Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Monitorere komfyr


Anbefalte innlegg

God dag!

 

Jeg har en "dum" komfyr som jeg ønsker å kunne se om er "på" eller "av". Aller helst noe jeg kan installere selv. ? 

Jeg har sett på Aeotec Heavy Duty, men det er naturlig nok noe jeg trenger en elektriker for å installere. Finnes det noen andre alternativer? 

 

Må helst kommunisere via Zigbee, Zwave eller Wifi. Jeg bruker forøvrig Home Assistant. 

 

God helg!

 

Mvh

CF6

Endret av CF6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, CF6 skrev:

Finnes det noen andre alternativer? 

Hvis du skal måle strømtrekk (som nok sannsynligvis er den beste måten å detektere om komfyren er av eller på), så er det i prinsippet ingen alternativer. Dvs. iallfall ingen alternativer som ikke krever elektriker. Sikringer på komfyrkurser er typisk på 25A, og det finnes naturlig nok ikke plugin moduler som 1) kommer med riktig støpsel eller 2) tåler den påkjenningen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

13 timer siden, CF6 skrev:

Finnes det noen andre alternativer?

Som @Moskus sier, er det veldig få/ingen alternativer som ikke krever elektriker.

 

Det finnes ESP32 med energy meter board, å sette opp dette selv i sikringsskapet bør man ikke gjøre selv, og disse er heller ikke CE merket.

 

Selv har jeg en Shelly EM på vei i posten som jeg skal bruke til å måle strømtrekk til komfyr og vaskemaskin fra sikringsskapet(krever elektriker).

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kansje ikke den beste løsningen..men noe man kan gjør uten eletriker. Feste en xiaomi temp sensor for å måle omgivelsestemperaturer?

Foreksempel gi alarm hvis temp er over 40-50°c over lenger tid?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, ZoRaC skrev:

Det finnes noen alternativer som baserer seg på klemmer rundt ledningene til kursen i sikringsskapet?

Ja, forutsetning at man kan nå dem uten å måtte ta av deksler. Ellers krever det elektriker igjen. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Moskus skrev:

Ja, forutsetning at man kan nå dem uten å måtte ta av deksler. Ellers krever det elektriker igjen. :) 

 

Huh? Har man ikke lov å ta av deksel engang? :o høres merkelig ut... det er lov å stikke en spiker i en stikkontakt, så

vidt jeg vet - det er mye farligere...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fant dette på klikk.no
Dette kan du gjøre selv

Tilkobling/skifting av topolede plugger til og med 25 A, med og uten jording - dvs vanlige støpsler også til komfyrer.
Tilkobling/skifting av topolede skjøtekontakter og apparatkontakter til og med 16 A, med og uten jording - det betyr at du kan kjøpe ledning, støpsel og skjøtekontakt i butikken og selv sette det sammen.
Tilkobling og reparasjon av bordlamper/lampetter og lignende med bevegelige ledninger, herunder også ledningsbrytere.
Tilkobling/skifting av belysningsutstyr opphengt i takkrok eller lignende, tilkoblet med kroneklemme eller plugg/stikkontakt.
Montering og skifting av varmeovner som leveres med bevegelig ledning og plugg.
Utskifting av dekklokk for brytere, stikkontakter og koblingsbokser.
Kilde: Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap og Nelfo



Sent fra min SM-G970F via Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, clio75 skrev:

Tilkobling/skifting av topolede plugger til og med 25 A, med og uten jording - dvs vanlige støpsler også til komfyrer.
Tilkobling/skifting av topolede skjøtekontakter og apparatkontakter til og med 16 A, med og uten jording -

 

Ah, jeg trodde grensa var 16A uansett. :) 

 

Men, regelverket åpner jo ikke for å koble på noe annet enn selve støpselet...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, clio75 skrev:

Jeg tolker det slik at du kan koble noe mellom støpsel og komfyr(Eller en annen dings).

Selv med aller beste velvilje tolker du nok feil... ;) 

 

Hadde tidligere en elektriker som oppsummerte det slik:

Skal det settes fast på eller i veggen, så er det en fast installasjon og en jobb for elektriker. 

 

 

 

18 timer siden, ZoRaC skrev:

Huh? Har man ikke lov å ta av deksel engang? :o høres merkelig ut..

