Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Multisensor i vegg eller himling?


Anbefalte innlegg

Hei, jeg skal installere Aeotec multisensor 6 i endel rom i huset jeg bygger. Jeg er usikker på hva som er best plassering, vegg eller himling? 

Jeg tenker at plassering i himling gir best dekning for bevegelse (færre ting som vil komme i veien), men tenker at temperatur og fuktighet blir høyere her enn i oppholdshøyde, og at verdiene blir mindre brukbare. 

 

Hva mener dere er fordeler og ulemper ved plassering i himling og vegg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har montert en Aeotec MS6 på badet, og plasserte den i forbindelse med lysbryteren og varmekabeltermostaten ved siden av døra.  Høyde kanskje 1.2-1.3 meter over gulvet.  Den er foreløpig batteridrevet, og den responderer relativt greit.  Jeg har ikke assosiert den direkte med dimmeren, men går via HomeSeer.  Og da tar det et sekund eller så fra jeg går inn på badet til lyset kommer på.

 

Eneste aberet mitt er at jeg må bevege meg ganske mye for å holde lyset på.  Så å sitte i badekaret går ikke.  Da må jeg reise meg og ganske instendig vifte med armene, selv om sensitiviteten står på maks.

 

Jeg har ikke etterforsket problemt så veldig, men antar det kanskje vil hjelpe om jeg monterer sensoren på fast spenning fremfor batteri, eller eventuelt mer sentrert i rommet.  Men da er problemet unøyaktighet på temperaturen, som du sier.

 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minute ago, ZoRaC said:

 

Eller ZigBee. :) 

Så langt har jeg ikke fått zigbee til å fungere og forholder meg litt mer avventende til det.

 

Men jeg har ikke brukt så alt for mange minutter på det.

Mulig problemet er at jeg kjøre HomeSeer på Win2016 server og ikke Win10.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Snerminus skrev:

Hva mener dere er fordeler og ulemper ved plassering i himling og vegg?

Plasser dem i vegg hvis du kan. :) 

 

Ulemper: Mer synlige.

Fordeler: Oppfatter bevegelse bedre, ikke like varmt.

 

 

1 time siden, ØysteinHJ skrev:

Eneste aberet mitt er at jeg må bevege meg ganske mye for å holde lyset på.  Så å sitte i badekaret går ikke.  Da må jeg reise meg og ganske instendig vifte med armene, selv om sensitiviteten står på maks.

Derfor bruker du S2 på Dimmer2 til å bestemme modi. :)

 

1 klikk = Dagsmodus. På 100% ved bevegelse, av ved ingen bevegelse etter 15 minutter.

2 klikk = Kveldsmodus. På 30% ved bevegelse, av ved ingen bevegelse etter 15 minutter.

3 klikk = Badekarsmodus: På 10% ved bevegelse, 10% ved ingen bevegelse etter 15 minutter.

;)

 

Jeg har to virtuelle devicer for bl.a. bad:

image.png

 

Disse eventene kjøres altså ved høve (f.eks. endring av dagsstatus (morning/dag/kveld/natt) eller trykk på S2 (som scene-kontroller)

image.png

 

 

 

Bevegelsessensor-eventer, bruker EasyTrigger plugin en for å sette DImmer 2 til Auto-på eller Auto-av nivåene:

image.png

 

 

Når man klikker p S2:

image.png

 

 

  • Thanks 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, Snerminus skrev:

Takk for innspill. Bare lurte på hvorfor du mener at veggmontering oppfatter bevegelse bedre? Er det fordi det er kortere avstand, eller er det noe annet?

Det blir ikke kortere avstand, egentlig lenger. Etter min testing (før gipsplatene ble montert), ble bevegelsen oppfattet lettere når de var montert på vegg.

 

Elektrikeren min bekreftet min mistanke, han har montert en del mer sensorer enn bare hos meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 30.8.2019 den 15.37, Moskus skrev:

Derfor bruker du S2 på Dimmer2 til å bestemme modi. :)

 

1 klikk = Dagsmodus. På 100% ved bevegelse, av ved ingen bevegelse etter 15 minutter.

2 klikk = Kveldsmodus. På 30% ved bevegelse, av ved ingen bevegelse etter 15 minutter.

3 klikk = Badekarsmodus: På 10% ved bevegelse, 10% ved ingen bevegelse etter 15 minutter.

 

God idé.  Har en Aeotec Nano Dimmer på taklyset hvor S2 er ubrukt.  Har også kontaktet Aeotec for å høre om jeg kan gjøre noe for å bedre sensitiviteten, enten med å la den gå på USB eller å tweake andre parametre.

 

Et lite sidespørsmål:  Jeg ser du opererer med å skille mellom dag, kveld og natt.  Jeg regner med du har et konsept om hjemme vs jobb vs ferie også.  Hvordan kombinerer du disse?  Jeg har foreløpig en System Mode som kan settes home, night, away og vacation, men lurer på om dette er nyansert nok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, ØysteinHJ skrev:

Et lite sidespørsmål:  Jeg ser du opererer med å skille mellom dag, kveld og natt.  Jeg regner med du har et konsept om hjemme vs jobb vs ferie også.  Hvordan kombinerer du disse?

Nå skal vi ikke kuppe tråden her helt, men borte og ferie er helt uavhengig av "morgen/dag/kveld/natt"-status. Bruker gjerne klokkelsett og utendørs/innendørs lysnivå, men de bryr seg ikke om hvilken tidsstatus huset har. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.