 10 maskina jeg kjører på nå.

 

Etter mye fikling uten effekt, så måtte jeg til slutt ta skjermen under armen å gå ned i kjelleren for å se om jeg fant ut noe mer. Når jeg fikk plugget i den, så oppdaget jeg at det var Win10 1903 oppdateringen som hadde startet og låst seg. Tok bare en restart, og PC'n kom seg da online og tilbake der den var. Etter å ha prøvd en ettermiddag og påfølgende formiddag på å få oppgrader til 1903, så har jeg nå gitt opp. Neste steg på lista er å installere windows på nytt, og det orker jeg ikke nå(les; tør ikke).

 

Men hvis jeg evt skal starte helt på nytt, så ser jeg for meg ny maskinvare også. Idag bruker jeg den gamle gaming PC'n som både varmer og samler støv med et hav av vifter.

Har 19" rack med switch og patch panel, så evt noe som kan monteres i dette er jo også interessant.

Ser at enkelte bruker NUC.

Noen som har noen konkrete forslag til hva jeg kan/burde gå for? Slik at det blir mest mulig driftsikkert?

 

Har i dagene etter dette lest litt sporadisk på forskjellige løsninger.

Er nå inne på å kanskje kjøre ESXI og Win10 i VM. Ikke at jeg har vært borti ESXI tidligere, men google deler sikkert villig litt hjelp og informasjon.

 

Noe av det jeg også er litt skeptisk på vedr å oppgradere og sette opp ny server er hvordan det vil være å emigrere HS3 fra dagens maskin til den nye.
Vil det være så enkelt å installere HS3 på ny maskin og så kopiere over HS3 mappa fra gammel maskin? Eller er jeg litt optimistisk nå?

Bruker HomeSeer Z-NET for z-wave interface. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du ikke har noe i mot litt støy, kjøp en brukt rack-server på finn.no og bruk den til virtualisering.

Om du er skeptisk til esxi, anbefaler jeg proxmox som er vesentlig mindre kresent på oppsett, og fungerer ypperlig hos meg.

 

Eventuelle usb-dingser setter du i en Raspberry PI som gir det usb over ip. (finner oppskrift her på forumet).

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, JohnMartin skrev:

Er nå inne på å kanskje kjøre ESXI og Win10 i VM. Ikke at jeg har vært borti ESXI tidligere, men google deler sikkert villig litt hjelp og informasjon.

ESXi er konge. Har kjørt HomeSeer på en virtuell windows-maskin i snart 10 år, og det har gjort verden enklere for meg.

 

Jeg kan i prinsippet ingenting om VMware, jeg heller, men så lenge du får maskinen til å svive, så ordner ESXi resten. Det er ikke veldig vanskelig.

 

9 timer siden, JohnMartin skrev:

Bruker HomeSeer Z-NET for z-wave interface. 

Da er du jo allerede klar for virtualisering. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutes ago, Moskus said:

ESXi er konge. Har kjørt HomeSeer på en virtuell windows-maskin i snart 10 år, og det har gjort verden enklere for meg.

 

Jeg kan i prinsippet ingenting om VMware, jeg heller, men så lenge du får maskinen til å svive, så ordner ESXi resten. Det er ikke veldig vanskelig.

 

Holder det med gratisversjon av ESXi, eller trenger man "advanced features"?

 

2 minutes ago, Moskus said:

Da er du jo allerede klar for virtualisering. :) 

 

Mangler ConBee, RFX og modbus over på ip.
Betyr jo at jeg må krype til korset å følge din modbus guide til punkt å prikke, å kjøpe ethernet interfacet ?

 

Hvordan vil det være å flytte HS3 fra en maskin til en annen?

Må ikke sette opp ALT på nytt? ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, henningl said:

Om du ikke har noe i mot litt støy, kjøp en brukt rack-server på finn.no og bruk den til virtualisering.

 

Da går jeg ut på enda dypere vann. Skjønner ikke så mye av hardware spec på rack servere ?
Hva trenger jeg for å ha en skikkelig maskin?