Hva er merkelig med det? Det er ingenting bak der du kan gjøre noe med. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutes ago, Moskus said:

Selv med aller beste velvilje tolker du nok feil... ;) 

 

Hadde tidligere en elektriker som oppsummerte det slik:

Skal det settes fast på eller i veggen, så er det en fast installasjon og en jobb for elektriker. 

 

Ikke mellom kontakt og sikringsskap , men om ledningen fra Støpsel og opp til Komfyr. Den trenger ikke være fast i veggen heller ;) selv om det ser bedre ut 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, clio75 skrev:

Ikke mellom kontakt og sikringsskap , men om ledningen fra Støpsel og opp til Komfyr. Den trenger ikke være fast i veggen heller ;) selv om det ser bedre ut 

Hvis du tenker på en Heavy Duty switch, så ville nok el-inspeksjonen oppfatte den som en fast installasjon, er jeg ganske redd for. 

Du har lov til å sette på et støpsel for en ledning til en 25A kurs, men det stopper der.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutes ago, Moskus said:

Hvis du tenker på en Heavy Duty switch, så ville nok el-inspeksjonen oppfatte den som en fast installasjon, er jeg ganske redd for. 

Du har lov til å sette på et støpsel for en ledning til en 25A kurs, men det stopper der.

 

He he får montere den på/Inni komfyren ;)

 

Her får hver enkelt gjøre sine egne valg. Mulig jeg tar feil, men OM jeg kjøper en slik enhet kommer den til å bli montert på ledningen til komfyren :)

Endret av clio75
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for gode svar og gode poeng!

Problemet vårt har vært at vi en smårolling som liker å skru på komfyren i tid og utide. Ettersom jeg har en temp-sensor på vei i posten skal jeg prøve ut dette først. Hvis ikke blir det heavy duty og elektriker. ?

 

Ha en fortsatt fin søndag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Moskus skrev:

Ja. Men bryteren står ikke i sikringsskapet. :)

 

Du argumenterte med at deksler i sikringsskapet ikke kunne tas av fordi man ikke har lov å gjøre noe der selv. Med den logikken burde det være like ulovlig å fjerne deksel på en lysbryter...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

HE HE 
her er det mange Meninger. Fikk lov å legge inn ekstern antenne til AMS måler selv.

Men måtte ha elektriker for å borre hull(Hadde heldigvis hull fra før).

Men for å komme til må jeg fjerne deksler. Så da må det være lov å skru av deksler også i sikringsskap(Litt skeptisk) ?? 

 

Så nå venter jeg på beskjed om jeg kan koble antenna selv eller Everket må komme å montere selv :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

42 minutter siden, ZoRaC skrev:

Du argumenterte med at deksler i sikringsskapet ikke kunne tas av fordi man ikke har lov å gjøre noe der selv. Med den logikken burde det være like ulovlig å fjerne deksel på en lysbryter...

Du spikker derimot fliser. ;)

Jeg serverer deg ikke min tolkning av lovverket, bare det jeg er blitt fortalt.

 

Jeg forstår logikken din, men det er ikke vår logikk som skal diskuteres. Hadde det vært opp til myndighetene hadde det sikkert ikke vært lov å fjerne dekslene på brytere og stikkontakter, men siden folk faktisk vil male og tapetsere vegger her i landet, må de slippe det gjennom. I et sikringsskap er det imidlertid ingenting du kan eller skal gjøre, utenom å vippe opp sikringer som har gått (og koble på en AMS-port).

 

Jeg hadde en el.inspektør her for noen år siden da vi hadde det gamle sikringsskapet. Han var ikke bare fornøyd med at det satt en klammer rundt hovedkursen, men kunne strengt tatt ikke si noe på det. Det var "OK" med "The Owl" strømmåler fordi ledningen faktisk var løs og tilgjengelig, det var ikke noe deksel å fjerne. "Men i nyere skap er dette skjult bak deksler og da er det noe annerledes".

 

Selv om man har lov til å montere stikkontakter og plugger selv, er det f.eks. heller ikke lov å fjerne ytterste isolasjon på en ledning, og la den henge løs for å sette en strømmåle-klammer rundt en av lederne. Ledningen skal være intakt inn til under dekselet for pluggen, og det gjelder ytterste isolasjon også.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.