Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Styre VR 300 fra Systemair


kjetilhansen

Anbefalte innlegg

God kveld :)

 

Jeg har en villavent VR-300 som jeg tenkte å styre. All styring i dag skjer via avtrekksvifta på kjøkkenet. Men jeg er litt usikker på hvordan denne funker. Du kan ikke skru den av, så den er alltid på styrke 1, men du kan også sette den til 2 og 3. Skjemaet viser ikke hvordan regulatoren er koblet og jeg tviler det ligger noe elektronikk inne i selve hetta, så hvordan kan jeg velge hastighet med feks. en fibaro rele modul? 

 

image.thumb.png.60f25443b128986c8028feac0bebcaed.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Kjetil,

 

Jeg mener at denne kun har en trinnbryter på kjøkken, og som du selv sier, den ikke kan skrues av. Da er det bare å simulere bryter funksjonen ved hjelp av en Z-wave actuator.

Koblingen kan du finne ut ved å måle direkte på bryter når du har koblet denne fra. Håper at det var dette du spurte om.

 

Beklager denne modellen blir styrt av en regulator:

https://www.systemair.com/no/Norge/Produktkatalog/vifter--tilbehor/el-tilbehor-for-ventilasjon/elektroniske-hastighetsregulatorer/mtp/mtp-20-reg.bryter-vr-300-ecvb/

 

Mvh. Helge

Endret av Byelektrikeren
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja jeg så litt på denne. Hadde jeg vært så heldig å hatt den typen så kunne jeg slik jeg forstår kunnet brukt fibaro sin RGBW da den kan justere ut 0-10V. Ja den du også linket til Moskus

 

Men etter å ha sett på koblingstegningen til selve viftehetta så er det en trafo som gir ut 3 forskjellige spenninger.. Så da tror jeg at jeg må bruke en rele modul pluss et rele utenom for å koble det opp.. Litt mer avansert da... 

 

image.thumb.png.242616c9d38712d1945bfe2a9cffd9a0.png

Endret av kjetilhansen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, kjetilhansen skrev:

Hadde jeg vært så heldig å hatt den typen så kunne jeg slik jeg forstår kunnet brukt fibaro sin RGBW da den kan justere ut 0-10V.

Fibaro sin RGBW-modul kan vel kun ta imot 0-10v signaler, den sender vel ikke det ut...?

 

5 minutter siden, kjetilhansen skrev:

Men etter å ha sett på koblingstegningen til selve viftehetta så er det en trafo som gir ut 3 forskjellige spenninger..

Kan du måle spenningen? Det er jo fint mulig du kan bruke en 0-10V-modul til det. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

32 minutes ago, Moskus said:

Fibaro sin RGBW-modul kan vel kun ta imot 0-10v signaler, den sender vel ikke det ut...?

 

Kan du måle spenningen? Det er jo fint mulig du kan bruke en 0-10V-modul til det. :) 

 

 

Ser faktisk ut som du har helt rett... Men flott du linka til qubino sin, greit å vite om slike ting. 

 

Ut fra koblingstegningen ser det ut som den ene outputen veksler mellom 80V, 100V og da forhåpentligvis 230. Det kan jeg måle når jeg kommer hjem ja.. Det frister ikke så veldig å koble inne i hetta, så hvis jeg er så heldig at nivå 3 er 230V så kan jeg styre dette fra krydderhylla med et rele og en relemodul jeg har liggende :) Trenger egentlig ikke nivå 2 da denne skal kun starte når det detekteres fukt på badet. Kan sikkert legge inn at den skal starte hvis røykdetektoren også detekterer røyk... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.