Hovedoppgaven er HS3 på Win10, men tenker også å flytte BlueIris over på nytt system.
Blir sikkert noe mer etter hvert også?


Vil noe av dette holde?
https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=143537049

https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=126271098

 

Eller må jeg opp på noe slikt:
https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=154246120

https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=147139019

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, JohnMartin skrev:

Hovedoppgaven er HS3 på Win10, men tenker også å flytte BlueIris over på nytt system.

Flytt alt over med en gang. :)

Jeg har:

  • Server for server-tjenester (PRTG, vedlikehold, etc).
  • Server for NetcamStudio (vurderer å prøve Blue Iris også)
  • Server for HomeSeer
  • Server for media (Plex, SageTV, Squeezebox)
  • Server for diverse (Minecraft-server til ungene, MIDI-til-DMX-tjenester, intern web-server, etc)
  • Server for andre små-tjenester som ikke passer over.

 

14 minutter siden, JohnMartin skrev:

Mangler ConBee, RFX og modbus over på ip.

Det lar seg jo gjøre, @ZoRaC har guiden i signaturen sin. :) 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutes ago, Moskus said:

Jeg har:

  • Server for server-tjenester (PRTG, vedlikehold, etc).
  • Server for NetcamStudio (vurderer å prøve Blue Iris også)
  • Server for HomeSeer
  • Server for media (Plex, SageTV, Squeezebox)
  • Server for diverse (Minecraft-server til ungene, MIDI-til-DMX-tjenester, intern web-server, etc)
  • Server for andre små-tjenester som ikke passer over.

 

Og alt dette kjører på samme maskin med i egne VM?

 

Kan kanskje være greit å påkoste litt på utstyret da, sånn at ikke alt går til H hvis det skjer noe med den fysiske maskinen? ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også kastet meg på viritualiserings-toget og ESXi. Min erfaring med oppsett av ESXi er lik Moskus sin, veldig enkelt. Men det henningl kanskje tenker på er at du med ESXi er avhengig av å ha plukket komponenter som støttes. Det finnes kanskje andre viritualiseringsløsninger kjører på flere komponenter i konsumentklassen.

 

Selv så fulgte jeg med på finn.no til det dukket opp en fornuftig "server grade" maskin (Server-hovedkort, ECC-minne og Xeon prosessor, men ellers montert i et standard kabinet med standard strømforsyning). Fordelen med slike komponenter er, i tillegg til mer sikker kompabilitet med ESXi, at server-hovedkort som oftest har IPMI. Dette gir deg mulighet for å logge deg inn på serveren over nettverket på lik linje med skjerm, mus og tastatur koblet direkte i maskinene. Deilig å slippe å "ta skjermen under armen å gå ned i kjelleren" :D 

 

11 minutes ago, JohnMartin said:

Alle disse vil holde til ESXi og en VM med Win10 og HS3. BlueIris kjenner jeg ikke til kravene til. Men det vesentlig forskjell i strømforbruk på gamle og nyere prosessorer (i alle fall strømforbuk vs. ytelse), i tillegg til at nyere maskiner på alle måter er nyere enn de eldre (om det går ann å si).

 

Det er også verdt å ha i bakhodet om man tror man kan bli revet med og utvide med flere bruksområder senere. Jeg ser f.eks. nå at jeg ønsker å sette opp en FreeNAS-lagringsmaskin på min Server og da burde jeg hatt mulighet for mer en 32GB RAM som er maks...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutes ago, JohnMartin said:

 

Og alt dette kjører på samme maskin med i egne VM?

 

Kan kanskje være greit å påkoste litt på utstyret da, sånn at ikke alt går til H hvis det skjer noe med den fysiske maskinen? ?

