Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Trenger litt hjelp med MODBUS


Rioi

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg driver å lærer  meg byggautomasjon på fritiden. Akkurat nå prøver jeg å få kontroll over protokoller som MODBUS og BACNET. Har en fri programmerbar (EASYIO FG32+) kontroller som klarer MODBUS RTU Server. Har også lånt en trykkføler (DPT-DUAL-MOD-2500-D) på jobb for å teste. Trykkføleren har to differansetrykk-kanaler og to analoge innganger som jeg har satt opp med to PT1000 følere.

Problemet er at verdiene jeg får opp ikke samsvarer med virkeligheten. Har lagt ved bilde så dere ser virkeligheten

"Trykk 1" er riktig (altså 0 Pascal)

"Trykk 2" burde også være 0 pascal

"PT10001" Burde være ca 20 grader

"PT10002" Burde også være ca 20 grader

 

Alle sensorer reagerer på forandring, men ikke proporsjonalt med virkeligheten. 

Noen tips?

IMG_2342.jpg

modbusfeil.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 timer siden, Moskus skrev:

Ikke en divisor-feil? Gir det mer mening hvis du deler på 10, 100 eller 1000?

 

Ser ikke sånn ut med tanke på at PT1000 verdiene ligger på rundt 130, mens virkeligheten er ca 19-20, mens trykkføleren som burde vært rundt 0 er på over 600 

51 minutter siden, Offpiste skrev:

Kan det være at dataType ikke riktig hos deg?

image.png.5f4e994d666feecc51fbae60e6c4c0e3.png

 

Det kan absolutt være. Jeg har valgt "integer" for alle, men er ikke 100% sikker på at dette er riktig. Har valget mellom Integer, long, float, unsigned integer, uint_64 og mod10_64. 

Som det første bildet mitt viser står "data type" oppført som kun "16 bit"

 

Er bildet ditt tatt fra Sedona?

Endret av Rioi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Moskus skrev:

Imponert, @Offpiste! Kudos! :) 

 

11 minutter siden, Rioi skrev:

 

Oi, det var meget godt sett! Det rettet feilen! Tusen takk! Måtte i tillegg scalere PT1000 med 0.1 :)

 

 

Takk. bare hyggelig å kunne hjelpe. Jobber til daglig med byggautomasjon, har gjort sammen feil noen ganger :) 

 

 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.