Heller ha igjen penger til en god backup-løsning (fysisk eller i sky) enn å svi av alt på så ny og kraftig HW som mulig på hovedmaskinen :P Men når Backup-løsning er ordnet så må selvfølgelig resten av potten gå til "over the top" HW! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutes ago, Hillmar said:

Heller ha igjen penger til en god backup-løsning (fysisk eller i sky) enn å svi av alt på så ny og kraftig HW som mulig på hovedmaskinen :P Men når Backup-løsning er ordnet så må selvfølgelig resten av potten gå til "over the top" HW! :D

 

Da må jeg bare spørre. Hva er en god backup løsning hvis du kjører en server? ?

En server nr 2? :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uten at jeg skal skryte på meg all for mye kunnskap om server HW så se etter maskiner med følgende prosessorer:

- Xeon E3-1200 v3-familien eller nyere, for en moderat litt mer strømgjerrig server

- Xeon E5-2600-familien eller nyere, for en kraftigere server. Eventuelt en maskin med 2 prosessorer

32GB RAM tenker jeg er minimum, men som nevnt så har jeg selv innsett at jeg skulle hatt (i alle fall hatt støtte for) mer.

1 minute ago, JohnMartin said:

 

Da må jeg bare spørre. Hva er en god backup løsning hvis du kjører en server? ?

En server nr 2? :P

Håpet du ikke skulle spørre, for jeg har ikke fått på plass noe jeg er fornøyd med selv ennå :P Jeg tenker som et minimum en separat maskin/NAS (eller sky) som er satt opp til å automatisk ta backup av all kritisk data på hovedmaskinen. Da mister du i alle fall ikke dataene, men det kan selvfølgelig ta tid før du er oppe å går igjen da alt må installeres og settes opp på nytt når du har Serveren i gang igjen..

Melomløsning: Backup av hele VM-er, og ESXi hosten, på separat maskin/NAS (eller sky) slik at du kan kjøre de opp igjen så fort du har reparert Serveren (Usikker på om gratis versjonen av ESXi har mulighet for automatisk backup av hele VMer?)

Ideelt en maskin nummer 2 som Hot Spare slik at denne automatisk tar over om maskin 1 feiler. Dette er langt over mitt kunnskapsnivå og langt inn i betalingsløsningene til VMWare. Det er vel strengt tatt ikke en Backup-løsning heller da man burde ha en løsning for backup av alle VM'er til en 3. maskin uansett...

 

Jeg tror jeg føler at jeg er i mål når jeg har automatisk backup av kritiske VM'er (HS3-maskin f.eks.) og av kritisk data på andre VM'er til et eget NAS...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og plutselig må du ha eget serverrom i kjelleren....

Selv så er jeg i situasjonen at jeg kommer til å miste mitt kontor/serverrom/roterom/kaosrom. Jeg har kjøpt inn en grei NUC, men enda ikke fått flyttet HomeSeer over til sin dedikerte boks. Og nå kommer all denne informasjonen om VMer. Mulig jeg må kikke litt på alternative løsninger.

 

  • Haha 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

32 minutter siden, JohnMartin skrev:

Og alt dette kjører på samme maskin med i egne VM?

Kan kanskje være greit å påkoste litt på utstyret da, sånn at ikke alt går til H hvis det skjer noe med den fysiske maskinen? ?

Ja, alle de 6 virtuelle serverne kjører på samme hardware, men fungerer som uavhengige maskiner.

 

Jeg kjøpte en ny server i 2013. Den er ikke lynkjapp lenger, men det er heller ikke noe problem i det store.

Jeg bruker et Qnap NAS som datastore (dvs. der de virtuelle maskinene er lagret) og derfor går det enda litt treger enn det kunne ha gjort. Har en plan om å, på sikt, få på plass noen harddisker i selve serveren, men det blir ikke prioritert...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke for å kuppe tråden her, men jeg har en ny uåpnet 1U server i eske, som vi har hatt som cold spare på jobben. Serveren den var reserve for er tatt ut av drift så den ubrukte ble med meg.

Denne kan jeg selge deg om du er interessert. Den er som sagt ubrukt, men er nok 5 år gammel hw.

 

Fujitsu Siemens Rx200 S7.

Husker ikke specs, men kan åpne den opp og sjekke. (tipper 2x Xeon e5, 32gb minne, 2x500GB sata. Jeg kan evt skaffe SAS disker om det er interesse)

Tanken var å gjøre akkurat det samme som du har planer om, men jeg har ikke egnet plass. Så blir en intel nuc en stund til her for min del.

 

Litt usikker på pris, men 3 lapper bør den være verdt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle serverne du lenker til vil fungere fint, optimalt ville jeg sett etter en som har to prosessorer, og 32 GB ram, da har du nok til å kjøre det aller meste av det som måtte være interessant. 

 

Jeg liker proliant dl-xxx G6 og nyere, men det meste duger. Fint om serveren støtter vanlige SATA-disker (SAS er dyrt), og selvfølgelig at den har RAID. Jeg har forøvrig datastore på en Synology NAS, som er satt opp med backup til sky. Da er jeg ganske sikker på at VM'ene sine disker ikke blir borte.

 

ESXI er nok ikke vanskelig får du tak i relativt ok server fra en av de store leverandørene, men backup kan være en utfordring. Det er en av grunnene til at jeg gikk for proxmox, som er gratis og kjører på et "normalt" operativsystem så det er enkelt å ta backup av hele VM'er. Jeg har forøvrig satt opp proxmox i cluster med to servere som er koblet på samme datastor (synlogoy nas), slik at om den ene serveren går ned kan jeg starte opp VM'ene på den andre serveren i løpet av et par minutter.

 

Edit: Husk at med singel host esxi kan du være screwed dersom serveren ryker. Nå har disse enterprise-serverne en tendens til å leve nærmest evig i min erfaring, men alikevel, dersom du får en feil på esxi-serveren din og må bestille reservedeler enten fra Norge eller Ebay, har du en reserveløsning da de dagene/ukene serveren er nede? Om du bruker proxmox eller tilsvarende KVM-basert løsning kan VM'ene startes opp igjen på nærmest hva som helst av hardware du måtte ha liggende eller kunne skaffe på kort varsel.

Endret av henningl
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 hours ago, Guahtdim said:

Og plutselig må du ha eget serverrom i kjelleren....

Var et av kravene når vi bygde hus, men fruen gjør det mer og mer til et lager. Må nok investere i mer utstyr sånn at det blir mindre ledig plass.

Må også rydde litt, men det er vinter aktivitet ?

20190830_160503.thumb.jpg.f143193024814989f867fab6c38f7afc.jpg

6 hours ago, Gjelsvik said:

Ikke for å kuppe tråden her, men jeg har en ny uåpnet 1U server i eske, som vi har hatt som cold spare på jobben. Serveren den var reserve for er tatt ut av drift så den ubrukte ble med meg.

Denne kan jeg selge deg om du er interessert. Den er som sagt ubrukt, men er nok 5 år gammel hw.

 

Fujitsu Siemens Rx200 S7.

Husker ikke specs, men kan åpne den opp og sjekke. (tipper 2x Xeon e5, 32gb minne, 2x500GB sata. Jeg kan evt skaffe SAS disker om det er interesse)

Tanken var å gjøre akkurat det samme som du har planer om, men jeg har ikke egnet plass. Så blir en intel nuc en stund til her for min del.

 

Litt usikker på pris, men 3 lapper bør den være verdt?

 

Høres ikke så dumt ut, men hvis @Moskus sin server fra 2013 begynner å bli litt treg, så er det vel kanskje fare for at denne også er litt gammel?
Vet ikke hvor fort utviklingen på server hw går?

 

1 hour ago, henningl said:

Jeg liker proliant dl-xxx G6 og nyere, men det meste duger. Fint om serveren støtter vanlige SATA-disker (SAS er dyrt), og selvfølgelig at den har RAID.

 

Noe alla denne? 
https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=156146808

Har bare 1 CPU, men det kan vel kanskje monteres 1 til?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, JohnMartin skrev:

Høres ikke så dumt ut, men hvis @Moskus sin server fra 2013 begynner å bli litt treg, så er det vel kanskje fare for at denne også er litt gammel?
Vet ikke hvor fort utviklingen på server hw går?

La oss si det sånn at i 2013 kostet min maskin ca. 20.000 kr. Det er den ikke verdt nå. En til 3 lapper holder nok koken litt til, og hvis den ikke gjør, så er det jo lett å migrere for servene dine er virtuelle! ;) 

 

Det som gjør min maskin treg er nok mest lagringen. Der er plenty med datakraft til å la Plex transcode video "on the fly" for 3-4 personer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutes ago, JohnMartin said:

 

Noe alla denne? 
https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=156146808

Har bare 1 CPU, men det kan vel kanskje monteres 1 til?

 

Ja den der er vel nesten litt overkill rent bortsett fra CPU. Det er ikke noe krise med singel cpu heller. Det går helt fint. De færreste av tjenestene vi kjører i hjemme hos oss selv har jo ikke så mange brukere, så belastning er generelt lavt, med mindre du skal drive med video-transkoding i 4k i flere paralelle strømmer eller noe slikt.

 

Den der har ihvertfall advanced ILO, som gir deg fjerntilgang over IP til skjerm, tastatur, og disker. Det er praktisk.

Endret av henningl
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 hours ago, Moskus said:

La oss si det sånn at i 2013 kostet min maskin ca. 20.000 kr. Det er den ikke verdt nå. En til 3 lapper holder nok koken litt til, og hvis den ikke gjør, så er det jo lett å migrere for servene dine er virtuelle! ;) 

 

Det som gjør min maskin treg er nok mest lagringen. Der er plenty med datakraft til å la Plex transcode video "on the fly" for 3-4 personer.

 

Har du gratis versjon av ESXi? Holder det til "vårt" bruk? Mtp. backup og de eventuelle ekstra funksjonene som er kjekke å ha?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, JohnMartin skrev:

 

Har du gratis versjon av ESXi? Holder det til "vårt" bruk? Mtp. backup og de eventuelle ekstra funksjonene som er kjekke å ha?

 

Jeg kjører gratisversjonen av ESXi. Tar manuell backup av VMene av og til, men jeg har mest basert meg på BLBackup. Etter en skikkelig krasj for et par uker siden (korrupt disk-fil), så ble jeg reddet av et snapshot jeg tilfeldigvis tok dagen før. Så jeg har på todolista og se på automatisk snapshot backup - det er litt mer «knot» på gratisversjonen, men er likevel mulig å få til. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, JohnMartin skrev:

Har du gratis versjon av ESXi? Holder det til "vårt" bruk? Mtp. backup og de eventuelle ekstra funksjonene som er kjekke å ha?

Jepp. :)

 

10 timer siden, ZoRaC skrev:

Så jeg har på todolista og se på automatisk snapshot backup - det er litt mer «knot» på gratisversjonen, men er likevel mulig å få til. 

Jeg bruker vBackup. Ikke verdens beste program, men det fungerer. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da ble det en HP Proliant DL 380 G8 med

1 x Intel(R) Xeon(R) CPU E5-2620 0 @ 2.00GHz
72GB RAM
Advanced iLO
8 x 300GB 10K SAS Disker

 

Sikkert litt overkill for mitt forbruk, men greit å ha litt å gå på ?

Endret av JohnMartin
  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 31/08/2019 at 23:59, petersv said:

Bra maskin det, og siden du har en 2U-maskin så bråker den mindre, og har lengre levetid på viftene ;)

 

 

Da har jeg fått den og fyrt igang, og hvis denne bråker mindre, så tør jeg ikke tenke på hva en 1U har som lydnivå ?

 

Er det forøvrig noen anbefalinger på oppsett av diskene når jeg har 8 x 300GB 10K SAS Disker?

Raid 5 eller Raid 1+0? Tanker?

 

Fikk server levert med fresh install av ESXi, men har også tilgang på Microsoft Server lisens.

Anbefales det fortsatt ESXi i grunn og så evt bare kjøre Microsoft Server i VM?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.